Ustedalen Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Aller først må jeg starte med å si at jeg har absolutt ingen erfaring med fond. Har nylig gått opp i lønn, og har for første gang råd til å sette av litt penger. I tillegg til å spare i BSU og buffer på en høyrentekonto (sparesmart), har jeg sett litt på mulighetene å spare i fond. Ser at Skandiabanken har flere fond under "Spareavtale", hvor blant annet det er en som heter "Ung etablerer". Der har de fordelt 30% på "Skagen Global", 30% på "KLP AksjeNorge Indeks II Acc", 30% på "Holberg Kreditt" og 10% på "Swedbank Robur Realinvest". Jeg har hørt veldig mye negativt, og veldig mye positivt med fondsparing. Si at jeg setter av 500-1000kr hver måned i 4-8 år, er det en veldig gambling å ta? Er det mye lurere å sette av disse til andre ting, som f.eks BSU 2 etc? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Økonomien er veldig utrygg akkurat nå, så du må være villig til å ta risikoen på å tape i hvert fall noe av pengene, På den annen side, hvis økonomien plutselig bedrer seg nå, så kan dette markedet ta seg kraftig opp og jo før man starter å spare, jo mer av oppgangen får man med seg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Dersom du sprer investeringen din over tid, har lang tidsperspektiv og fortsetter å investere selv om det går nedover, så er ikke risikoen ved sparing i fond særlig stor. Det du bør passe deg for er høye kostnader. Å sette inn over tid som du gjør, og i tillegg helst realisere over tid, er veldig smart, og da kan det vanskelig gå voldsomt galt. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Enig med forrige taler angående diversifikasjonseffekten av å gå sakte inn/ut. Men det er umulig å si noe særlig fornuftig om det trådstarter spør om uten å kjenne den økonomiske situasjonen bedre: når skal pengene brukes, på hva? Eller er det bare for å gi seg selv litt større grad av slingringsmonn og økonomisk trygghet? Boligkjøp de neste årene eller andre store investeringer på plakaten? 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Over lengre perioder har alltid aksjemarkedet slått renten. Historien er ingen garanti for at det vil fortsette slik, men alt tyder på at det vil gjøre det. Så lenge du har et moderat/langt tidsperspektiv så lønner det seg med aksje- eller indeksfond. Indeksfond har lavere risiko, men også lavere forventet avkastning. Mitt råd er å ha en mindre buffer på sparekonto og investere resten med lav til medium risiko. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Indeksfond har lavere risiko, men også lavere forventet avkastning. Det eneste meningsfylte målet er risikojustert avkastning etter kostnader. Her kom indeksfond bedre ut enn aktivt forvaltede fond sist jeg brukte noe særlig med tid på å se på dette. Har ikke sett noe siden som tilsier at konklusjonen er annerledes nå. Red: skrivefeil. Endret 13. mai 2013 av Euklid 3 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Kanskje du kunne funnet forvaltningskostnadene og vist dem her? Nå snakker jeg kanskje for meg selv, men jeg har personlig ikke troen på at gevinsten ved aktiv forvaltning er større en kostnadene, så jeg hadde nok valgt et obx-fond. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Å kun holde seg til Oslo Børs er knapt ideelt, men det er kanskje ikke spesielt enkelt å få kjøpt globale indeksfond som småsparer med NOK-konto? Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Økonomien er veldig utrygg akkurat nå, så du må være villig til å ta risikoen på å tape i hvert fall noe av pengene, På den annen side, hvis økonomien plutselig bedrer seg nå, så kan dette markedet ta seg kraftig opp og jo før man starter å spare, jo mer av oppgangen får man med seg. Har økonomien noensinne vært "trygg"? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 men det er kanskje ikke spesielt enkelt å få kjøpt globale indeksfond som småsparer med NOK-konto? Det er enkelt og problemfritt å kjøpe globale indeksfond som småsparer med NOK-konto. Like enkelt som å kjøpe et hvilket som helst annet "småsparerfond". Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 (endret) Penger i aksjefond er penger du må kunne tåle å tape (mye av). Spørsmålet er derfor om du har 1-3 månedslønner i buffer på sparekonto? Hvis ikke, så er det ikke så er ikke pengene noe du egentlig kan "tåle" å tape. Finn deg i såfall en sparekonto med 3+% rente og begynn sparingen der. Til de som sier at å spare i aksjer over lengre perioder lønner seg vs renter, så finnes det et godt eksempel på at det er en regel som ikke alltid stemmer. Nikkei-indeksen er fortsatt ikke på samme nivå i dag som den var en gang på 80-tallet. Mao, 30 år med tap! Personlig foretrekker jeg indeksfond, de tar gjerne bare 0,2-0,3% i betaling pr år, mens "aktive" fond tar 1-3%. Jeg har sett noe statistikk som viser at indeksfond slår noe sånt som 85% av "aktive" fond. For å redusere risikoen, så kjøper jeg så lenge indeksen er over 300 dagers glidende snitt, og selger når den er under. Du kan lese litt mer om det i posten min her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1585393&do=findComment&comment=21697814 (slutten av innlegget) Endret 14. juni 2014 av blackbrrd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå