Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cisco Programering.. Catalyst 2950

Anbefalte innlegg

Hej og hå!

Nei jeg er ikke cisco sertifisert men jeg synes det er gøy og finne ut slike tekniske ting selv og synes det er gøy og prøve.

saken her er at her jeg går på skolen så er det To klasse rom når alle skal ha DHCP ut på samme nett blir det litt krasj! så jeg fikk en ide og Splitte de med Noen vlan! så da gjorde jeg det. lagde 5 vlan slik at når gruppene har DHCP aktive går kun Gruppa ned i klasse rommet og ikke hele klassa!

MEN jeg har et problem. ossen kommuniserer Vlanet med GW (gateway).

Vi kjører statiske ip i klasse A Dvs 10.0.x.x og standard GW er 10.0.0.1

Skulle gjerne hatt internett på den burken! er det mulig i det heletatt?

Har Laget som sagt 5 Vlan og dillet litt med det. har også Satt switchen til GW 10.0.0.1 slik at den skulle ha GW nå.. men det ser dårlig ut .. noen som kan tenke på løsning?

Ps: må gjerne ha det inn med teskje da jeg ikke er noe cisco mann! men har jo lært dette selv på noen dager så litt må jeg vel kunne.

Endret av haakkern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Eh... nei....

Tror du må fortelle hvilke harware bokser som er involvert.

Dersom DHCP deles ut av sentral enhet (brannvegg/router) kan du ha flere AP's (trådlse punkt/aksess punkt) kobla opp mot denne, men det er jo en forutsetning at disse da står som "dumme" AP's og ikke routere.

En annen mulighet er at hver trådløs enhet deler ut egne IP'er (DHCP), men da må du nesten ha separate SSID's.

VLAN brukes jo mest for å kunne ha separate regler i en brannvegg. F.eks for å kunne bruke en 48 porters switch til 2-3 ulike nett (slippe å kjøpe flere switch'er). Litt annen greie liksom.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Du må vel ha en GW i hvert VLAN?

Du har forskjellige adresser på de forskjellige VLAN?

-ellers er det litt vanskelig å henge med på beskrivelsen din. Du skriver bl.a. at dere kjører statiske adresser men sliter med DHCP. Er du sikker på at du bør teste ut ideene dine på nettverket på skolen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har Laget som sagt 5 Vlan og dillet litt med det. har også Satt switchen til GW 10.0.0.1 slik at den skulle ha GW nå.. men det ser dårlig ut .. noen som kan tenke på løsning?

Bare denne setningen er en nøtt, switch'er har ingen GW.

Jeg lurer også på hva som menes med "mister internetten", kanskje de egentlig bare mangler utedeling av DNS servere gjennom DHCP eller noe sånt.

Litt leit å forstå hva som egentlig er problemet...

Lenke til kommentar

Bare denne setningen er en nøtt, switch'er har ingen GW.

Jeg lurer også på hva som menes med "mister internetten", kanskje de egentlig bare mangler utedeling av DNS servere gjennom DHCP eller noe sånt.

Litt leit å forstå hva som egentlig er problemet...

Beklager jeg er dårlig på og forklare skriftelig.

Alså vi jobber med 2008R2 server hvor av vær enkelt elev skal intalere en DHCP server.. Dette blir ( evt kan bli) problemer når alle har en dhcp server på det lokale Lan et..

jeg tenkte og Dele klassene slik at dette problemet ikke oppstår.

Statiske ip: på skole maskinene! men ikke alle som er fornøyed med dette derfor fikk jeg den tanken.

vi mister inter nett på de maskinene så vi har 10 Dhcp på samme lan sammtidig.. dette gjelder på skole maskinene når de ikke har statiske iper.

det var derfor jeg tenke og lage noen vlan.

Lenke til kommentar

Du må vel ha en GW i hvert VLAN?

Du har forskjellige adresser på de forskjellige VLAN?

-ellers er det litt vanskelig å henge med på beskrivelsen din. Du skriver bl.a. at dere kjører statiske adresser men sliter med DHCP. Er du sikker på at du bør teste ut ideene dine på nettverket på skolen?

ja fordi det nettet vi har er avskilt fra det andre lanet på skolen vi har et helt egent nett til testing og feilsøk..

Lenke til kommentar

Cisco Catalyst 2950 er en switch. Du kan ha flre vlan på en switch, men for at vlan'ene skal kommunisere seg i mellom trenger du en ruter som kan rute trafikken mellom vlanene (eller ikke rute alt etter hva du ønsker).

Om du hadde hatt en 3550-switch (som er omtrent fra samme årsklasse som 2950) så kan den også rute trafikk.

Du har vel ikke en ruter som støtter trunk? Eller eventuelt en ruter med en port pr vlan? ("Hjemmerutere" har bare vanligvis to rutbare innganger, hvor den ene har en switch på f.eks 4 porter, så det hjelper ikke).

Men når det gjelder hele opplegget... Flere DHCP servere på samme nett er ikke noen god ide...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Cisco Catalyst 2950 er en switch. Du kan ha flre vlan på en switch, men for at vlan'ene skal kommunisere seg i mellom trenger du en ruter som kan rute trafikken mellom vlanene (eller ikke rute alt etter hva du ønsker).

Om du hadde hatt en 3550-switch (som er omtrent fra samme årsklasse som 2950) så kan den også rute trafikk.

Du har vel ikke en ruter som støtter trunk? Eller eventuelt en ruter med en port pr vlan? ("Hjemmerutere" har bare vanligvis to rutbare innganger, hvor den ene har en switch på f.eks 4 porter, så det hjelper ikke).

Men når det gjelder hele opplegget... Flere DHCP servere på samme nett er ikke noen god ide...

Takk kong basse for at du skjønte logikken min er fryktelig dårlig på og skrive .. det er en diagnose greie..

ja jeg laget en trunk og tenke kanskje det ville fungere. tror faktisk det står en 3550 her faktisk når du sier det.. kanskje jeg burde bruke den i stedet da..

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Her kommer en tegning. håper det hjelper litt.

Den tegningen jeg har laget er kun i patche skapet. på bildene under ser dere hvordan Gruppe båsene er opsatt. med Lan`et. der Pacthen kommer ut i båsen Bilde 20130512_204628.jpg. var planen og ha Vlan der.

Se på ip opsettet mitt om noen forstår.

se også på switchen og tror jeg har en 3550 liggenes her..

PS: det punktet som det står ADSL på punkt 27. hadde jeg tenkt og ha VLAN 1 & VLAN to i neste gruppe bås Osv..

post-215786-0-36336800-1368384784_thumb.jpg

post-215786-0-50235800-1368384950_thumb.jpg

post-215786-0-81865100-1368385007_thumb.jpg

post-215786-0-06007000-1368385041_thumb.jpg

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Du har nå på sett og vist tenkt rett i allefall...

Dessverre for dere er både den 2950'en og 3500XL'en vanlige lag 2 switcher. -De kan dermed ikke rute mellom ulike vlan.

Dere kunne enten ha erstattet 2950'en med en lag 3-switch, da hadde dere fått en rask og god løsning. (F.eks det utgåtte produktet 3550).

-Ellers må dere ha en ruter i tillegg. -Av rutere kan dere skaffe f.eks en 2600 ruter (utgått produkt) eller en 800 ruter. -Så hadde dere fått litt ekstra trening (og litt tregere maks-hastighet).

Om dere ikke skal skaffe noe utstyr så bør dere heller sette sammen dhcp-serverene deres slik at en deler ut adresser, og de andre er backup.

PS Packet Tracer er ett veldig bra verktøy til å lære seg Cisco. -De som liker nettverk og vil forske litt mer kan forsøke GNS3, men det er litt knot med å sette det opp første gang.

Hilsen en nettverkstekniker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har nå på sett og vist tenkt rett i allefall...

Dessverre for dere er både den 2950'en og 3500XL'en vanlige lag 2 switcher. -De kan dermed ikke rute mellom ulike vlan.

Dere kunne enten ha erstattet 2950'en med en lag 3-switch, da hadde dere fått en rask og god løsning. (F.eks det utgåtte produktet 3550).

-Ellers må dere ha en ruter i tillegg. -Av rutere kan dere skaffe f.eks en 2600 ruter (utgått produkt) eller en 800 ruter. -Så hadde dere fått litt ekstra trening (og litt tregere maks-hastighet).

Om dere ikke skal skaffe noe utstyr så bør dere heller sette sammen dhcp-serverene deres slik at en deler ut adresser, og de andre er backup.

PS Packet Tracer er ett veldig bra verktøy til å lære seg Cisco. -De som liker nettverk og vil forske litt mer kan forsøke GNS3, men det er litt knot med å sette det opp første gang.

Hilsen en nettverkstekniker.

kuult ja pacet tracer er gøy det.

det står en 3550 her men har aldri satt opp noe slik bare de switchene da.. fikk bare en ide her om dagen! det det mye vanskligre det? må sjekke litt kommandoer igjen da!

takker for svar ! :D

Edit: Fikk en haug med gammelt cisco utstyr her i bergen av BBK ! så da fikk vi en del switcher og noen rutere! Ruterne kan ikke brukes mot WAN pga noe Id greier. men switchene kan .

Er det mye arbeid og lage noe slik mellom vlanet?

edit : Prøvde den GNS3 saken synes pacet tracer var bedre uasett.

post-215786-0-03667200-1368523264_thumb.jpg

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig å sette opp...

Fra "ekstern linje" -Altså fra nettverket ellers på skolen, tar du kabel til port en.

Fra de påfølgende portene kabler du til hvert nettverksuttak som skal brukes.

For å gjøre 3550'en om til en lag 3-switch, (eller en ruter om du vil) er det en viktig kommando du må skrive:

conf terminal

ip routing

Port fa0/1 (eller kanskje den heter gi0/1, men jeg kaller portene for fa fra nå)gjør du om til en rutet port. Du må legge inn en ip-adresse fra skolenettet. Du må få tak i en ip addresse som ikke er i bruk av DHCP.

interface fa0/1

no switchport

Så setter du på ip adresse på den porten f.eks:

ip address 192.168.x.x 255.255.255.x

no shut

Port to til den du trenger gjøres om til vanlig switchport med vlan

interface fa0/2 (og så fortsetter du)

switchport mode access

spanning tree portfast

switchport access vlan 10 (deretter f.eks 11,12,13 osv)

Deretter er det noe som er ganske forskjellig fra en switch som må gjøres. -Du må lage en lag-3 gateway på hvert vlan. -Altså du må legge inn en IP adresse på vlan'et. Dette gjør du ved å lage virtuelle interfacer istede for masse ledninger fra switch til ruter. En vanlig switch benytter (nesten) ikke ip adresser da den benytter mac-adresser istede.

interface vlan 10 (så fortsetter du med f.eks 11,12,13 osv)

ip address 172.16.x.x 255.255.255.x

no shut

Håper dette var til hjelp. Ellers så er det også vanlig at interface vlan'et får den første adressen i ett nett.

Før du setter i gang må du ha en plan for hvor det skal være hvilke ip addresser. -En IP-plan

Endret av Kong Basse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett par ting til som kan være greit:

i "conf t" modus:

interface vlan 1

shut down

exit

ip classless

ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.x.x (angir default-adresse til ruteren deres)

Takker !! har gjor mange av de kommanoene fra før seg jeg.. Spesifiserte til og med med GW på den gammle svitchen!

Ser ut til stor hjelp! eneste at vi bruker klasse A adresse områder.. må ta en ip fra det nettet våres da.. må forske litt.. tar det i helga! kanskje teste det i pacet tracer først..

tusen takk for hjelp! :)

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...