ErikStep Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Hei. Driver å ser etter en ny multimedia pc til å ha i stuen. Har en gammel traver (7-8 år gammel) stående som funker helt greit til Spotify, streaming og surfing.. men ikke stort mer enn det. Den kjører fortsatt Windows XP, og er ikke på topp lenger. Derfor ønsker jeg nå noe litt mer skikkelig som tåler å gjøre litt mer. Tenker da spesielt på at den må kunne spille av filmene fra vårt digitale videokamera. Dette filmer i full HD og maskinen som står i stuen i dag takler det rett og slett ikke. Derfor må den nye klare dette uten problemer. Utover dette blir det kun musikk, Viaplay, Netflix og surfing. Kommer ikke til å bli brukt til spilling. Har foreløpig kikket litt på denne: http://www.netonnet....00/177458.3012/ , og den ser jo rimelig kraftig ut. Har og sett den i levende live i min lokale Elkjøp butikk og størrelsen er i grunn helt topp og i forhold til plassen i skapet under tven. Noen som har noen formeninger om denne i forhold til mitt beskrevne bruksområde? Duger den til full HD fra videokamera? Endret 12. mai 2013 av ErikStep Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Alle nye PCer bør klare full HD. Hvis ikke bør du ikke kjøpe dem. Til sitt bruk er den nok grei den, men ikke særlig imponerende specs. Ville heller vurdert en Intel NUC. Alt du må gjøre er å sette inn SSD, RAM og eventuelt nettverkskort. Her er en link til en pakke med alt det du trenger http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781620 Den kan monteres bak på TVens VESA mount, så den ikke tar plass på TV-benken. Lenke til kommentar
ErikStep Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Alle nye PCer bør klare full HD. Hvis ikke bør du ikke kjøpe dem. Til sitt bruk er den nok grei den, men ikke særlig imponerende specs. Ville heller vurdert en Intel NUC. Alt du må gjøre er å sette inn SSD, RAM og eventuelt nettverkskort. Her er en link til en pakke med alt det du trenger http://www.komplett....aspx?sku=781620 Den kan monteres bak på TVens VESA mount, så den ikke tar plass på TV-benken. Takk for raskt og interessant svar. Jeg ser at specsene kanskje er litt beskjeden på denne ja. Intel NUC er jo et alternativ. Leveres disse med OS installert og? TV henger på veggen så ser for meg at den må ned i skapet uansett. Er så og si ingen plass bakpå tv. Og når den allikevel må ned i skapet kunne jeg samtidig tenkt meg CD-rom på denne og. Hva kan man tenke om denne: http://www.elkjop.no...00-stasjonar-pc? Er vel stort sett samme Acer maskin med litt bedre specs. Endret 12. mai 2013 av ErikStep Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Takk for raskt og interessant svar. Jeg ser at specsene kanskje er litt beskjeden på denne ja. Intel NUC er jo et alternativ. Leveres disse med OS installert og? TV henger på veggen så ser for meg at den må ned i skapet uansett. Er så og si ingen plass bakpå tv. Og når den allikevel må ned i skapet kunne jeg samtidig tenkt meg CD-rom på denne og. Hva kan man tenke om denne: http://www.elkjop.no...00-stasjonar-pc? Er vel stort sett samme Acer maskin med litt bedre specs. Intel NUC er en barebone som vil si at du må sette inn SSD, RAM og eventuelt nettverkskort selv. Den kommer uten OS, men du kan selv velge om du vil ha Linux eller Windows. CD-rom koster ikke all verden og man kan kjøpe eksterne på elektrobutikker (f.eks. Spaceworld). Synes den på elkjop blir litt i kraftigste laget for en HTPC som ikke skal spilles på. Den passer bedre til lett gaming (minecraft, osv.). Det du skal se etter eren Pc med: - 8 GB er et must - god lagringskapasitet da videofilmer tar litt plass, eventuelt må du ha en ekstern HDD - i3 med ca. 2,5 GHz burde holde - Intel HD graphics 4000 hvis den ikke har dedikert grafikkort - SSD? Jeg ville hatt Windows 7 da man slipper å kjøpe Windows Media Center i tillegg da. Det må man hvis man har Windows 8. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Når vi er inne på diskusjon rundt NUC, så der jeg at de har en ganske rimelig versjon med intel celeron prosessor til ca 1500 for boksen (og ca 1000 for bare hovedkort). Den har visstnok to kjerner. Hvordan er ytelsen til denne med tanke på multimedia som 1080p film? Edit: Feil pris... Endret 14. mai 2013 av St Thicket Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Ville ikke valgt versjonen med celeron. Blir litt for svakt. Da skal jeg heller betale litt mer for i3 versjonen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Glem alt med Celeron og Atom eller AMD E350 tom AMD E2-1800 disse klarer knapt 720P quicktime film med windows 7 før CPU/APU blir overbelastet. HTPC i deler - AMD A10-5700 4GB DDR3, A55, Radeon HD 7660D, 2TB er vel langt bedre. Kanskje det beste å ha ITX versjon av denne? Endret 14. mai 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Ferdigbygget er ikke den her så ille til 3900,-. Den her fra Netshop er også grei. Kjøp ei vifte kanskje det er det eneste; NetShop 3 års PC garanti Produksjon og testing av PC LC Power Miditower, "649B", Sort ASUS F2A55-M, Socket FM2 AMD A-Series A10 5800K 4c Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz Western Digital 1 TB Green 3,5", SATA-3 LiteOn IHAS120-04 DVD Brenner Sort Logitech Wireless Desktop MK250 Microsoft Windows 8 64 bit Norsk Sum: 3 295,- 3 786,- Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Om du vil bare kjøpe noe pent og enkelt har du jo Mac-mini: http://prisguide.har...gb-500gb-149996 Eller du kan bygge selv... Kabinett med PSU og strømforsyning: Streacom FC5B EVO 1995,- Streacom ST-OB2 DVD±RW/Blu-Ray Reader 745,- Streacom NANO150 PSU Adapter 695,- Totalt: 3435,- Hardware: Kingston HyperX blu DDR3-1600 4GB (2x2GB) 267,- Crucial m4 64 GB SSD Pris 500,- Asus P8Z77-M 681,- Intel Core i3 3225 916,- Totalt 2364,- Ferdig bygget: 5799,- Streacom kabinettet er sexy, passer sammen med DVD/Blu-ray/Reciever, og fåes både med og uten åpning for optisk drev. Og så ser den jo griselekker ut, og er 100% lydløs Jeg foretrekker selv den uten optisk drev, og da blir prisen rett under 5000kr. https://prisguiden.no/liste/140786 Endret 14. mai 2013 av Zepticon Lenke til kommentar
ErikStep Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Jeg takker for mange gode svar i denne tråden. PC er nå kjøpt inn. Valget falt på Acer`en jeg nevnte i et tidligere innlegg. Fikk god pris på den, og betalte langt mindre enn det den står til i linken. Da var det bare å slå til for min del, og jeg fikk den med meg hjem etter jobb på mandag. Da er jeg i alle fall sikker på at den er kraftig nok til mitt bruk, og jeg slipper å tenke på at det begrenser seg hva man gjøre av multimedia ting i stuen. Nå står den og surrer og går i skapet under TV`en. Den er så og si lydløs, og høres ikke med mindre man åpner skapdøren og bøyer seg godt inntil. Fungerer supert med HD filmene og til alt annet. Streaming og nedlasting går som en lek, og jeg føler at jeg endelig får fullt utbytte av fiberlinjen. Sammen med et Logitech K400 tastatur, er dette nå blitt en skikkelig stue pc. Er strålende fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå