snosck Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 hei, jeg har dysleksi så sorry for mine skrivefeil hvor mange er det som vet va dysleksi er? jeg har oppfatingen at andre mere folk med dysleksi er noen som ikke kan lese eller skrive. alså at folk med dysleksi er mindre intiuektuvele en andre. vi har jo vanskeliere for og lære oss og lese og skrive jeg har jo had en veldig dålig opplevelse med og ha dysleksi for man blir plaget og sed ned på for man ikke kan skrive alt rett eller har problemer med å lese. det er jo selfølgelig forkelig fra skoler til skoler men det skla jo ikke være sån at man blir plaget for noe man ikke kan noe med det er jo et handicap. hvordan oppfatnig har dere av dysleksi? Lenke til kommentar
Klossmajoren Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 hei, jeg har dysleksi så sorry for mine skrivefeil hvor mange er det som vet va dysleksi er? jeg har oppfatingen at andre mere folk med dysleksi er noen som ikke kan lese eller skrive. alså at folk med dysleksi er mindre intiuektuvele en andre. vi har jo vanskeliere for og lære oss og lese og skrive jeg har jo had en veldig dålig opplevelse med og ha dysleksi for man blir plaget og sed ned på for man ikke kan skrive alt rett eller har problemer med å lese. det er jo selfølgelig forkelig fra skoler til skoler men det skla jo ikke være sån at man blir plaget for noe man ikke kan noe med det er jo et handicap. hvordan oppfatnig har dere av dysleksi? Dyskleksi er lese og skrivevansker...? Lenke til kommentar
snosck Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) ja dysleki er skrive og lesevansker etter min mening noe som ikke har nok fokus på. og at barn i skole får dålig og feil behanling nor det gjeler lekser og lærings metoder. Endret 12. mai 2013 av snosck Lenke til kommentar
Klossmajoren Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 ja dysleki er skrive og lesevansker etter min mening noe som ikke har nok fokus på. og at barn i skole får dålig og feil behanling nor det gjeler lekser og lærings metoder. Jeg har selv dysleksi, men det er ikke mye tydeligvis. Jeg har nesten ikke problemer med rettskrivingen i det hele tatt.... men jeg får ekstremt mye hjelp, og det har jeg fått gjennom alle årene jeg har gått på skolen. Jeg føler jeg nesten har snyltet på de skolene jeg har gått på... Men da er det tydeligvis ikke like godt tilbud alle steder da... noe som er trist. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Det er nok rimelig fælt handikap, det må jeg innrømme, og ikke noe å spøke av. Ja, dette kommer kanskje helt feil ut, men jeg fyrer nå på. Det skal sies at jeg ikke personlig vet så mye om dette handikappet i detalj, men av nysgjerrighet så er det jo raskt å tenke i de baner (da definisjonen til handikappet er noe vag?) at de med dysleksi ... ja ikke er av de smarteste? Jeg sier ikke at alle er dumme eller noe i den retningen(!), jeg lurer bare på hva du selv tenker egentlig, og om dette er et spørsmål du/dere har kommet over? En ting er at man ofte ikke er av de mest intellektuelle, som du da sier kan komme av at de rett og slett har vansker med å lære, og helt sikker ofte havner i miljøer som ikke akkurat fremmer slike egenskaper. Men kan det også virke motsatt vei? Altså at man ikke er født særlig intellektuell og derfor sliter med å lese og skrive? Ja, for som med det meste annet, så finnes det forskjellige grader av det. Og smart eller dum er jo ikke noe fast, men av en uendelig rekke forskjellige grader. Jeg spør fordi jeg rett og slett fordi jeg lurer, og det er nå slikt at vi mennesker er forskjellige, og på samme måte som vi karakteriserer noen for å være smarte, så må det jo også være like mange "dumme". (som er et ord som kanskje er misvisende) Endret 12. mai 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Men igjen, alle er jo gode på forskjellige ting. Dere med dysleksi er sikkert meget flinke på andre områder? Dere kan helt sikkert komme med eksempler her. Endret 12. mai 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Klossmajoren Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Som jeg sa tidligere, har jeg selv dysleksi, men i veldig liten grad. Jeg føler jeg ikke kan si så veldig mye om hvordan det er å slite med det, for jeg gjør jeg egentlig ikke i noen stor grad. Nå kan det jo også være slk at du er født uten noen problemer i det hele tatt, men bare er litt treg i hodet. Jeg vil si jeg er det, men det er vi jo alle til tider...? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Noen er ikke like rask i beina, andre er ikke like raske i hodet. Det er jo ikke noe mer naturlig enn at det skal være forskjeller på folk. Ikke at det trenger å bety noe som helst. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg synes synd på de med dysleksi, ei som går på skolen min får nesten bare 6'ere og 5'ere, men sliter med dysleksi.. Ikke noe artig å bli mobbet for. Lenke til kommentar
Geevarghese Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 jeg er i mot dysleksi og jeg synes at samfunnet skal kjempe i mot det LIK dette innlegget om du er enig. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Mobbing er nok tvilsomt artig å bli mobbet for uansett tenker jeg meg. Helt unødvendig, uansett grunn. Kjempe i mot det? Jeg lærer kanskje 10 % tyngre enn visse elever i klassen, som igjen lærer tyngre enn noen andre elever på en annen skole. Mens andre igjen trenger enda mer tid og lærer tyngre enn meg igjen. Noen lærer enda tyngre igjen, og kan bli definert som dyslektiker. Altså, vi lærer jo alle med forskjellig hastighet, og jeg vil vel også beskrive meg som dummere enn de bedre enn meg i klassen. At vi skal ha en fast grense på det, og så kalle det for et navn er derimot rimelig rart. Da det strengt talt er noe som ikke har faste rammer, og er bare en virtuell strek du setter når lære/lese/skrive-hastigheten når lavt nok nivå. Altså, litt unødvendig, selv om det kanskje kan være en fordel for de som sliter med det, og ønsker å få spesialbehandling i samfunnet. Endret 12. mai 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Å bli mobbet for dysleksi er vel noe som slutter ved ungdomsskolen/vgs? Tror folk gror av seg ignoransen for slikt etter det heldigvis Lenke til kommentar
th1nk Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg har ikke dysleksi, så jeg vet ikke hvordan det er å ha det. Det jeg har blitt fortalt er at det er som om alle bokstaver hopper opp og ned og går i hverandre når en skal lese og skrive. B blir til p osv. At dysleksi henger sammen med lavere intelligens stemmer vel ikke? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Nei, jeg har også forstått det som at ord og bokstaver "flyter" og ikke at det har noe med intellekt å gjøre. Minner meg om noe jeg leste om [husker ikke navnet på delen av hjernen]. Dersom denne delen blir skadet hindrer det hjernen i å registrere hva den ser. Man kan f.eks se rett på tastaturet foran seg uten å gjenkjenne gjenstanden foran seg som et tastaur. Lenke til kommentar
Klossmajoren Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Jeg har ikke dysleksi, så jeg vet ikke hvordan det er å ha det. Det jeg har blitt fortalt er at det er som om alle bokstaver hopper opp og ned og går i hverandre når en skal lese og skrive. B blir til p osv. At dysleksi henger sammen med lavere intelligens stemmer vel ikke? Mange med dysleksi sliter med å lese teksten på TV (lese ferdig før den forsvinner) Sucks.... Nei, jeg har også forstått det som at ord og bokstaver "flyter" og ikke at det har noe med intellekt å gjøre. Minner meg om noe jeg leste om [husker ikke navnet på delen av hjernen]. Dersom denne delen blir skadet hindrer det hjernen i å registrere hva den ser. Man kan f.eks se rett på tastaturet foran seg uten å gjenkjenne gjenstanden foran seg som et tastaur. det må være et ekstremt tilfelle av dysleksi da (Hvis det var det du leste om, at det hadde med dysleksi å gjøre) Endret 12. mai 2013 av speedskater Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Bare å nærme seg noen definisjon rundt intelligens blir nesten litt håpløst. Å bruke intellektuell blir derfor kanskje mer beskrivende. De med dysleksi kan jo helt sikkert være gode i mye annet. IQ-tester tar jo høyde for litt forskjellig, inkludert lese og analytiske evner, og for at en med dysleksi skal score bra på slike så må de veie opp i de andre delene av testen, og dette er jo ikke sikkert mulig om du tar et stort nok utdrag. Med andre ord: De stiller dårligere enn andre på slike tester, men trenger ikke ha lav IQ for det. Ikke at IQ på noen måte representerer den totale mengde intelligens. Akkurat det finnes det ingen mulighet å måle. Lenke til kommentar
Sops Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Erna Solberg, som kanskje blir vår neste statsminister har jo dysleksi, så man kan ihvertfall få til mye selv om man har dysleksi Det jeg har lagt merke til er at det virker som om det er ganske store forskjeller mellom de som har dysleksi, noen skriver omtrent like godt som alle andre, mens andre har store problemer med både lesing og skriving. Edit: Bill Gates, Steve Jobs og Albert Einstein skal visstnok også ha dysleksi Endret 12. mai 2013 av Sops Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Med tanke på at dysleksi ikke har noen fast definisjon, så har alle en form for dysleksi så lenge de ikke lærer alt momentant. Dog, jeg har nå lest et stykke om hver av de tre store menneskene der, og har aldri sett at noen har kategorisert hverken av dem for å være dysletikere vel og merke, så hadde vært interessant å vite hvor du leste eller fikk vite dette Sops. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 det må være et ekstremt tilfelle av dysleksi da (Hvis det var det du leste om, at det hadde med dysleksi å gjøre) Nei, det jeg leste var ikke i sammenheng med dysleksi, men jeg kan gjerne se for meg at det er noe av den samme opplevelsen. Når jeg ser ordet "dødsbolig" har jeg ingen problemer med å se bokstavene i en sammenheng og få med meg meningen før jeg i det hele tatt egentlig har skjønt at jeg har sett ordet. Jeg ser for meg at dyslektikere, i varierende grad, ikke helt tar denne sammensetningen av bokstaver like fort. På samme måte som det jeg nevnte med at man kan se rett på tastaturet, alle knappene og alt, men uten å gjenkjenne det som et tastatur. Man ser bare et ugjennkjennelig objekt foran seg. Sånn tror jeg dysleksi kan oppleves. Man ser formene foran seg og man kan tyde bokstavene hver for seg, men det krever en del mer for å sette dem sammen til et ord som gir mening. Når man så skal skrive ned ordene man sitter med i hodet blir det igjen problemer. Man kjenner ikke igjen ordlyden og hvilke bokstaver som skal nøyaktig hvor. Man hører jo helt fint at dødsbo starter på "d" og slikt, men man er ikke sikker på hvor de skal være for at det skal gi mening. Mye synsing fra meg her, men jeg vet snosck kjefter på meg om jeg sier noe feil (ja, jeg kjenner hun personlig ) 1 Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Med tanke på at dysleksi ikke har noen fast definisjon, så har alle en form for dysleksi så lenge de ikke lærer alt momentant. Hva mener du? "Dysleksi" er vel definert som lese- og/eller skrivevansker - og det har vel ingenting med problemer å lære. En person med dysleksi, har som oftest nevrologiske problemer som gjør at ord/bokstaver stokkes om eller at ord/bokstaver ikke forstås slik ikke-dyslektikere forstår. Trådstarter: Det er ikke unaturlig at en kan virke dum - eller mindre intelligent - om en har problemer med å lese eller å skrive. Det du kan gjøre for å forhindre slikt, er å gjøre noe som kan motbevise førsteinntrykket folk får - ved å løfte deg opp i andre felter: matte, idrett, musikk, noe teknisk, programmering, kreativitet eller hva. Mange dyslektikere får ofte problemer med at de faller utenfor fordi de strever i lese- og skrivefag og ikke fokuserer mer på ting en virkelig kan få godt til. Det er viktig å ikke miste motivasjon slik at du kan bygge opp andre ferdigheter og gjerne jobbe med vanskene dine senere i livet. Ikke tenk på hva drittunger mobber/erter deg for og prøv heller å spøke om det, være mer åpen og som sagt, heller vise de at du er flink på andre områder. Det er klart en vanskelig oppgave, men c'est la vie. Lykke til! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå