Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksbegynner tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor lære seg OSI-modellen, og ikke TCP-modellen?

Uansett vil jeg anbefale boken "Computer Networking - a top-down appraoch" skrevet av James F. Kurose og Keith W. Ross.

God bok som forklarer det meste om nettverk. Vi brukte den som pensumbok ved NITH.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Du bør absolutt lære deg både OSI og TCP-modellen, slik at du forstår hvordan de henger sammen. Begge beskriver det samme, på litt ulik måte. Men okke som, skal du jobbe med nettverk, så trenger du å forstå hvordan OSI og TCP-modellen virker.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er enig at det er greit å kjenne til OSI-modellen, men i praksis er det jo TCP-modellen som blir brukt så jeg mener at den er viktigst å lære seg av de to. Det finnes såklart mange sammenhenger hvor det er lettere å bruke OSI-modellen for å forklare et problem eller en case.

Jeg tenkte at TCP-modellen er lettere å forstå seg på ved første øyekast siden den inneholder færre elementer enn OSI-modellen.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at du oftere refererer til OSI-modellen, enn TCP-modellen når du jobber med nett. For eksempel når vi snakker om lag2 eller lag3 svitsj. I TCP-modellen faller begge inn under lag 2.

Men de henger så tett sammen, at du lærer de samtidig. TCP-modellen er OSI, bare med noen av lagene slått sammen.

Lenke til kommentar

Uansett vil jeg anbefale boken "Computer Networking - a top-down appraoch" skrevet av James F. Kurose og Keith W. Ross.

God bok som forklarer det meste om nettverk. Vi brukte den som pensumbok ved NITH.

Mvh Faller

Vil heller anbefale boken kurset "Datakommunikasjon - INF3190" ved UiO bruker: Computer Network av Tanenbaum. Nydelig og lettlest bok.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vil heller anbefale boken kurset "Datakommunikasjon - INF3190" ved UiO bruker: Computer Network av Tanenbaum. Nydelig og lettlest bok.

Enig. Synes det var en meget lettlest og pedagogisk bok i forhold til andre bøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...