Fluid Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hei, er det noen som har noen gode guider til basic? Evt OSI-modellen som kan være kjekt å kunne men må finne et sted det er lett å forstå. Bare generelle guider om nettverk. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Cisco ICND1 hadde veldig mye om OSI-modellen, du kan jo ser på det. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Forstå subnetting og OSI-modellen. CBT Nuggets er et åkei sted å starte. Selv om den er Cisco-spesifikk er OSI-modellen og subnetting universalt. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 hvorfor lære seg OSI-modellen, og ikke TCP-modellen? Uansett vil jeg anbefale boken "Computer Networking - a top-down appraoch" skrevet av James F. Kurose og Keith W. Ross. God bok som forklarer det meste om nettverk. Vi brukte den som pensumbok ved NITH. Mvh Faller Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Cisco ICND1 er kjempegreier. Du kan også forsøke CompTIA Network+ eller A+ -Det er mer basic, og er ikke spesifikk for en nettverksleverandør. På CBT nuggets er det mye bra som andre her også anbefaler. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 hvorfor lære seg OSI-modellen, og ikke TCP-modellen? Du bør absolutt lære deg både OSI og TCP-modellen, slik at du forstår hvordan de henger sammen. Begge beskriver det samme, på litt ulik måte. Men okke som, skal du jobbe med nettverk, så trenger du å forstå hvordan OSI og TCP-modellen virker. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Joda, jeg er enig at det er greit å kjenne til OSI-modellen, men i praksis er det jo TCP-modellen som blir brukt så jeg mener at den er viktigst å lære seg av de to. Det finnes såklart mange sammenhenger hvor det er lettere å bruke OSI-modellen for å forklare et problem eller en case. Jeg tenkte at TCP-modellen er lettere å forstå seg på ved første øyekast siden den inneholder færre elementer enn OSI-modellen. Mvh Faller Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Jeg vil påstå at du oftere refererer til OSI-modellen, enn TCP-modellen når du jobber med nett. For eksempel når vi snakker om lag2 eller lag3 svitsj. I TCP-modellen faller begge inn under lag 2. Men de henger så tett sammen, at du lærer de samtidig. TCP-modellen er OSI, bare med noen av lagene slått sammen. Lenke til kommentar
tole Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 OSI-modellen er en referansemodell. TCP-IP er en praktisk implementering. OSI-modellen har mest akademisk verdi. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Og siden det er en referansemodell, refereres det veldig ofte til den, og det er nyttig å kunne den. Spesielt de første 4 lagene er mye referert til, etter min erfaring. Lenke til kommentar
Fluid Skrevet 16. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2013 Takker for svar! noen som har noen gode linker til dette? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 CBTnuggets.com har videoer. amazon.com har bøker. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 hvorfor lære seg OSI-modellen, og ikke TCP-modellen? Uansett vil jeg anbefale boken "Computer Networking - a top-down appraoch" skrevet av James F. Kurose og Keith W. Ross. God bok som forklarer det meste om nettverk. Vi brukte den som pensumbok ved NITH. Mvh Faller Vil heller anbefale boken kurset "Datakommunikasjon - INF3190" ved UiO bruker: Computer Network av Tanenbaum. Nydelig og lettlest bok. Lenke til kommentar
tole Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 Vil heller anbefale boken kurset "Datakommunikasjon - INF3190" ved UiO bruker: Computer Network av Tanenbaum. Nydelig og lettlest bok. Enig. Synes det var en meget lettlest og pedagogisk bok i forhold til andre bøker. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 https://www.coursera.org/course/comnetworks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå