KoR Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Legen min har foreslått at jeg muligens er aluminium sensitiv, og at jeg skal prøve å unnga mat og drikke som inneholder aluminum i noen dager. Vet at det brukes aluminum til å fjerne flourid i drikkevann, mineralvann og kildevann. Noen som vet om noen merker som ikke er behandlet med aluminium? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) På gunn av bl.a. sur nedbør så er mye mer aluminium i sirkulasjon enn det som er helsemessig forsvarlig. Matvareindustrien bruker det faktisk fremdeles som antiklump-middel i tørrvare. Det er også mye aluminium i deodoranter, så det bør du kjøpe på helsekost. Personlig så la jeg om for mange år siden, med det resultatet at underarmene faktisk så ut som de tilhørte et menneske. Det hjelper heller ikke at det sprayes ut store mengder aluminium via fly. Dette har vært laboratorietestet uttallige ganger og det er også barium med som er svært betenkelig. Du kan godt bruke en destillator og f.eks viva tap i vannet etterpå for å fjerne urenheter i vannet og tilføre mineraler som er tapt i destilleringen. Problemet er imidlertidig at den største mengden vann du har med å gjøre er i dusjen, så et godt vannfilter er som regel en god investering. Er det klor i vannet er det spesielt viktig. Nå har jeg et litt anstrengt forhold til hårmineral-analyser, men noe de faktisk er ganske gode på er å analysere for tungmetaller. Hvis du bruker et godt laboratorie som bruker spektrometri som f.eks Trace Elements så kan du få en verdifull vurdering. Har du mye aluminium i systemet ditt bør du prøve å få det ut. Desverre er det lite som i forhold til det periodiske system som kan brukes som erstatning, så det viktigste er å få det ut og unngå å få det inn. Endret 13. mai 2013 av vidor Lenke til kommentar
KoR Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 tror du det er mindre aluminium i f eks imsdal vann enn vanlig springvann? Lenke til kommentar
Jrgenjo Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Det hadde kanskje vært best å sendt en mail til imsdal,farris osv. og hørt hvor høyt inhold det er i vannet deres. Det går vel også ann å få greie på ca hvor mye du får i springvannet hvis du legger litt arbeid i det. Kan sikkert gjette på at imsdal har mindre, men for definitvt svar er det nok best å gå til kilden! Lykke til! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Det kommer nok helt an på hvor du bor og hvilken vannkilde du har. Det er bare en måte å være 100% sikker og det er å måle det. Du kan høre med ditt lokale vannverk evt. NIVA og ringe imssdal og be om resultater av vannprøver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå