Gå til innhold

Førstegangstjeneste - ADD/Astma

Warex0

Anbefalte innlegg

Heisan. Min første post her, beklager om dette er blitt svart andre plasser, men har ikke klart og funnet noe om akkurat dette:

Jeg er da 19 år, "slapp" sesjon del 2 pga jeg sa at jeg hadde add

Har egentli alltid ønsket og fått en fremtid innen millitæret, men akkurat når dette skjedde så fikk jeg noen gode muligheter innen annen jobb.

Men ser nå i etterkant at jeg har lite interesse I en "vanlig" jobb.

Så det jeg lurer på er om jeg kan komme in med disse 2 sykdommene?

Astma har egentli aldri vert noe problem. "har" medisin for det, men den brukes "veldigt" skjeldent.

Når det kommer till min ADD, så har jeg ikke brukt medisin siden jeg var 12 elrno. Har brukt et "par" ganger for de siste året for eksamen etc.

Er I en ganske "decent" form, men med rette motivasjoner ( som om muligheten for å komme in i forsvaret) så skal jeg klare og pushe formen ganske mye.

Men får jeg en "sjans" til og prøve? elr er det sånn at med disse 2 på papirene så blit det instant decline?

- Warex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jeg nok ikke svare sikkert på dessverre, men jeg vil tro at du må gjennom en revurdering hos lege/psykolog. Jeg bygger det på en sak som lå på nettet hvor en person ble kjent tjenesteudyktig pga. en ADHD-diagnose, selv om han ikke brukte medisiner. Han fikk så en revurdering av en psykolog som viste at han ikke lenger oppfylte kriteriene for en ADHD-diagnose, og etter en anke ble han kjent tjenestedyktig.

Jeg har ellers selv gjennomført slike revurderinger på et par ungdommer fordi de ønsket seg inn i Forsvaret, men jeg klarer nå ikke å huske om de gjorde det for sikkerhets skyld, eller fordi de hadde fått beskjed om at de måtte ha det. Uannsett er en slik revurdering ikke noen omfattende greie; et par spørreskjemaer, et intervju, samt innhenting av opplysninger fra foresatte.

Lenke til kommentar

Astma, diagnose J45. Hvis du er lite plaget og ikke har behov for faste medisiner, vurderingssiffer 6 på allmenn helse. Har du behov for medisiner for å fungere i felt, 4. Siffer 4 innebærer at du ikke er tjenestedyktig i felt.

Personer som har hatt astma i ung alder og vokser det av seg kan få siffer 7 eller 9 (kilde: Samtale med VPV.)

Hyperkinetisk forstyrrelse (AD(H)D), diagnose F90. Gis vurderingssiffer 1 hvis fast medisinering er nødvendig. Kan ellers gis vurderingssiffer 1-5 etter de samme regler som psykisk utviklingshemming ("Vurderingssiffer fastsettes ut fra den grad den vernepliktige påvirkes av sitt problem. En må ikke undervurdere den påkjenning problemet innebærer og være særskilt aktpågivende for den vernepliktiges egen opplevelse", FSAN P6 s. 61).

---

Slik jeg forstår bestemmelsene kan du ikke oppnå vurderingssiffer høyere enn 5 (tjenestedyktig i felt, men har betydelig grad av funksjonsnedsettelse) uten at du kan påvise at ADD-diagnosen er satt på feil grunnlag. Siffer 5 er dog "godt nok" til å tjenestegjøre i betydningen at det er over minstekravet for feltdyktighet på 4.

NB: Jeg er ikke lege og har ingen tilknytning til Vernepliktsverket. Dette er en tolkning av et rundskriv som er linket til tidligere i tråden, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...