Andrull Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Beklager, blir vel bedre å si "leser alt momentant" ja. Selv om det til tider kan være to sider av samme sak. (i denne saken mente jeg det slik) Lenke til kommentar
alfred2244 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Det som er viktig å forstå, er at det er nærmest utallige nivåer, og ulike kombinasjoner av dysleksi, selv om alt egentlig blir kjørt over en kam av det offentlige. Folk som sliter med dette, sliter ofte med forskjellige ting, i forskjellig grad. Jeg tror heller ikke det gagner å spørre folk hvordan det er å leve med dysleksi, klart man kan få grove trekk, men i praksis er det som å spørre en person som er fargeblind hvordan det er å være fargeblind. Det som er greia, er jo det at han ikke vet om noe anett. Jeg fikk selv påvist dysleksi sent i åttendeklasse, noe som rett og slett var alt for sent, og sta som jeg var ville jeg jo ikke ha ekstra hjelp heller, hvem vil jo være annerledes? Praktiske problemer jeg merker i hverdagen er foreksempel at jeg må være ekstremt bevist når jeg skriver, for å luke ut skrivefeil (på best mulig vis), og merker ofte at jeg har skrivefeil som jeg ser selv at jeg har skrivd feil, redigeringsknapper blir derfor flittig brukt på alle forumer jeg er med på. Jeg har derimot aldri kjent meg igjen i det at "ordene blander seg" som mange ofte nevner i diskusjon rundt dette temaet, men det går igjen på det jeg nevnte med at det er like mange variasjoner av dysleksi, som antall mennesker som har det. Det største problemet mitt, er nok det at jeg har blitt ekstremt skeptisk til egen skrift, noe som igjen fører til at jeg nok tar hverdagskriving noe mere høytidelig enn andre, det oppfordrer derimot ikke akkurat til skriveglede. Intelligens har som nevnt ingen direkte knytning mot lese og skrivevansker, men alle skjønner jo at en person som sliter med å ta opp informasjon igjennom tekst vil ha en større belastning for å kunne gjøre tekst om til kunnskap. Det er derimot her hjelp og støtte kommer inn, og det virker som det bare blir bedre. Her gjelder både støtte igjennom ekstratimer og opplærte lærere som faktisk skjønner hva dem har med å gjøre, og programmer som forvandler tekst til tale, lydbøker o.l. Dersom en IQ test har en del som går på tekst og lesing, vil jo denne så klart ikke være i favør for den med dysleksi, men den vil jo da nødvendigvis ikke være en helt balansert test heller, ivertfall etter min mening. Endret 12. mai 2013 av alfred2244 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Det er nok rimelig fælt handikap, det må jeg innrømme, og ikke noe å spøke av. Ja, dette kommer kanskje helt feil ut, men jeg fyrer nå på. Det skal sies at jeg ikke personlig vet så mye om dette handikappet i detalj, men av nysgjerrighet så er det jo raskt å tenke i de baner (da definisjonen til handikappet er noe vag?) at de med dysleksi ... ja ikke er av de smarteste? Samboeren min er dyslektiker og greide såvidt å unngå stryk i "tunge lese/skrivefag" som norsk, engelsk og kommunikasjon og kultur. I matematikk og naturfag hadde hun seks mens hun lå på 3-5 i resten av fagene hun tok på videregående. Det er vel omtrent på landsgjennomsnittet totalt, og hun framstår ikke som mindre begavet enn andre i det daglige. Den eneste måten å kunne avsløre at hun har problemer av noen art er ved å lese noe hun skriver. Endret 12. mai 2013 av Nedward Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Jeg er usikker på om jeg har en liten grad av dysleksi eller ikke, men jeg har i hvert fall noen lesevansker. For eksempel kan jeg lese en tekst, og når jeg da er ferdig, ikke har fått med meg hva som faktisk har blitt lest. Dette kan være meget irriterende til tider. Det skjer ikke hele tiden, men jeg trenger uansett litt mer tid til å lære, og få med meg ting enn det andre gjør. Dette gjør også spesielt matte og naturfag vanskelig for meg. Jeg har også mye vanskeligere for å lese fra papir, og skrive ned på papir. Av den grunn har jeg fått tillatelse til å jobbe med pc på skolen. Dette hjelper meg i stor grad, da jeg bare skriver haugevis med notater mens jeg ser på hva læreren gjennomgår på tavla. (Skriver relativt fort, uten å se på, så det er kjekt). I etterkant, går jeg gjennom det jeg skrev ned, og lager bedre notater, og lærer gjennom den måten. Bruker mer tid enn andre, men det er bare slik jeg er. Endret 12. mai 2013 av BananLaks Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg er usikker på om jeg har en liten grad av dysleksi eller ikke, men jeg har i hvert fall noen lesevansker. For eksempel kan jeg lese en tekst, og når jeg da er ferdig, ikke har fått med meg hva som faktisk har blitt lest. Jeg for min del kan lese på to måter. Enten så skumleser jeg (leser bruddstykker av teksten og får kun bruddstykker med informasjon) eller så leser jeg grundig. Når jeg skal lese noe fort utvikler det seg til skumlesning uten at jeg aktivt går inn for det, og i de tilfellene får jeg ikke med meg hva jeg egentlig har lest. Det samme skjer hvis jeg er ufokusert eller stresset. Er det mulig at det er det som hender med deg? At du prøver å jobbe så effektivt at du egentlig blir ineffektiv pga. at tempoet du jobber i fører til feil. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg for min del kan lese på to måter. Enten så skumleser jeg (leser bruddstykker av teksten og får kun bruddstykker med informasjon) eller så leser jeg grundig. Når jeg skal lese noe fort utvikler det seg til skumlesning uten at jeg aktivt går inn for det, og i de tilfellene får jeg ikke med meg hva jeg egentlig har lest. Det samme skjer hvis jeg er ufokusert eller stresset. Er det mulig at det er det som hender med deg? At du prøver å jobbe så effektivt at du egentlig blir ineffektiv pga. at tempoet du jobber i fører til feil. I liten grad. Men med meg så skjer det gjerne selv om jeg ikke prøver å jobbe effektivt. Derfor må jeg gjerne lese flere ganger får å få med meg det jeg leser. Det er ikke av like stor grad når jeg leser på pc heldigvis. Jeg aner ikke hvorfor. I tillegg så har ord en tendens til å flyte litt utover iblant, og det er sykt irriterende. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Eller at man av forskjellige grunner ikke er konsentrert. Ikke uvanlig å tenke på noe annet om det man leser er kjedelig og uintressant. Da er det bare å tvinge seg. Meg bekjent har vel dette ikke noe med dysleksi å gjøre. Har mer med motivasjon eller konsentrasjon. Og grunnene til dette er mange. Dritkjedelig stoff, ADHD, stresset, dagdrømmer etc. Endret 13. mai 2013 av Andrull Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Eller at man av forskjellige grunner ikke er konsentrert. Ikke uvanlig å tenke på noe annet om det man leser er kjedelig og uintressant. Da er det bare å tvinge seg. Meg bekjent har vel dette ikke noe med dysleksi å gjøre. Har mer med motivasjon eller konsentrasjon. Og grunnene til dette er mange. Dritkjedelig stoff, ADHD, stresset, dagdrømmer etc. Jeg sliter også litt med å konsentrere meg, men det kan være mange grunner til det. Mye stress, en del som skjer i livet mitt osv. I tillegg til at jeg "dagdrømmer" litt. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Hei Jeg har også dysleksi. Ikke at det plager meg så mye i dag, annet enn at det er litt stress å lese ferdig bøker osv. Jeg tok en test på høyskolen for å påvise det og dermed få litt ekstra tid på eksamen. Noe som for øvrig kom godt med, fikk A på samme eksamen som jeg hadde strøket i to ganger fra før. Uanset. Slet som faen på dysleksitesten. Noen oppgaver gikk greit mens andre scorte jeg veldig dårlig på. Det som derimot var oppløftene var at jeg scorte veldig bra på IQ testen rett etterpå. Skulle egentlig hatt en pause på en time eller noe før jeg kastet meg på den etter jeg hadde tatt den siste dysleksi testen. Kan også nevnes at den siste teste på dysleksi delen var veldig stressende, føltes som om hjernen vridde seg sidelengs (sånn fysisk sett altså). Men i alle fall fikk en feil på inteligenstesten, noe hun test damen mente var tilfeldig i og med at det var en av de innledende lette spørsmålene som jeg bommet på. Så det er i alle fall ikke noe sammenheng mellom inteligens og lese og skrivevansker. Det som er viktig er å øve seg mye på å skrive. Prøve rette opp i skrivefeil etterhvert. Man blir gjerne aldri helt perfekt på rettskriving, men mye kan øves inn. Det tar tid, så ikke beskymre deg fordi du har dårlig karakter når du går ut fra videregående. Lenke til kommentar
snosck Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Med tanke på at dysleksi ikke har noen fast definisjon, så har alle en form for dysleksi så lenge de ikke lærer alt momentant. Dog, jeg har nå lest et stykke om hver av de tre store menneskene der, og har aldri sett at noen har kategorisert hverken av dem for å være dysletikere vel og merke, så hadde vært interessant å vite hvor du leste eller fikk vite dette Sops. dysleksi går bare på det og lese og skrive du må ha både lese og skrive vansker i en viss grad for og bli definert som dysletiker som jeg har begge tilfellene Lenke til kommentar
snosck Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 jeg fikk jo ikke vite at jeg hadde dysleksi før jeg gikk i 5 klasse. mange utav lærene med speial kompetanse mente at det var for sent med den graden jeg hadde/har jeg har jo en god hukomelse som en dysletiker kan man ikke lære og skive og lese man må huske va det er som gjør at mange med dysleksi bli sittene inn før og lese på en oppgaver som noen bruker 30 min på men de med dysleksi kan godt bruke en hel dag på. men jeg føler meg jo god i matte og nor det gjeler kreativefediheter og min hukomelse er veldig god, det er forkjel der også noen dyslekikere kan nesten ikke huske noe mens andre husker det meste det er forkejlig også hvordan man gir opplæring til en elev med dysleksi noen lærer vet nesten ikke va dysleksi er og tror det er nok og forstøre et ark med tekst på det man/jeg egentlig trenger er lengere tid på oppgaver få det opplest og ha muliheten til og bruke pc. som jeg har erfart det som kalles dysleki bøker er noen gørr kjedelige bøker der det handler om en katt som går gjenom et hus og forklarer va det forkelige tingene heter og va man kan gjøre med dem. Lenke til kommentar
MR SPEED Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg har dysleksi oxo epilepsi da, det er vanskelig og skrive og lese da for meg, men er det for mange settinger da blir det være og lese de for meg exe 1 til 2 settinger da det er lettere da for meg og lese . Men den dysleksien skal jeg ha vekk da, blir lettere og få vekk skrive feila da en lese feila da Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Ja, dette kommer kanskje helt feil ut, men jeg fyrer nå på. Det skal sies at jeg ikke personlig vet så mye om dette handikappet i detalj, men av nysgjerrighet så er det jo raskt å tenke i de baner (da definisjonen til handikappet er noe vag?) at de med dysleksi ... ja ikke er av de smarteste? Lurer på en ting jeg, hvordan kan dysleksi ha noen som helst påvirkning på om man er smarte eller ikke? Jeg forstår ikke spørsmålet, og jeg forstår heller ikke hva relevansen er. Jeg vil heller ikke kalle dysleksi for et handicap, da det kan læres opp, mens med et hendicap kan du som regel ikke lære deg opp. Det finnes flere mennesker i verden som har dysleksi, men som fremdeles er ganske intelligent Bare se på Kjell Inge Røkke, en av verdens rikeste menn, og som har et aksjeselskap som er ved flere milliarder kroner, er han uintelligent? Jeg vil for ordenskyld tilføye at trådstarter virker veldig intelligent på måten han ordlegger seg. - Hilsen en dyslektiker som har lært seg å skrive. hei, jeg har dysleksi så sorry for mine skrivefeil hvor mange er det som vet va dysleksi er? jeg har oppfatingen at andre mere folk med dysleksi er noen som ikke kan lese eller skrive. alså at folk med dysleksi er mindre intiuektuvele en andre. vi har jo vanskeliere for og lære oss og lese og skrive jeg har jo had en veldig dålig opplevelse med og ha dysleksi for man blir plaget og sed ned på for man ikke kan skrive alt rett eller har problemer med å lese. det er jo selfølgelig forkelig fra skoler til skoler men det skla jo ikke være sån at man blir plaget for noe man ikke kan noe med det er jo et handicap. hvordan oppfatnig har dere av dysleksi? Mitt syn på dysleksi er at det er en kjip ting å ha, men det KAN læres opp fra. Kunne selv ikke skrive når jeg gikk i 6 klasse, og nå som 18åring kan jeg skrive ganske bra, og lese ganske bra og. Jeg tror det du, og alle andre i denne tråden må, er å lese mye, og skrive mye. Jeg lærte ikke å skriv noe særlig ved hjelp av skolen, men jeg lærte det ved hjelp av IT, og data. Hadde det ikke vært for at mine foreldre kjøpte en PC til meg, hadde jeg nok enda vært på det stadiet jeg var for noen år siden. Så det jeg har å si til deg, og alle er: Jobb, og strev dere opp over, dere klarer det til slutt, og da kan dere være stolte over dere selv for at dere har klart å oppnå noe stort, for å kunne lære seg å skrive som dyslektiker er ikke alltid enkelt. Her er noe jeg kan si du bør øve på: gramatikk (kjempe skullet ord, men er noe en må kunne): Punktum, kolo, og semikolon. Nå skal jeg skive det du skrev om igjen, for at du skal forstå hva jeg mener: Hei, jeg har dysleksi, så sorry for at jeg skriver mye feil. Hvor mange av dere er det som har dysleksi her? Jeg har en oppfatning om at folk med dysleksi ikke kan skrive, eller lese. Altså at folk med dysleksi er mindre intellektuelle enn andre. Vi har jo vanskeligheter for å lære og skive. Jeg har dårlige opplevelser med å ha dysleksi for at jeg har blitt plaget (mobbet), og blir sett ned på fordi jeg skriver mye feil. Det er jo forskjellig fra skole til skole, men det skal ikke være slik at en blir plaget (mobbet), da det er et handicap. Du har min fulle støtte, og jeg er helt enig, man skal ikke bli plaget/mobbet fordi man har problemer med å lese, og skrive. Det er noen jævler der ute som er så intolerant at de ikke forstår at noen har vanskeligheter som de ikke har. Tips: Bruk stave kontroll du har i nettlesere, bruk programvare for å få lest opp for deg tekst, og les om og om igjen til du forstår det. Jeg har dysleksi oxo epilepsi da, det er vanskelig og skrive og lese da for meg, men er det for mange settinger da blir det være og lese de for meg exe 1 til 2 settinger da det er lettere da for meg og lese . Men den dysleksien skal jeg ha vekk da, blir lettere og få vekk skrive feila da en lese feila da Har møtt på deg veldig ofte her på forumet, og jeg vil si det samme til deg; jobb med å skrive og lese, så får du det til, til slutt. Endret 13. mai 2013 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
snosck Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 for mange mener vist man ikke er flink til og lese og skrive får man ikke med seg alt og må mye harere, mange som jeg kjenner definerer smart med og kunne lese og skrive og noen mere at dyslekikere er folk som er analfabetisk og har sin værsjon av hvordan dysleksi virker, og som dere alle sier ovenfor er at det ikke er så mange som forbiner dysleksi men og være dom som va mit spørsål og det og få flere folk til og vite om dysleksi mange jeg har møt kjemmes over å ha dysleksi men her er det jo flere som forteler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå