Cam2 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Jeg har en Canon 6D og en 24-70 2.8L objektiv, som jeg er svært fornøyd med. Jeg bruker dette til alt av foto i Norge og kort ferie, men etter 5 uker i Asia har jeg merket at dette er for stor belastning. Noen av båt turene og andre lang turer, opplevde jeg at dette var svært vanskelig å ha med seg rundt. Skal reise en del i år med kjæresten og med jobben. Jeg har da tenkt å skaffe i tilllegg til det jeg har, en avansert kamera som jeg kan lettere ta med meg rundt. Ønsker at den forsatt kan gi meg en god bilde kvalitet og god på video i tillegg, samtidig at den veier mindre og enklere å dra den frem (mange ganger har jeg bevist lagt canon 6D igjen på rommet). - God bildekvalitet, lite støy på høy ISO - God video - Rask fokus Har sett litt på disse modellene: Panasonic LUMIX GX1 Sony Alpha NEX-7 (litt dyr) Sony NEX-5R Samsung NX210 m/18-55mm Canon PowerShot G1 X Tenker mest på Sony NEX-7 og NEX5R, er vel de jeg har fått prøvd litt ut i butikkene. Ser ut som gode kamera for pengene. Er det andre modell dere heller vil anbefalle meg? Takk Endret 12. mai 2013 av Cam2 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Jeg har da tenkt å skaffe i tilllegg til det jeg har, en avansert kompaktkamera som jeg kan lettere ta med meg rundt. Alle de nyeste kameraene har relativt bra video i dag (for hobbybruk). Ønsker du Full Hd med mer enn 24/30p tror jeg det er Panasonic og Sony som gjelder (men ikke på alle modeller). G1 X har f.eks kun 24p i Full HD. Et annet spørsmål er om du vil ha søker. Det er innebygd på NEX-7 og G1 X (dårlig optisk søker), finnes om ekstrautstyr til GX1 og NEX-5R, men ikke til Samsung. Løs elektronisk kan være et bra alternativ hvis du bare vil ha av og til, eller ikke er sikker på om du trenger søker. Innbygd er bedre hvis du bruker søker mye. Personlig ville jeg heller sett på NEX-6 enn NEX-7. Edit: Trenger du mer enn en 3x standardzoom bør du også sjekke at systemet du velger har det du ønsker og om det er størrelsesforskjeller som bør med i vurderingen. NEX har ofte større objektiv enn mFT. Endret 12. mai 2013 av seriksen Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Du burde ta en titt på Sony RX100 som tillegg til speilrefleksen hvis størrelsen er viktig, den vil du alltid ha i lomma når du trenger den. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 J Jeg har da tenkt å skaffe i tilllegg til det jeg har, en avansert kompaktkamera som jeg kan lettere ta med meg rundt. Ønsker at den forsatt kan gi meg en god bilde kvalitet og god på video i tillegg, samtidig at den veier mindre og enklere å dra den frem (mange ganger har jeg bevist lagt canon 6D igjen på rommet). - God bildekvalitet, lite støy på høy ISO - God video - Rask fokus Har sett litt på disse modellene: Panasonic LUMIX GX1 Sony Alpha NEX-7 (litt dyr) Sony NEX-5R Samsung NX210 m/18-55mm Canon PowerShot G1 X Tenker mest på Sony NEX-7 og NEX5R, er vel de jeg har fått prøvd litt ut i butikkene. Ser ut som gode kamera for pengene. Er det andre modell dere heller vil anbefalle meg? Takk Du er klar over at du blander kompaktkameraer (som du sier du ønsker) med speilløse system kameraer, eller? Lenke til kommentar
Cam2 Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Du er klar over at du blander kompaktkameraer (som du sier du ønsker) med speilløse system kameraer, eller? Er klar over det, tenkte litt feil. Mente bare at ønsket utstyr skal være mindre i vekt og størrelse. Skal ta og rette på det, thank you. Du burde ta en titt på Sony RX100 som tillegg til speilrefleksen hvis størrelsen er viktig, den vil du alltid ha i lomma når du trenger den. Har sittet og lest om den på i andre forumtråder. Størrelsen og vekten har litt å si, men ikke tenkt å ha den så mye i lommen. Tenker at ha den hengende rundt halsen, så den er klar til bruk. Probemet som jeg opplevde under turen var at den ble for tungt, men skal vudere Sony RX100, men retter svært mye til NEX modellene. Endret 12. mai 2013 av Cam2 Lenke til kommentar
Cam2 Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Alle de nyeste kameraene har relativt bra video i dag (for hobbybruk). Ønsker du Full Hd med mer enn 24/30p tror jeg det er Panasonic og Sony som gjelder (men ikke på alle modeller). G1 X har f.eks kun 24p i Full HD. Et annet spørsmål er om du vil ha søker. Det er innebygd på NEX-7 og G1 X (dårlig optisk søker), finnes om ekstrautstyr til GX1 og NEX-5R, men ikke til Samsung. Løs elektronisk kan være et bra alternativ hvis du bare vil ha av og til, eller ikke er sikker på om du trenger søker. Innbygd er bedre hvis du bruker søker mye. Personlig ville jeg heller sett på NEX-6 enn NEX-7. Edit: Trenger du mer enn en 3x standardzoom bør du også sjekke at systemet du velger har det du ønsker og om det er størrelsesforskjeller som bør med i vurderingen. NEX har ofte større objektiv enn mFT. Bedre video er alltid foretrekket, selv om den ikke er den meste bruke funksjonen. På lange reiser, så vil det alltid dukke opp behov for dette. iPhone 5 har tidligere tatt jobben for dette, eneste grunnen for dette er at det er enkelt, rask og Madamen gjør ofte dette for meg Optisk søker er nok ikke så viktig for meg, kanskje bare dager der det man være mye sol. Mer enn det, kan jeg ikke se behovet for dette. De fleste har svært bra skjerm i dag og klar nok bilde. Takk for rådet, skal ta å se litt nærmere på NEX-6 også, blir nok en av disse modellene jeg går for. Edit: Ser at NEX-7 og NEX-6 med objektiv 18-55mm og 16-50mm, er nesten like pris klasse. Ville du forsatt anbefalle dette? Endret 12. mai 2013 av Cam2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Siden størrelsen ikke er viktigst kan du også vurdere lillegutt Canon 100D, du kan bruke objektivene fra 6D på den samt de bruker samme programvare og du kan bruke en smarttelefon som ekstern skjerm/fjernkontroll. Har selv en 7D og vurderer 100D som kamera nr2. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 ... Optisk søker er nok ikke så viktig for meg, kanskje bare dager der det man være mye sol. Mer enn det, kan jeg ikke se behovet for dette. De fleste har svært bra skjerm i dag og klar nok bilde. ... Innebygget søker, enten den er optisk eller elektronisk, er ikke BARE for å kunne se hva du tar bilde av, selv om det naturlig nok er hovedfunksjonen. Flere nettsteder for foto skriver at kanskje hovedgrunnen til mange dårlige bilder skyldes bevegelse i kamera når det trykkes på knappen. Ikke så merkelig når kamera holdes ut fra kroppen med stive armer og et mysende blikk på en liten skjerm...:-) Holder du kamera mot hode med bøyde armer og to-håndsgrep stående på et støtt underlag så blir bildene bedre. Aller best med stativ så klart, men det er det vel ikke mange som styrer med. Men det er kanskje ikke kvaliteten på bildene som er viktigst...:-))) Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Edit: Ser at NEX-7 og NEX-6 med objektiv 18-55mm og 16-50mm, er nesten like pris klasse. Ville du forsatt anbefalle dette? En av grunnene for å velge NEX-6 er IMO 16-50mm som gjør hele pakken vesentlig mer kompakt. Ellers er det klart at NEX-7 er high end modellen, og sånn sett får du mer for pengene, blant annet ekstra kontrollhjul hvis jeg husker riktig. Ellers har også siste versjon av NEX3 samme 16-50mm kitlinse som NEX-6 så hvis ikke søker er viktig er det også et godt alternativ. Eneste andre kit-linse som er like (mer) kompakt er Panasonic 14-42 PZ som du blant annet kan få sammen med GX1. Skal du først ha noe mindre enn speilrefleksen synes jeg det bør være en vesentlig forkskjell i størrelse ellers er poenget borte. Eos 100D er mindre. Jeg har prøvd det litt og selv om det er mye mindre enn det det ikke noen tilsvarende kitzoom som er kompakt. Heller ikke noe særlig med små primes fra Canon og både NEX og mFT er enklere å bruke til video. Endret 13. mai 2013 av seriksen Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Er klar over det, tenkte litt feil. Mente bare at ønsket utstyr skal være mindre i vekt og størrelse. Skal ta og rette på det, thank you. Har sittet og lest om den på i andre forumtråder. Størrelsen og vekten har litt å si, men ikke tenkt å ha den så mye i lommen. Tenker at ha den hengende rundt halsen, så den er klar til bruk. Probemet som jeg opplevde under turen var at den ble for tungt, men skal vudere Sony RX100, men retter svært mye til NEX modellene. Du bør vel kanskje ta Olympus og Panasonic sitt m4/3 system med i vurderingen også. Husk bare å ta med objektiv inn i størrelse vurderingen. Hjelper lite med et lite kamera hvis objektivet er digert. Lenke til kommentar
Swome Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Hvis du kan leve med en brennvidde så vil jeg absolutt anbefale Fuji X100s. Kan ikke lovprise det kameraet nok. Ellers er jeg selv en fan av NEX-6 og hadde nok valgt det selv hvis jeg skulle kjøpt et kompakt speilløst kamera. Fujifilm sine speilløse systemkameraer er jo også veldig bra, men linsene er ikke blant de minste og prisen ligger vel et hakk over NEX og m4/3. Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Flere nettsteder for foto skriver at kanskje hovedgrunnen til mange dårlige bilder skyldes bevegelse i kamera når det trykkes på knappen. Ikke så merkelig når kamera holdes ut fra kroppen med stive armer og et mysende blikk på en liten skjerm...:-) Holder du kamera mot hode med bøyde armer og to-håndsgrep stående på et støtt underlag så blir bildene bedre. Aller best med stativ så klart, men det er det vel ikke mange som styrer med. Men det er kanskje ikke kvaliteten på bildene som er viktigst...:-))) Bra tips du kom med for å skyte med søker. Funker fint med bare skjermen også da. Ta tak i høyre skulder med venstre arm og støtt kameraet på albuen, så bruker du høyre til å betjene kameraet. Da ser du fint skjermen. Sikt ved å bevege albuen opp og ned. Mye stødigere enn med kameraet ute på enden av armen(e) slik man ser folk gjøre hele tiden. Hold pusten før du trekker av, akuratt som på skytebanen. Appropo stødige bilder: http://www.manfrotto.us/photo-pockets Disse er geniale for kompakte og mindre speilrefleks (Om du skal ha de lengste teleobjektivene på så må du nesten støtte opp med noe ekstra. Skyv skruen helt tilbake i sporet så tåler det mer vekt.). Rett og slett tre små utfoldbare ben du kan alltid ha skrudd fast på kameraet. Legger bare til en halv centimeter i høyden når de er foldet inn. Er jo alltids et rekkverk eller noe annet man kan bruke som stativ. Med disse så kan du regulere hellingen på kameraet og bruke selv de mest uflate ting som stativ. Har tatt mange nattbilder med en slik og 2 sekunder tidsforsinkelse så jeg ikke rører ved kameraet. Endret 26. mai 2013 av BlueShroom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå