Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nektes å utvide platting

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei,

Bor i et borettslag, rekkehus og her driver vi med rehabilitering. I den forbindelse blir alle platter fjernet og erstattet med nye.

Jeg ønsker å ha platten helt ut, men dette nekter styret. Jeg spurte om jeg kunne lage en platt et nivå under den nye platten, slik at det ikke blir en utvidelse av den opprinnelige, men ble nektet dette også.

Kan de faktisk nekte meg dette?

Det jeg får gjøre er å legge stein, pukk, sand, bark, gress eller u-gress. Så lenge det er på bakkenivå.

Men hvis jeg gjør følgende: Graver en halvmeter ned, fyller med pukk og lager en platting som ligger på bakkenivå.

Det er jo i utgangspunktet samme som om jeg skulle legge stein i bakkenivå, bare at jeg bruker tre isteden for stein. Kan de nekte meg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen grunnlag til å uttale meg om det juridiske, men det har vel noe med fast installasjon kontra ikke-fast installasjon å gjøre?

Steiner, pukk, sand, gress er vel regnet som en ikke-fast installasjon som enkelt kan fjernes - hvor en platting ikke er like enkel å fjerne.

I sameiet vi bor kan vi stort sett gjøre som vi vil på vårt uteområde, så lenge "faste installasjoner ikke endres eller utvides uten godkjenning av styret".

Lenke til kommentar

Styret kan ikkje nekte deg dette, men generalforsamlinga kan (og tydeligvis også gjort).

§ 8-9. Vedtak som krev samtykke frå generalforsamlinga

Styret kan ikkje utan at generalforsamlinga har gitt samtykke med minst to tredjedels fleirtal, gjere vedtak om

1. ombygging, påbygging eller andre endringar av bygg eller grunn som etter tilhøva i laget går ut over vanleg forvaltning og vedlikehald,

[...]

Ved alle slike nye utvendige løysninger slik som dette så må 2/3 av alle andelseigarane være enige.

Eg kan ikkje finne noken kilder på at ein ikkje kan godkjenne forskjellige løysninger for kvar bueinheit, men etter som eg forstår så vil dei fleste burettslag være opptatt av at alle bueinheitene framstår som så like som mogleg, og at bygget har eit heilheitleg estetisk preg.

Sidan du har fått ganske så detaljerte beskrivelser for kva du kan gjere og kva du ikkje kan gjere så har nok dette blitt godkjent av generalforsamlinga. Var du til stades på det siste årsmøtet/generalforsamlinga?

Det du kan gjere no er å kreve ekstraordinær generalforsamling, for å gjere det så må du få med deg minst ein andelseigar til, muligens fleire slik at du tilsaman har minst 10% av andelseigarane i ryggen. Når du har samla nok andelseigarar så kan du kalle inn til ekstraordinær generalforsamling dersom du i møteinnkallinga opplyser om kva sak dere vil ta opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...