Madeo Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Havnet i en interessant diskusjon med en studiekamerat her om dagen, og lurer på om noen her kan kaste lys over situasjonen: Coca Cola lanserer en ny brusflaske som inneholder 1 liter cola. Denne selges til mange forskjellige distrubitører, men Coca setter en pris på flasken (KR 17) som fungerer som makspris. Dette betyr at utsalgsstedene ikke får lov til å sette prisen selv. Er dette lov, eller er det prisstyring? (og, kunne de gjort motsatt, sagt "dere får ikke lov til å selge denne under 30 kroner"?) Fint om noen kan gi meg litt kilder dersom de finner noe, prøvde google uten hell. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hvorfor skulle de ikke ha lov til det? Nå har jeg ikke særlig kjennskap til konkurranserett, men all den tid det er reell konkurranse på brusmarkedet antar jeg dette ikke på noen måte er misbruk av dominerende stilling eller lignende, og da står avtalefriheten sterkt. Butikkene har ikke noe rettskrav på å få lov til å selge produkter fra Coca Cola, så Coca Cola kan jo fint stille vilkår om priser til sluttkunde i distribusjonskontraktene. 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Dette vil for eksempel kunne reguleres etter vanlige avtalerettslige forhold i en distributør-/forhandleravtale hvor man forplikter seg til å følge eventuelle kampanjer og liknende. Coca cola vil da kunne nekte å levere varer til de forhandlere som ikke retter seg etter kontrakten. I den grad man er bekymret for at noen lider en eller annen overlast i et slikt forhold finnes det jo fri konkurranse mellom de ulike produktene - butikker som ikke ønsker å selge Coca cola til 17 kroner kan jo for eksempel inngå en avtale med Pepsi cola. Det motsatte eksempelet ditt er vel fra tidligere av kjent fra blant annet Apple-forhandlere - hvor Apple i utgangspunktet gir forhandlerne svært liten margin slik at de ikke har stor frihet til å sette prisen under veiledende, og i tillegg kommuniserer klart ut i forhandlernettet sitt at forhandlere som velger å selge med tap står i fare for å få dårligere betingelser og/eller miste forhandlerstatus. 1 Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Interessant. Takker for svar. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Det her har jeg faktisk lurt litt på selv, for det med prising og prisdumping, hvor går egentlig grensen? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Prisdumping blir vel når du setter prisen så lav at den er lavere enn de direkte kostnadene forbundet med varen, og dermed taper på varen, men gjør det for å opparbeide deg markedsandel eller å hindre konkurrenter fra å etablere seg. Har egentlig ikke så veldig mye med denne saken å gjøre. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Er vel kanskje ikke så vanlig med dagligvarer, men innen elektronikk og klokker setter det ofte slike krav. Breitling mener jeg å ha hørt opererer med bøter til forhandlere som selger deres klokker for priser under deres minstepris. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 På jobben har vi 2 tyske leverandører (2 av ganske mange totalt) som har svært strikse krav på prisingen sin. Vi har ikke mulighet til å selge produktene som tilbud en gang. De hevder de vil ha en global pris, og at ingen land skal kunne selge produktene billigere. Det er relativt dyre high-end produkter i sitt segment. Det ble til og med problemer når vi la på den norske momsen, slik at prisen på produktet ble 25% høyere - men vi fikk til slutt gjennomslag for det, da vi ikke kunne solgt det i det hele tatt til den utenlandske veiledende prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå