oblivian Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Heisann, Har en Maxtor Diamond Max Plus 9 200GB som jeg skal formatere. Den ene partisjonen (den første) skal være 10GB, den andre resterende plass. Hvilken cluster size skal jeg velge. Den defaulter til 512, mens XP defaulter til 4K. Takk for tips! EDIT: Skal formatere til NTFS... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 XP har NTFS som default. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 512 vil antagelig gi deg veldig dårlig hastighet, har lest at det er et typisk problem når man konverterer fra FAT til NTFS. Bruk 4K. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 Disken skal hovedsakelig brukes til multimedia og store filer, den lille (10GB) skal være en ren pagefile disk. Jeg satt begge til 32KB jeg da! Overkill? EDIT: Det eneste jeg "mister" ved å sette høy cluster size er plass? Men får høyere ytelse, ikke sant? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Du finner noe info her: http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/ntfs/a...rch_Cluster.htm Og masse mer her: http://www.ntfs.com/ Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 OK, takk. Bra sider. Det eneste jeg mister er kompresjon, men det er ikke en feature jeg trenger uansett. Er det noen som har førstehånds erfaringer med å gå fra f.eks. 4KB til noe høyere i forhold til performance gain? Holder forøvrig med å resize clusterene på system disken også. Re-installerte XP for en tid tilbake og da har den default sizet til 512 Byte. Rart de kjører det tregeste som default men... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå