Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg trenger hjelp. Min kjæreste som jeg elsker svært høyt ... hadde for flere år siden et forhold til en mindreårig.

Jeg er veldig forvirret nå, sint og skuffet. Forvirret fordi jeg synes det er stor forskjell å ha samleie med en 13 åring vs en 15 åring. Jeg synes det er fælt at han han gjorde det, og følte seg seksuelt tiltrukket av en 13 åring, men samtidig elsker jeg han. Og han har ikke vært annet en fantastisk mot meg.

Sint og skuffet fordi han ikke fortalte meg sannheten med en gang! og jeg sliter å stole på han. For han har fortsatt tatt vare på ting fra henne...

Jeg føler meg fæl og skitten. Tenker ofte på de to som har seg. Og sliter med å takle dette, men jeg vil takle det!!! Jeg ønsker å komme over dette. Jeg bare lurer på om det er noen som har gode råd til meg? Noen som har stått i samme båt?

Endret av Hårek
Moderator har fjernet og forandret deler av innholdet for anonymisering.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg først fikk høre om det, fortalte han jo at de hadde samleie rett før hun fylte 16. Noe som jeg egentlig ikke reagerte så mye på... men når det viser seg at hun var 13, tenker jeg at hun var jo et barn. Noe som gir meg en uggen følelse, desverre...

Lenke til kommentar

Han løy jo ikke, han bare unnlot å fortelle hele sannheten. Jeg mener, om de hadde et "av og på" (inn og ut?) forhold i tre år og de hadde sex første gangen når hun var 13, hadde de kanskje sex også rett før hun ble 16.

Men, tilbake til temaet... Om dette er noe som er vanskelig for deg å takle, har jeg bare ett råd. Egentlig mener jeg du har to muligheter. Han kvitter seg med all gammem memorabilia fra henne (smykker, brev, dikt osv osv) sånn at dere får begynne litt på ny frisk, eller så kutter du ut forholdet og går videre.

Fortalte han deg at han skulle inn og sone når dere møttes? Hvor lenge skal han sone? Hvor gamle er dere nå?

Lenke til kommentar

Kjæresten din visste godt at det han gjorde var ulovlig, moralsk forkastelig og trolig til skade for offeret. Men han gjorde det likevel. Din kjærlighet får deg nok til å la tvilen komme ham til gode, men du har ingen garanti for at dette er noe engangstilfelle i den forstand at han setter seg over både loven og medmennesker for å tilfredsstille seg selv. Jeg synes du burde takle dette ved å dumpe ham.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ja han fortalte det noen uker før han skulle inn. Først ville han ikke si hvorfor han skulle inn, for han skjemtes over dette, og han sa at han trodde han kom til å bli sett på som et monster dersom han sa sannheten.

Noe som jeg ikke har følt i det hele tatt. Desverre får jeg noen ganger en fæl følelse av at jeg ikke liker og ikke forstår at han kunne være med en 13 åring. Det kom som et sjokk for meg.

Endret av hille000
Lenke til kommentar

Ja han fortalte det noen uker før han skulle inn. Først ville han ikke si hvorfor han skulle inn, for han skjemtes over dette, og han sa at han trodde han kom til å bli sett på som et monster dersom han sa sannheten.

Det hadde jeg også sagt for å få medlidenhet og for å ikke bli sett på som et monster.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjæresten din visste godt at det han gjorde var ulovlig, moralsk forkastelig og trolig til skade for offeret. Men han gjorde det likevel. Din kjærlighet får deg nok til å la tvilen komme ham til gode, men du har ingen garanti for at dette er noe engangstilfelle i den forstand at han setter seg over både loven og medmennesker for å tilfredsstille seg selv. Jeg synes du burde takle dette ved å dumpe ham.

Jeg forstår at det er mange som reagerer på denne måten. Føler jeg også gjør det av og til, men så vet jeg at han hele tiden har følt seg som et utkast ifra samfunnet. Enda han er sosial og aktiv innen mange ulike hobbyer, har han hatt veldig lav selvtillit. Og jeg tror det er derfor han søkte til henne, for hun såg opp til han og gav han dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Til syvende og sist er det bare du som kan ta steget videre, enten det er sammen med han eller uten han. Her inne vil du få mange svar som kommer "rett fra levra" og de du får svar fra svarer sjelden med hensyn til egne følselser, hvilket du gjør hver gang du forsvarer han.

Lenke til kommentar

Det hadde jeg også sagt for å få medlidenhet og for å ikke bli sett på som et monster.

Så du tror ikke han har noe anger på det han har gjordt?

At han ikke mener det han sier?

Til syvende og sist er det bare du som kan ta steget videre, enten det er sammen med han eller uten han. Her inne vil du få mange svar som kommer "rett fra levra" og de du får svar fra svarer sjelden med hensyn til egne følselser, hvilket du gjør hver gang du forsvarer han.

Jeg vet, men samtidig så vet jeg ikke... Akkurat nå skulle jeg bare ønske at jeg ikke hadde fått den ekstra informasjonen...

Lenke til kommentar

Da jeg først fikk høre om det, fortalte han jo at de hadde samleie rett før hun fylte 16. Noe som jeg egentlig ikke reagerte så mye på... men når det viser seg at hun var 13, tenker jeg at hun var jo et barn. Noe som gir meg en uggen følelse, desverre...

Trur du han kjem til å gjere det igjen? Eller trur du han har lært av feilen sin?

Lenke til kommentar

Trur du han kjem til å gjere det igjen? Eller trur du han har lært av feilen sin?

Ja jeg tror han har lært av feilene sine.

Problemet mitt er at jeg er redd for å holde det imot han, at jeg ikke klarer å gå videre eller å takle det.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at det er mange som reagerer på denne måten. Føler jeg også gjør det av og til, men så vet jeg at han hele tiden har følt seg som et utkast ifra samfunnet. Enda han er sosial og aktiv innen mange ulike hobbyer, har han hatt veldig lav selvtillit. Og jeg tror det er derfor han søkte til henne, for hun såg opp til han og gav han dette.

Jeg tror kanskje ikke han har så dårlig selvtillit som han har fått deg til å tro. Hadde det virkelig vært tilfelle, hadde han nok hatt problemer med å innlede et forhold. Nå vet jo ikke jeg hvordan det gikk for seg, men jeg sier det likevel.

Det er mange som føler seg som utskudd uten å gjøre sånne ting. "Lært av feilene" - dette er ikke noe man skal være nødt til å lære. Han vil trolig avstå fra slike ting i hvert fall i nærmere fremtid, men da er det av frykt for sanksjoner. Hva vil skje den dagen han føler seg sikker på at han vil slippe unna med det?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ja jeg tror han har lært av feilene sine.

Problemet mitt er at jeg er redd for å holde det imot han, at jeg ikke klarer å gå videre eller å takle det.

Har du nemnt dette for han? Dersom du klarar å få klargjort kjenslene dine i forhold til dette og framført dei til han, so kan han kanskje hjelpe deg, og du kan hjelpe han.

Jeg tror kanskje ikke han har så dårlig selvtillit som han har fått deg til å tro. Hadde det virkelig vært tilfelle, hadde han nok hatt problemer med å innlede et forhold.

Det finst mange måtar å handtere dårleg sjølvtillit på. At han handterte det feil sit han no i fengsel for. Eg trur du ser på han som ein kynisk manipulator, mens i realiteten so er han faktisk eit menneske.

Lenke til kommentar

Det finst mange måtar å handtere dårleg sjølvtillit på. At han handterte det feil sit han no i fengsel for. Eg trur du ser på han som ein kynisk manipulator, mens i realiteten so er han faktisk eit menneske.

De to utelukker da ikke hverandre? Jeg sier forresten ikke nødvendigvis at han er en kynisk manipulator, i hvert fall ikke overfor trådstarter. Med den rette motparten kan man gjøre ganske mye dumt i god tro. Uten at det er noen frikjennelse.

Men samtidig, så fortjener alle en ny sjanse.

Ovenfor loven, ja.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De to utelukker da ikke hverandre? Jeg sier forresten ikke nødvendigvis at han er en kynisk manipulator, i hvert fall ikke overfor trådstarter. Med den rette motparten kan man gjøre ganske mye dumt i god tro. Uten at det er noen frikjennelse.

Han gjorde noko dumt ja, og no mottek han sin straff for det. Eg reknar med han får terapi og. Etter det står han faktisk fritt til å fortsetje forholdet med TS (om ho vil), og det at det blir foreslått at ho berre skal dumpe han uten å eingong prøve å jobbe med det tykkjer eg virkar respektlaust overfor dei begge.

Lenke til kommentar

Har du nemnt dette for han? Dersom du klarar å få klargjort kjenslene dine i forhold til dette og framført dei til han, so kan han kanskje hjelpe deg, og du kan hjelpe han.

Har prøvd, men jeg ser hvor vondt han har det dersom jeg nevner det og han ender bare opp å lukke seg inn, og da blir jeg frustrert og lei meg.

Han sier at han vil snakke om det, men samtidig at det riper opp i minner som han helst vil glemme. Problemet er jo at jeg får ingen avslutning på det. For meg så ligger det fortsatt litt i luften, og dette plager meg.

Lenke til kommentar

Han gjorde noko dumt ja, og no mottek han sin straff for det. Eg reknar med han får terapi og. Etter det står han faktisk fritt til å fortsetje forholdet med TS (om ho vil), og det at det blir foreslått at ho berre skal dumpe han uten å eingong prøve å jobbe med det tykkjer eg virkar respektlaust overfor dei begge.

Jeg synes det er begrenset hvor mye respekt seksualforbrytere fortjener. Jeg gir TS råd etter beste evne, og det er da høyst respektfullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...