MacBain Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Som topic sier noen som vet hvordan man setter en statisk ARP adresse på en Cisco3925 (Get router/modem)? Den har ingen console port, men kan det gjøres på en eller annen måte allikevel? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Ehm, er nok ikke en Cisco 3925 Get leverer ut som CE/CPE Om du ikke har management på den får du ikke satt opp en statisk ARP-oppføring. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 TS: Her har du missforstått noe veldig! Er ikke noe som heter "statisk ARP adresse". ARP (Address Resolution Protocol) er en protokol som blir brukt til å knytte en IP adresse til MAC adresse. That's it! Ikke noe mer... Så hva er det du egentlig er ute etter å oppnå? Christian Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 TS: Her har du missforstått noe veldig! Er ikke noe som heter "statisk ARP adresse". ARP (Address Resolution Protocol) er en protokol som blir brukt til å knytte en IP adresse til MAC adresse. That's it! Ikke noe mer... Så hva er det du egentlig er ute etter å oppnå? Christian Er ute etter å få "wake on lan" til å fungere, tror det er arp adressen som gjør at det ikke virker. Det funker derimot ett par minutter etter maskinen er skrudd av, men går det ca 25 min så vil ikke maskinen slå seg på. Utifra det jeg har leste andre steder så er årsaken att arp cachen blir slettet etter dette tidsrommet og de som har satt den til statisk har løst problemet. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Dette har ingenting med ARP å gjøre... Har router-modemet ditt en egen WOL funksjon? I såfall så må du legge inn MAC adressen til PCen din der. Hvis ikke, så må du forwarde UDP port 7 og 9 til broadcastadressen til nettverket ditt (mest sannsynlig 192.168.1.255. Vet ikke hvilken IP range det router-modemet gir ut). WOL fungerer på lag 2 i OSI modellen (MAC laget (Media Access Controll)). Den er uavhengig av IP. Når du skal WOL'e PCen din, så sender du en "magic packet" til broadcastaddressen din, som inneholder MAC-addressen til den PCen, eller rettere sagt nettverkskortet, du vil boote opp. Den pakka blir da sendt ut til alle enheter som er koblet til (kun kablet) og den enheten som har den MAC-addressen som er lagt inn i pakka, vil da boote opp. Hvis du lurer på hvordan du skal gjøre dette i praksis, så kan du se HER Christian Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Dette har ingenting med ARP å gjøre... Har router-modemet ditt en egen WOL funksjon? I såfall så må du legge inn MAC adressen til PCen din der. Hvis ikke, så må du forwarde UDP port 7 og 9 til broadcastadressen til nettverket ditt (mest sannsynlig 192.168.1.255. Vet ikke hvilken IP range det router-modemet gir ut). WOL fungerer på lag 2 i OSI modellen (MAC laget (Media Access Controll)). Den er uavhengig av IP. Når du skal WOL'e PCen din, så sender du en "magic packet" til broadcastaddressen din, som inneholder MAC-addressen til den PCen, eller rettere sagt nettverkskortet, du vil boote opp. Den pakka blir da sendt ut til alle enheter som er koblet til (kun kablet) og den enheten som har den MAC-addressen som er lagt inn i pakka, vil da boote opp. Hvis du lurer på hvordan du skal gjøre dette i praksis, så kan du se HER Christian Hart gjort alt som står på den siden du linket til, men det funker ikke. Prøver jeg å sette broadcastaddressen under portforward så får jeg opp "invalid ip", her har jeg satt ip addressen til maskinen jeg vil vekke. Det er jo rart att det funker en stund etter pc'en har skrudd av, men ikke etter nevnte 25 min. Hva er det som skjer etter 25 min som gjør at det ikke funker? De som har fått det til å funke sier ihvertfall at de måtte legge inn en statisk arp for å linke mac addresssen til ip'en. Lar det seg gjøre med mitt EPC3925? Endret 13. mai 2013 av MacBain Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Ok... Min Asus router vil heller ikke godta manuell forwarding av broadcastaddressen, så der er vi like langt begge to... Trodde det skulle gå på din router, men tydeligvis ikke.... Jeg har også måtte sette opp forwarding til IP'en (statisk) til min aktuelle PC også. Hvorfor det funker i 25 min etter at du har avslått maskinen, aner jeg ikke.... Kan kanskje være noen strøminnstillinger på nettverkskortet (NIC) og/eller i Windows som kutter all strøm til kortet.. For at WOL skal fungere i utgangspunktet, så må NIC'et være aktivt for å kunne ta i mot respondere på den innkommende WOL pakka Sjekk strøminnstillingene til NIC'et i Enhetsbehandling/Device Manager, i Windows og i BIOS.. Slå av alt som har med strømkutt å gjøre, hvis tilfelle... Sjekk også at WOL er aktivt på alle punkter i BIOS Christian Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Ok... Min Asus router vil heller ikke godta manuell forwarding av broadcastaddressen, så der er vi like langt begge to... Trodde det skulle gå på din router, men tydeligvis ikke.... Jeg har også måtte sette opp forwarding til IP'en (statisk) til min aktuelle PC også. Hvorfor det funker i 25 min etter at du har avslått maskinen, aner jeg ikke.... Kan kanskje være noen strøminnstillinger på nettverkskortet (NIC) og/eller i Windows som kutter all strøm til kortet.. For at WOL skal fungere i utgangspunktet, så må NIC'et være aktivt for å kunne ta i mot respondere på den innkommende WOL pakka Sjekk strøminnstillingene til NIC'et i Enhetsbehandling/Device Manager, i Windows og i BIOS.. Slå av alt som har med strømkutt å gjøre, hvis tilfelle... Sjekk også at WOL er aktivt på alle punkter i BIOS Christian Alle bios innstillingene er satt riktig også windows innstllingene er korrekte, kortet er wol aktiverbart. Etter masinen er avslått så lyser nic fortsatt. Etter mye søking på nettet er det statisk arp som alltid kommer som løsningen.. Må jo være mulig å få lagt inn det på denne routeren. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Glem statisk ARP.. Det er ikke noe en hjemmerouter støtter (i 99% av tilfellene) og heller ikke nødvendig i utgangspunktet.. Dette har ikke noe med ARPing å gjøre i det hele tatt.. Men det som mest sannsynlig skjer siden det går i bare 25 min, er nok at routeren din tømmer ARP tabellen sin, og da assosiasjonen med IP addresen til PCen din.. Det er derfor man skal bruke broadcastaddressen til å forwarde WOL pakken.. Men siden det ikke går, så blir det litt værre, som du opplever... Du kan prøve å bruke 0.0.0.0 og 255.255.255.255 som destination. Mulig det kan gå da... Hvis ikke, så er egentlig siste mulighet, som jeg sa i forrige post, å sette statisk IP (i routeren) til PCen din, og forwarde UDP port 7 og 9 til den IP'en... En av disse løsningene SKAL pr. definisjon fungere... Men man vet aldri med hjemmeutstyr... Får bare håpe at går til slutt... Christian Endret 13. mai 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Glem statisk ARP.. Det er ikke noe en hjemmerouter støtter (i 99% av tilfellene) og heller ikke nødvendig i utgangspunktet.. Dette har ikke noe med ARPing å gjøre i det hele tatt.. Men det som mest sannsynlig skjer siden det går i bare 25 min, er nok at routeren din tømmer ARP tabellen sin, og da assosiasjonen med IP addresen til PCen din.. Det er derfor man skal bruke broadcastaddressen til å forwarde WOL pakken.. Men siden det ikke går, så blir det litt værre, som du opplever... Du kan prøve å bruke 0.0.0.0 og 255.255.255.255 som destination. Mulig det kan gå da... Hvis ikke, så er egentlig siste mulighet, som jeg sa i forrige post, å sette statisk IP (i routeren) til PCen din, og forwarde UDP port 7 og 9 til den IP'en... En av disse løsningene SKAL pr. definisjon fungere... Men man vet aldri med hjemmeutstyr... Får bare håpe at går til slutt... Christian Da må jeg nok akseptere at dette ikke går med denne routeren fra GET. Takker uansett for svar. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Hmmmm... Det var synd... Vil på generelt grunnlag anbefalle deg å skaffe deg en annen router uansett, da de man får fra ISP som regel er dårlige... Gå for Cisco/Linksys eller Asus - de er de beste og ledende på markedet i dag Christian Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Hmmmm... Det var synd... Vil på generelt grunnlag anbefalle deg å skaffe deg en annen router uansett, da de man får fra ISP som regel er dårlige... Gå for Cisco/Linksys eller Asus - de er de beste og ledende på markedet i dag Christian Brukte min gamle WRT54G med dd-wrt fw før, men etter jeg fikk den nye fra GET tenkte jeg å "rydde opp" litt og kun ha en router. Er vel tvunget av GET til å bruke EPC3925'en. Kan jo selvsagt koble WRT'en til denne,men vil helst bare sitte på en router direkte til ISP. Endret 13. mai 2013 av MacBain Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Aha! Med den så bør du kunne få til WOL enkelt og greit... Ja du må bruke GET-routeren, men du må bridge den selvfølgelig. Gå inn på den og skru av DHCP, NAT og eventuelt WIFI hvis den har det. Sjekk først om den har en egen innstilling for bridge, så slipper du å gjøre det manuelt.. Så kobler du WRT54G'en til GET'n med kabel fra en LAN port på GET'n til WAN porten på WRT54G'en Er ikke noe verre enn det Christian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå