Fizzle Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Jeg lurer på om det går bra å spyle under panseret i bilen med vanlig vannslange / eventuelt høytrykk uten å ødelegge noe? Jeg har utrolig mye sand og skitt på diverse plasser under panseret som jeg gjerne skulle ha fjernet. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Det ville jeg ikke gjort uten å dekke over visse deler. Du kan risikere problemer med elektronikken, eller vann i fordeleren. Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Ingen vannslange under panseret. Bruk fuktig klut og vær forsiktig. Bruk god tid så får du et resultat som er mye bedre Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Det går helt fint med høytrykk til motorvask om man tar et par forbehold. Dekk til fordeler, dynamo og unngå direkte spyling på elektriske komponenter. Avfetting og børste for best resultater. Så setter du bilen på tomgang eller tar deg en kjøretur for å la det tørke. I verste fall fusker bilen litt, men det går over. Om du har tilgang på trykkluft så er det genialt til å tørke vanskelige plasser slik som rundt dyser, tennplugger og sånnt. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Høytrykk i motorrommet på en moderne bil med utallige kontakter og masse elektronikk - NEI! En hageslange med lavt trykk som gjør at du kun får vann der du vil går vel an. Selv bruker jeg kun avfetting, såpevann, oppvaskbørste, klut og tørkepapir. Så litt Polytrol til slutt på de sorte plastdetaljene for shinens skyld Endret 11. mai 2013 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 På Caddyen vår (diesel) sprayet jeg fullt med avfetting, brukte børste overalt, så pøste jeg på med vann fra vanlig hageslange. Nydelig resultat og alt funket i ettertid. På Chrysleren min (bensin) gjør jeg IKKE dette. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Du kan fint vaske motorrommet med høytrykk. Dekk til luftfilter og åpne elektronikkontakter med plast eller ballonger. Sjekk DCN om du ikke tror det er safe. Flere proffe der som motorvasker biler i millionklassen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Har hele tiden duret til med høytrykk under panseret på mine gamle japanske biler... når jeg fikk en golf 94 så gikk det ikke så bra. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Ja, hvis du fullstendig dekker til alle kontakter og elektronikk så er det greit. Men det tror jeg er ganske så umulig å klare, ihvertfall å få det tett nok til at vann med det trykket en høytrykkspyler gir, ikke vil trenge inn. Selv om bilen starter greit etterpå - gir ingen garanti. Det har med stor sannsynlighet kommet fuktighet til kontaktflater, krøpet fuktighet opp en enden på kabler osv - dermed har man satt i gang en korrosjonsprossess. Jada det kan fungere greit en stund - kanskje veldig lenge - men forfallet er i gang. Det er selvsagt igang uansett - men det er liten vits i å gjøre det verre. Man leser jo stadig om bilbranner - men sjelden finner de den eksakte årsaken. Men de er som regel sikre på at det er et elektrisk problem, som oftest i motorommet. Det første som skjer med kontakter som korroderer er at den elektriske ledeevnen blir dårligere = varmgang. Er man heldig ender det kun med at kontakten smelter og sikringen går. Så nei - du unngår høytrykkspyleren i motorrommet. Samme hva proffene nå sier på DCN. Som forresten er et flott sted å lese om bilpleie på. Kan forresten anbefale de som har frontlykter, med fuktighet i - i å sjekke pærekontaktene innimellom - gjerne ta av kontaktene og spraye på fuktighetsfortrengende og elektrisk forbedrende spray. Har byttet noen slike kontakter som det har gått varmgang i. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Da må man jo dekke hele tiden... eller kjøre gangfart over vanndammer også hele tiden. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Motorvask: Dette kan du komme til å angre på. http://www.tv2.no/un...aa-3478943.html Endret 11. mai 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Da må man jo dekke hele tiden... eller kjøre gangfart over vanndammer også hele tiden. Hvis det var alt du fikk ut av mitt innlegg - så får jeg ta til meg at jeg dessverre ikke så flink til å få ut det jeg egentlig mener. Benny har litt erfaring med motorvask: http://www.tv2.no/un...delivery/ck.php Ellers har mange biler nå bunnplate for å unngå vann mest mulig i motorrommet. Edit: hehe flere som har lest Benny Endret 11. mai 2013 av Mr_Spock Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Har tatt motorvask på allslags biler, alt fra veteraner til moderne, avansert og nesten ny bil. Ingen problemer med høytrykkspyler så lenge du bruker huet og er forsiktig! Spyl ikke mer enn høyst nødvendig, dekk til hele dynamoen med f.eks en plastpose. Motoren skal IKKE være varm, men en liten lunk i motoren går greit. Andre ting du selvsagt må dekke til og ikke spyle på er styrebokser og elektronikk, ganske åpenbart... På eldre biler dekker du til fordeleren så du ikke får vann i den. Det tar tid å få tørket den slik at bilen kan gå stabilt igjen. Men aldri, ALDRI sett i gang med spyling på en varm motor! Eneste bilen som har trøblet litt og fusket en liten stund etterpå var en Audi 80, men det er jo VAG så det kom ikke som noen bombe.. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Les dette: http://www.detailersclub.no/forum/topic/16634-forbehold-ved-motorvask/ Det handler i bunn og grunn om å være forsiktig, som flere har nevnt over her. Motorvask på en porsche 911 carrera 4: http://www.detailersclub.no/forum/topic/16624-s-s-porsche-carrera-4/ Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Eksempelet fra Detailersclub ga meg frysninger på ryggen. Et prakteksempel på slik man ikke skal gjøre! Jeg håper den starter????!! Selv demonterer jeg slike plastdeksler og vasker de opp i oppvaskkummen. Jeg er både elektriker og elektroingeniør. For eksempel i utvendige koplingskap på trafostasjoner og slikt - hvor det er viktig at den elektriske funksjonen fungerer perfekt over lang tid - så har vi til og med varmelementer med tilpassede luftingsåpninger for å minimerer fukt. Og det er poenget med det jeg skriver - skal du ha optimal funksjon av det elektriske anlegget i din bil - OVER TID - så minimerer du bruken av vann/fuktighet i motorrommet. Endret 13. mai 2013 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Man kan være paranoid også, ja. Men skal man vaske så må man nesten på med vann. Reimer og slikt, samt eksponert mekanikk har det bedre når det er rent, og det blir det ikke når man bare demonterer plastdeksler og vasker disse. Er man forsiktig går dette kjempefint! Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Jeg vasker selvsagt under deksler og slikt også - men bruker filler og børste - og faktisk vannkanna til blomstene for å skylle av, der det trengs - men som regel holder det med å vri opp fillene og tørke av - selvsagt mikrofiber. Nanosvamper er flotte på metalldeler. Fikk tips om disse billige kinasvampene - på nettopp DCN Skulle tro det blir renere enn å bare vaske dekslene? Legger ved en link til disse svampene - de er fantastiske å bruke innvendig til ruterengjøring også. Bruke de kun på metall og glass. skal visst fungere bra på badet også - men det har jeg ikke testet: http://www.ebay.co.u...-/400469976067? Kan også anbefale å sette inn kontakter, som fra fabrikk ikke har vanntett kapsling, med silikonfett. Slik som man ofte er anbefalt å gjøre med batteriklemmer og poler. Setter inn plastdeksler med Polytrol og gummi med silikonspray - etter de er grundig vasket. En annen ting er at mange bensinbiler har pluggene montert i kammere som ikke er drenert, dette gjelder blant annet min egen bil Ford Focus 1.6, samme motoren sitter i Volvo og Mazda. Napp ut plugghettene og sjekk for vann rundt pluggene etter å ha brukt vann på motoren. En link til problemet: http://www.fordowner...-with-pictures/ Jeg humret en del når jeg leser at en som henviser til DCN - skriver at man kan være paranoid - med tanke på hva visse der skriver om vasking av bil Endret 13. mai 2013 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg humret en del når jeg leser at en som henviser til DCN - skriver at man kan være paranoid - med tanke på hva visse der skriver om vasking av bil Virker som at du er litt overnervøs for elektronikken i bilen din, bare. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Motorvask går helt fint, men sørg for å dekke til utsatte komponenter, hold avstand og vent til motoren er kjølig. Start motoren etter vask og la vannet fordampe Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Virker som at du er litt overnervøs for elektronikken i bilen din, bare. Jeg innrømmer at jeg jeg tar ganske store forhåndsregler når de gjelder det elektriske i min bil. Men det kommer av erfaring, som elektrokyndig får man stadig fikse elektriske feil på biler til venner og bekjente. Og feil på elektriske kontakter og ledninger går igjen. En ting som jeg ofte ser (de som skrur litt i motorrommet vil nok nikke gjenkjennende) er kraftig irr på kontakter, når man klipper ledningen noen cm inn - for å finne friskt kobber, så opplever man at den er like svart og råtten der - noen ganger må hele ledningen byttes. Ledningen fungerer som et sugerør og drar inn vann med tilgjengelige forurensninger. Jeg tror at det ofte er slike feil som er årsaken når feilmeldingene kommer opp i dashen - som for eksempel beskriver feil med abs sensor osv. Hvis man hadde sjekket biler med mye elektriske feil - er jeg ganske sikker på at de elektriske kontaktene er dårlig beskyttet og også sitter utsatt til - ikke at det er de elektroniske komponentene som er av dårlig kvalitet - ofte er de allikevel av samme produsent på de fleste biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå