TheNarsissist Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hei, vg2 elev her realfag. Dette året har gått til helvette mildt sagt, pga mye fravær (kronisk sykdom) og dårlig motivasjon, nå begynner endelig ting å bli bedre, er friskere og har også fått tilrettelagt skolehverdagen så jeg kan ta meg pause etc når jeg trenger. Dette året får jeg mest sannsynlig bare en femmer og det er i fremmedspråk, resten blir 3-4. I vg1 gikk det helt ok, jobbet ikke noe særlig men fikk et snitt på 4.4. Nå må jeg legge en slagplan for vg3. 1. Ta opp s1, kjemi 1 og bytte ut IT med bio1 til jul. Skal ha s2, kjemi 2 og Bio 2 neste år, så får vel litt gratis der. Begynner å lese i sommerferien. 2. Prøve å begrense fraværet så mye så mulig og helle dra tidligere hvis det skulle bli for ille. 3. Slutte å sitte bakerst med de som gir faen i skolen. 4. Har endelig innsett at jeg jobber for lite med fagene, gjør som oftest lekser, men ikke alltid og begynner gjerne å lese til prøver 2-3 dager før prøvene, dette funker tydeligvis dårlig da jeg i steden for å repetere må sette meg ned å lære ting jeg burde ha lært tidligere. Hvordan skal jeg legge opp dagen? Er jo så mange fag neste år, hvordan gjør dere det? Hvor mange timer hver dag? 5. I steden for å tenke "æhh, er første termin så tells ikke, bare chille" har skjønt nå at det er dumt, spessielt når man skal ha terminprøve i matte og kjemi. Full gass fra dag en, muligens gi privatist eksamenene litt mer oppmerksomhet. 6. Blir mer aktiv i timene og smiske litt. 7. Begynne med Ritalin eller Adderal;) Finne en måte å holde meg borte fra Facebook og diskusjon etter skolen så jeg heller kan bruke den tiden på skolearbeid. Noe mer? Vil gjerne høre fra dere som har knekt koden, gjerne som ikke er ekstremt smarte naturlig. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 1. Ta opp s1, kjemi 1 og bytte ut IT med bio1 til jul. Skal ha s2, kjemi 2 og Bio 2 neste år, så får vel litt gratis der. Begynner å lese i sommerferien. 4. Har endelig innsett at jeg jobber for lite med fagene, gjør som oftest lekser, men ikke alltid og begynner gjerne å lese til prøver 2-3 dager før prøvene, dette funker tydeligvis dårlig da jeg i steden for å repetere må sette meg ned å lære ting jeg burde ha lært tidligere. Hvordan skal jeg legge opp dagen? Er jo så mange fag neste år, hvordan gjør dere det? Hvor mange timer hver dag? 5. I steden for å tenke "æhh, er første termin så tells ikke, bare chille" har skjønt nå at det er dumt, spessielt når man skal ha terminprøve i matte og kjemi. Full gass fra dag en, muligens gi privatist eksamenene litt mer oppmerksomhet. 6. Blir mer aktiv i timene og smiske litt. Litt generelle tips jeg har plukket opp som student og som fungerer for meg, og noen svar på spørsmålene. 1. Biologi 2 bygger ikke på biologi 1, og der er ganske lite felles for fagene. Ikke regn med å få noe gratis, fagene kan tas uavhengigh av hverandre. 4. Gå gjennom kapittelet som er aktuelt for timen på forhånd, og vit hva læreren kommer til å prate om. Når du har grunnlaget er det mye enklere å skrive gode notater; da bruker du tiden på å bearbeide stoffet og ikke på å forstå det for første gang. 5. Skippertak er fullt mulig å gjennomføre, men er absolutt lettere å komme seg gjennom eksamen/tentamen hvis man har jobbet jevnt. 6. Som over, still forberedt og bruk timen på å stille spørsmål og få læreren til å utdype det du lurer på. Ellers: - Finn ut hva slags notater du liker, og jobb med å skrive det effektivt. Er ikke nødvendigvis slik at de notatene du skriver nå er de som fungerer best for deg. - Når du jobber, sett opp sperre på dataen (finnes mange) som hindrer deg å bruke gitte nettsider. Du setter en tid og kan ikke bruke sider på svartelisten før tiden har utløpt. - Sett mobilen i flymodus/ikke forstyrr, sånn at den ikke vibrerer eller ting dukker opp på skjermen. Eventuelt legg den på naborommet med lydløs. - Sett opp klare tidspunkt for når du skal jobbe, og hold deg til dem. Ikke utsett skolearbeidet fordi det gikk noe spennende på TV - har du sagt 16:00-18:30 starter du 16:00. - Finn en kjøkkenklokke og arbeid i perioder. Jeg bruker f.eks. 50 min jobbing, 10 min pause. Setter på kjøkkenklokke og jobber til den ringer, og så har jeg en avgrenset pause. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Basert på egne erfaringer ville jeg prioritert disse tiltakene i denne rekkefølgen: Dra ut nettkablen ofte. Gi deg selv "straff" for å bruke nettet når du ikke skal og belønning når du følger din egen regel. Ha for eksempel faste klokkeslett for lekser og lesing så det ikke bare blir skjøvet ut mot leggetid. Slutte å henge sammen med de som driter i fagene. Begynne å ligge i forkant. Når alle leksene er gjort skumleser du litt på det dere skal gå gjennom dagen etter. Da får du "rammeverket" på plass og kan stille gode relevante spørsmål med en gang, i stedet for å lure på det to dager før eksamen. Repetisjon er svært bra for å bedre hukommelsen. Skumleser du stoffet før timen så blir timen første repetisjon. Leksene andre repetisjon og eksamenslesing tredje repetisjon. Da bør det sitte rimelig klistret. Prioritere sånn at man får 8 timer søvn hver natt. God søvn gir opplagthet og det gir igjen mye bedre læring. Sørge for at søvnen har god kvalitet. God madrass, lufting, stille etc. Gode lekseforhold er også viktig. Tenk over hva som kunne vært bedre i din leksesituasjon. Endret 12. mai 2013 av Simen1 5 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 Takk for svar, skriver dere notater på pc eller papir? Det jeg sliter litt med er hvordan jeg skal legge opp leksene osv, hvor mange timer, hvilke fag hvilke dager? Når skal jeg prioritere privatist lesingen? Blir jo så mye å gjøre neste år, er vel ca 10 karakterer som skal settes, pluss at jeg skal ta tre fag til jul. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Denne artikkelen kan være grei å lese: http://www.dn.no/talent/article2609915.ece Jeg har ikke så mange egne tips å gi, for jeg er en av dem som naturlig har tatt ting greit uten altfor store anstrengelser. Når du jobber med oppgaver, er det viktig at du ikke hopper over oppgaver du ikke forstår. Hvis du står fast, spør du helst en lærer eller flink kompis om hvordan du skal gå fram, men hvis du er på egenhånd, så blir du nødt til å se på en fasit eller et løsningsforslag. Da er det likevel viktig at du setter deg godt inn i framgangsmåten og ikke går videre før du har forstått løsningsforslaget. Det kan også være greit å tenke over om du egentlig har noen nytte av egne notater. Jeg fikk en mye mer lærerik skoledag etter at jeg sluttet å notere i løpet av vg1. Før var jeg bare opptatt av å skrive av tavla uten at jeg husket noe av det jeg hadde skrevet etterpå. Etterpå fikk jeg tid til å sitte og se på tavla og høre på det læreren sa. Det lærte jeg mye mer av. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Noko som har hjeltp meg er å slappe av når eg driver med dei ulike faga eg har. Ta pausar når du føler for det og lage ein plan for når du skal være ferdig med arbeidet. Når eg greier å slappe av med det eg driver med og behandlar det meir som alt anna eg driver med på fritida er det mykje lettare å forstå for min del. I tillegg blir arbeidet mykje betre. Og det blir litt meir som kos å drive med det. Endret 12. mai 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 Takk for tips alle sammen, som sagt blir det 3 privatisteksamner før jul, det jeg lurer på er hvordan jeg skal forberede meg godt til disse uten at det går for mye utover de andre fagene. Skal jo jobbe som faen i sommerferien, men selvom jeg hadde kommet meg gjennom alt da, noe som er umulig kunne jeg jo ikke bare ha lagt bøkene ligge til eksamen. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg pleier å sette opp mål, spesielt etter første termin. Setter opp karakterene, og så ser jeg hvilke jeg kan forbedre. Har du en sterk firer i for eksempel norsk, så klarer du å få denne opp i 5 med litt innsats. Dette er kanskje ikke et vidundermiddel, men det er med på å skape oversikt. Det er ikke alltid lett å få superkarakterer i alle fagene, men det hjelper mye dersom du vet hva du kan klare. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Det handler bare om å skape struktur. Lag deg ukentlige planer på hva du må gå gjennom av lekser, hva du skal lese gjennom før timene og hva du skal lese gjennom etter timene. Så legger du alt inn i en kalender og ser hvor du har ledig tid. Der kan du legge inn eksamenslesing. I tillegg til ukeplanene bør du ha to andre planer; overordnede mål og månedlige planer på privatisteksamenene du skal ta. Skaff deg fullstendig oversikt over pensum, gå gjennom en eksamensoppgave eller to på starten av sommeren og se hvilke deler av pensum du fortsatt kan godt, og hvilke du må fokusere med på. Legg deg så noen gode, overordnede mål du kan sikte mot - f.eks. kan et av målene dine være å ha gått gjennom halve pensum innen 1. oktober. Det målet kan du dekomponere ned til delmål, f.eks. gjennomgå kapittel 1, 2 og 3 innen 1. september, og så legger du månedsplanene basert på dette. Når månedsplanene er på plass kan du lage ukentlige planer. Det høres kanskje mye ut, men det er egentlig ikke det. Legg deg noen mål, lag en oversiktlig tidslinje over når du skal nå de forskjellige målene, og så er det bare å tilpasse ukeplaner etter det. 1 Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Det å ha en vennekrets som bryr seg om å gjøre det godt i fagene har vært svært gunstig for min del. Tar sjelden notater i timene, men følger nøye med på det som blir sagt. Når en først har møtt opp til en time kan en like så greit bruke den til noe fornuftig. Jobb deg gjennom mange oppgaver, så blir hver time kjekkere i tillegg til at tiden føles å gå fortere. Og sitt for all del på fremste benk! Endret 12. mai 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
Sunshinam Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Egentlig så handler alt bare om selvdisiplin. At man prioriterer skolen, selv om man ikke har lyst så må man presse seg. Så utenom det, synes jeg ikke det finnes noen "oppskrift". Det viktigste er disiplin, har man det er det 0 problem Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Folkens, noterer/gjør dere lekser på pc eller papir? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Denne tråden var til stor hjelp for meg. Jeg tror det, i alle fall. Takk til alle som har bidratt med sine forslag. Skal ta de til etterretning. Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Selv hadde jeg kjemi 1, R1, fysikk 1 og internasjonal engelsk i fjor, og i år har jeg fysikk 2, R2 og IT1. Jeg føler egentlig ikke at jeg har så veldig mange gode tips og komme med, egentlig, men noen nevnte at det er bra å være i forkant, og dét er jeg enig i. Lekser er òg viktig, og etter min mening undervurdert. Har du lest stoffet på forhånd, kan du som noen òg nevne stille spørsmål til stoffet som kan bedre forståelsen din, samt vise læreren din at du er engasjert. Gjør du leksene dine, kan du òg spørre om dem underveis, slik at du retter opp i dette med en gang. I tillegg hindrer det at du en dag før en eventuell prøve finner ut at du ikke kan svaret på spørsmålet/oppgaven, som kan gjøre at du får feil på dette under prøven. Selv må jeg si at jeg gjør stort sett hele tiden, kanskje 95% av tiden. Når det kommer til prøveøving, øver jeg 1-2 dager før en "leseprøve" (historie, religion, samfunnsfag, IT etc.) og 4-7 dager før fysikk og matematikk. Men en må da for all del ikke glemme det sosiale, som er viktig for å holde motivasjonen oppe ) Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Det handler bare om å skape struktur. Lag deg ukentlige planer på hva du må gå gjennom av lekser, hva du skal lese gjennom før timene og hva du skal lese gjennom etter timene. Så legger du alt inn i en kalender og ser hvor du har ledig tid. Der kan du legge inn eksamenslesing. I tillegg til ukeplanene bør du ha to andre planer; overordnede mål og månedlige planer på privatisteksamenene du skal ta. Skaff deg fullstendig oversikt over pensum, gå gjennom en eksamensoppgave eller to på starten av sommeren og se hvilke deler av pensum du fortsatt kan godt, og hvilke du må fokusere med på. Legg deg så noen gode, overordnede mål du kan sikte mot - f.eks. kan et av målene dine være å ha gått gjennom halve pensum innen 1. oktober. Det målet kan du dekomponere ned til delmål, f.eks. gjennomgå kapittel 1, 2 og 3 innen 1. september, og så legger du månedsplanene basert på dette. Når månedsplanene er på plass kan du lage ukentlige planer. Det høres kanskje mye ut, men det er egentlig ikke det. Legg deg noen mål, lag en oversiktlig tidslinje over når du skal nå de forskjellige målene, og så er det bare å tilpasse ukeplaner etter det. Oi, gjør du dette? Høres ut som en god plan til høsten Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Åh, en ting til: Når du øver til prøver, ha en sjokoladeplate ved siden av deg, så kan du ta én bit for hver oppgave du greier ) Supermotiverende, spør du meg. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Folkens, noterer/gjør dere lekser på pc eller papir? Som nevnt, så noterer jeg aldri i timer og forelesninger. Når jeg gjør annet skolearbeid, foretrekker jeg å bruke PC, men det er altfor upraktisk i regnefag, som jeg har hatt mye av både på videregående og på høyskolen. Lenke til kommentar
DaysOfOurLives Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Studieteknikk er ekstremt individuelt. Jeg skriver notater til alt pensum fordi jeg husker best det jeg har skrevet ned, men f.eks. min samboer leser boken et par ganger og kan alt. I tillegg bruker jeg forskjellige studieteknikker avhengig av hvilken type eksamen det er snakk om. Dersom det er snakk om mange oppgaver med korte svar (ca. 1/2 håndskreven side per oppgave) skriver jeg kun notater til pensum og leser på disse. Dersom det er flervalgsoppgaver lager jeg i tillegg flash cards og bruker disse for å pugge. Det finnes også programmer hvor du kan lage flash cards på mobilen, genialt for å få pugget litt når man sitter på bussen osv. Dersom det skal skrives lengre oppgaver på eksamen (2+ sider) finner jeg temaer fra pensum som jeg tror kan komme på eksamen å skriver oppgaver om disse. Det viktigste er at du prøver deg frem og finner ut hvordan akkurat du lærer best. Dette er arbeidsmetoder som jeg tilegnet meg etter at jeg begynte på universitetet. Skulle ønske jeg hadde startet med dette allerede på videregående for overgangen til universitetet var et stort sjokk for systemet. Skulle ønske at den videregående skolen hadde større fokus på å lære elevene teknikker for å lære. Ellers er mitt råd å lage en plan hvor du alltid ligger et kapittel fremfor undervisningen slik at du har lest gjennom kapitlene og gjort tilhørende oppgaver når du kommer til undervisningen. Ikke bare vil du lære mer, men det gir deg også et grunnlag for å være muntlig i timen. Jeg liker best å notere for hånd fordi det er enklere å tegne opp modeller osv., men det hender også at jeg skriver på pc dersom det har vært mange eksamener rett etter hverandre og jeg er sliten i hånden (jeg er venstrehendt og skriver veldig hardt) eller dersom jeg har gått sammen med andre for notatdeling. Ville ikke notert så mye i timen, da er det bedre å følge med. Jeg noterer i hovedsak ting som læreren trekker fram, men som ikke står i pensum. Det er også lurt å notere kort hva læreren vektlegger når han/hun foreleser ettersom dette ofte gir et bilde av hva som kan være aktuelt for eksamen og dermed er lurt å lese litt ekstra på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå