Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mikroøkonomi - prisendringer i konsumentteori

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt gitt et diagram med budsjettkurven for godene x1 og x2. Der ser vi på en prisøkning på gode 1 og ser på effekten av dette. Her blir det nevnt at begge godene ikke kan være inferiøre. Hvorfor det?

Jeg har forsøkt å se på prisvridnings- og inntektseffekten dersom begge godene er inferiøre. For x1 vil prisvridningseffekten gi lavere etterspørsel, mens inntektseffekten vil gi høyere etterspørsel. For vare x2 vil både prisvridningseffekten og inntektseffekten gi økt etterspørsel. Hva menes med at dette ikke går?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tegnet en enkel Paint-tegning for å illustrere. Prisøkningen gjør at du går fra rød kurve til grønn kurve, og du mener at dersom begge godene er mindreverdige så går man fra punkt A til punkt B hvis jeg forstår deg riktig. Den enkleste måten å vise at begge godene ikke kan være mindreverdige er å simulere en inntektsøkning som gir deg lov til å kjøpe like mye x1 som du fikk lov til før prisøkningen på gode 1. Det har jeg vist med den blå kurva. Da ender du opp i punkt C1, C2 eller C3. Uansett er minst ett av godene normale.

post-92186-0-69220900-1368308451_thumb.png

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Sliter litt med å komme inn i riktig tankegang. Kan du forklare hvorfor minst ett av godene er mindreverdige i de tre punktene på den blå kurven?

Når du forresten nevner at man ender opp i punkt C1, C2 eller C3, mener du at det avhenger av hvor kurven tangerer de øvrige indifferenskurvene?

Lenke til kommentar

Sliter litt med å komme inn i riktig tankegang. Kan du forklare hvorfor minst ett av godene er mindreverdige i de tre punktene på den blå kurven?

Jeg skrev at minst ett av godene er normale. Det kan godt hende at ingen av dem er mindreverdige. Et normalt gode er det motsatte av et mindreverdig gode, altså et gode du vil konsumere mer av dersom inntekten øker.

I punkt C1 er x1 mindreverdig, i C3 er x2 mindreverdig og i C2 er begge godene normale.

Når du forresten nevner at man ender opp i punkt C1, C2 eller C3, mener du at det avhenger av hvor kurven tangerer de øvrige indifferenskurvene?

Det stemmer. Hvor du ender opp på budsjettlinja avhenger av hvordan indifferenskurvene ser ut.

Alltid lurt å begynne med å tenke rent intuitivt på slike oppgaver. Et mindreverdig gode er et gode du kjøper mindre av dersom du får økt kjøpekraft. I denne oppgaven har du en økonomi hvor du bare kan kjøpe to goder, og du bruker alle pengene dine på disse to godene. Det betyr at det er umulig at du reduserer konsum av begge godene dersom inntekten din øker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...