Gå til innhold

? Windows 8 er et godt produkt!

Anbefalte innlegg

Men det det er 2 ting som fikk meg til å snu tilbake til win 7.

1. De tvinger deg til å må ha en jevla MS konto, ser også ut som du må koble ms kontoen din sammen med skyp kontoen din for å få starte skype (ikke sikker da jeg ikke fikk innstalert skype for det jeg ikke vil bruke en jevla MS konto).

Da jeg installerte windows 8, trykka jeg at jeg ikke ville bruke ms konto.. Værre var det ikke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. De tvinger deg til å må ha en jevla MS konto,

Det er ikke riktig. De oppfordrer deg til å ha en MS konto, og gir deg noen fordeler dersom du har en MS konto.

På mine to maskiner valgte jeg å koble til min MS-konto på én maskin, og ikke på den andre. Den som jeg kjører rundt helt problemfritt på UTEN å ha koblet til MS-kontoen, er min primære datamaskin som jeg bruker hver dag. For en bruk som tilsvarer hva man er vant til i Windows 7 eller eldre, er det ikke nødvendig eller påtvunget å ha MS-konto.

ser også ut som du må koble ms kontoen din sammen med skyp kontoen din for å få starte skype (ikke sikker da jeg ikke fikk innstalert skype for det jeg ikke vil bruke en jevla MS konto).

De har slått sammen Skype og MSN, så man kan slå sammen kontoene. Jeg har installert og oppdatert Skype uten at min Windows-installasjon er tilknyttet min MS-konto. Riktig nok desktop-klienten. Sammenslåing av kontoene er ikke problemfritt, men det er heller ikke noen hindring for fortsatt bruk.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, jeg er faktisk enig i at Windows 8 er ett godt produkt, det var noe irriterende med den nye startsiden de første 14 dagene, og jeg skulle gjerne sett en mulighet for å gå rett til skrivebordet, i hvert fall på PC/arbeidsstasjoner, uten og måtte bruke tredjepartsverktøy, men siden det støtter snarveier som før, så er det kun en tilvenning ... det er kun hvis man starter og stopper programmer ofte eller driver med mye bytting mellom program, man får en marginalt tregere arbeidsflyt ... i hvert fall er det min opplevelse ... og det er stabilt ...

enklere tilgang til verktøy burde det være, men dette er også snakk om tilvenning og bruk av snarveier o.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Win 8 har sikkert mye bra funksjonalitet i bunn, men forsøket på å integrere to brukergrensesnitt er etter min mening helt feilslått. Microsoft har feilberegnet sin brukermasse, og en så radikal endring i et brukergrensesnitt må gjennomføres langt mer stabilt og intuitivt enn det de har prestert her. Det virker grensesnittene fungerer ikke godt sammen, og så har man fjernet startknappen (som en nødløsning?) for at det skal virke som et integrert system. Windows 8 burde ikke vært utgitt slik det fremstår nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg W7 (som jeg sammenligner farten med), PCen jeg snakker om er min kammerat's og er en helt ny Acer Predator G3620 (i7-3770)

Har også prøvd W8 på en helt ny HP laptop og Vista føltes raskere... (vet ikke hva type, en kar jeg installerte start meny til)

Da bør du heller skylde på crapwaren som produsentene legger på nye maskiner.

Det er direkte feil at Win8 er tregere enn Win7.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig. De oppfordrer deg til å ha en MS konto, og gir deg noen fordeler dersom du har en MS konto.

På mine to maskiner valgte jeg å koble til min MS-konto på én maskin, og ikke på den andre. Den som jeg kjører rundt helt problemfritt på UTEN å ha koblet til MS-kontoen, er min primære datamaskin som jeg bruker hver dag. For en bruk som tilsvarer hva man er vant til i Windows 7 eller eldre, er det ikke nødvendig eller påtvunget å ha MS-konto.

Men uten får man jo ikke lov til å innstalere "apps"? Ikke at det er største hinderet da jeg synes apps til en desktop maskin er unøding. Mne da jeg prøvde å for eks innstalere skype ble bare win store åpnet automatisk og så kom jeg ikke lengre for den ville ha ms konto.

Vet hvordan kommer for rundt dette? Eventuelt bare å søke rundt så finner jeg desktop versjon til win 8?

Lenke til kommentar

1. De tvinger deg til å må ha en jevla MS konto

Feil.

, ser også ut som du må koble ms kontoen din sammen med skyp kontoen din for å få starte skype (ikke sikker da jeg ikke fikk innstalert skype for det jeg ikke vil bruke en jevla MS konto).

Feil, kan fint bruke din vanlige Skype uten å linke den opp mot MS.

2. "apps" nekter deg å kjøre i annet en fullscrean.

Feil. (Selv om det ikke fungerer optimalt ellers).

Dessuten, den er utrolig treg ! Treg å starte, lav respons når programmer startes.

Feil. Oppstarten av OSet er enormt mye raskere enn W7 (Typ 5-10 sekunder her). Oppstarten av programmer er ikke noe tregere enn W7.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det skal vissnok være mulig å gå rett til skrivebordet uten tredjepartsverktøy. Har ikke sett på hvordan, siden jeg bruker tredjepartsverktøy uansett.

Skrivebordet mitt fungerer som tiles: det ligger masse kaos og flyter, sortert etter hvor det var ledig plass. Hjernen min fungerer mer som et tankekart, man grupperer ting etter assosiasjoner.

Windows 8 har sortert programmer som skrivebordet mitt, mens Windows 7 sorterte programmer mer som hjernen min. Tiles er en lite hensiktsmessig måte å sortere programmer på. Selv på mobiler er det bedre med mapper enn en ikon-flate.

ModernUI er langt fra optimalt, og Microsoft kommer til å videreutvikle det til noe bedre. Det burde være lett. Inntil da velger jeg å ikke bruke ModernUI.

Lenke til kommentar

Vet hvordan kommer for rundt dette? Eventuelt bare å søke rundt så finner jeg desktop versjon til win 8?

Bare laste ned vanlige Skype klienten fra nettsidene deres ("Windows Desktop"), ikke bruke appen. Appen fungerer fint med ikke-MS-konto også, om man får installert den.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Oppstarten på min Windows 8 er ikke noe kjappere enn oppstarten av min Windows 7. Begge var like kjappe. Hvis oppstarten på deres Windows 7 framsto som treig, er det muligens knyttet til programvare eller drivere som dere ikke lengre bruker.

Lenke til kommentar

Men uten får man jo ikke lov til å innstalere "apps"? Ikke at det er største hinderet da jeg synes apps til en desktop maskin er unøding.

Jeg ønsker ikke å se Microsoft gjort om til et nytt Apple, og deltar ikke i prosessen med å låse meg til deres lukkede RT-økosystem.

Derfor kan jeg ikke svare på ditt spørsmål.

Hvorfor bruke apps når man kan bruke gjennomtestede fullblods applikasjoner?

Lenke til kommentar

Oppstarten på min Windows 8 er ikke noe kjappere enn oppstarten av min Windows 7.

Nei, da er det din W8 som heller er treg eller du har tweaket W7 din mye slik at det ikke kan sammenlignes. Omtrent alle tester viser en forbedring, mange rundt halvering i oppstartstid.

Finnes andre kanskje mer troverdige kilder, men her står det om hva de gjør:

Now here’s the key difference for Windows 8: as in Windows 7, we close the user sessions, but instead of closing the kernel session, we hibernate it. Compared to a full hibernate, which includes a lot of memory pages in use by apps, session 0 hibernation data is much smaller, which takes substantially less time to write to disk. If you’re not familiar with hibernation, we’re effectively saving the system state and memory contents to a file on disk (hiberfil.sys) and then reading that back in on resume and restoring contents back to memory. Using this technique with boot gives us a significant advantage for boot times, since reading the hiberfile in and reinitializing drivers is much faster on most systems (30-70% faster on most systems we’ve tested).

Graf.

Edit: Poenget mitt er altså at det du opplever ikke er representativt for W8.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-305414

Microsoft burde nok kun kjørt Metro på nettbrettene sine og bare utviklet Windows 7 videre. Når det er sagt, så synes jeg også at det er et godt produkt og har brukt det lenge via Parallels på Mac. Der fungerer det veldig bra, synes jeg.

Lenke til kommentar

HTPCen min bruker 5-6 sek mindre på å boote Win8 enn den brukte på Win7, begge var fresh install. Ellers ser jeg ikke de helt store fordelene/ulempene. Syntes jo Metro appene til TV2 Sumo, Netflix, Viaplay og Plex er flotte på HTPC. Eller pinner jeg bare de programmene jeg bruker til "startmetroen".

Nå benyttet jeg meg av tilbudet til å oppgradere begge PCene mine fra Win7 Pro til Win8 Pro for 119kr, men vil også påstå at forskjellene ikke er så store at det er noe behov for andre med Win7 å oppgradere...

EDIT: Ang MS-konto, man kan bruke gmail eller annen mailadresse som MS konto. Jeg har alltid hatt min gmail konto til MSN, SkyDrive å de, og nå også Win8...

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Poenget mitt var ikke at Microsoft ikke kan finne på å skryte at Windows 8 er det raskeste, peneste, besteste noensinne, poenget mitt var at dersom Windows 7 oppfattes som treigt, er det en grunn til det, for Windows 7 har rask oppstart.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at Windows 8 skulle hatt et adskilt modus for touch - det er ingeting i veien for å forbedre touch-egenskapene i desktoppen. Bare ikke på bekostning av desktoppens egenskaper. De valgte en løsning som har forringet desktoppens egenskaper.

Windows 8 kunne derimot hatt et alternativt grensesnitt som brukes på touch-enheter, dersom det var det du mente. Men også desktop-grensesnittet bør støtte touch fullt ut.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Konvergente miljøer er trenden. En OS-produsent ønsker at brukeren skal kjenne igjen OSet deres uansett plattform. Windows kjører tiles på telefon, nettbrett og desktop, OSX smelter mer og mer sammen med IOS for hver iterasjon, mens Ubuntu satser knallhardt på Unity-grensesnittet (imho den beste løsningen hittil)..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig å gjøre det slik at man kjenner igjen miljøet uten å ta bort fordelene med en kraftig PC med flere skjermer. Det må ikke nødvendigvis være slik at man lager en opplevelse basert må begrensningene til minste tilgjengelige skjermstørrelse. Just sayin'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...