Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kjøpe ny sykkel for by og mark

weebl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte at når skattepengene kommer inn i sommer så skal jeg kjøpe meg en ny sykkel.

I hovedsak skal jeg bruke den til å komme meg til og fra jobb og skole men kan også tenke meg å ta en del turer ut i marka med den.

Nå har jeg hatt samme sykkel i minst 6 år og den er egentlig oppbrukt, sist sommer ble alt av vaiere, bremser, klosser, kjede og slanger bytta ut, nå har kulelageret mellom styre og ramma gått dukken og giret krangler, jeg er lei!

Sånn prismessig så ligger jeg i 5000kr segmentet men det skader for all del ikke å bruke mindre.

Det jeg ser for meg at en ny sykkel må ha er:

• Framdemper
  • Godt egnet både på asfalt og sti
  • Gir (kommer vel som en selvfølge)
  • Gjerne skivebremser

Så er da spørsmålet, hvilke merker bør jeg se etter og hvilke bør jeg styre unna?

Og er det noe å tjene på med skivebremser med wire eller bør jeg gå for hydrauliske?

og hvor lenge varer klossene på skivebrems sammenlignet med vanlige bremseklosser?

Tar imot alle anbefalninger med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er temmelig vanskelig å kombinere noe som både skal være egnet for sti og for asfalt. Her må du kompromisse.

På sti er det best med både frem og bakdemper, men i ditt budsjett utgår det med høye kneløft. Jeg regner med at en eller annen budsjett 26" terrenghardttail er det som er det minst dårlige kompromisset. Du kan nok ikke regne med noen spesiellt god dempegaffel på denne. Du ser antageligvis på ett av husmerkene (white, nakamura, diamant)

Dekk egnet for stibruk kommer stort sett ikke med slike sykler så du må regne med å legge til et ekstra sett. Anbefaler at du finner en ramme med plass til minimum 60mm dekk (Til nød 55m bak), dekkene som følger med er gjerne greie nok på vei, men regn med å måtte bytte dekk mellom sti og vei (Eventuellt kjøp et ekstra hjulsett så du bare trenger bytte hjul)

Hydrauliske skivebremser gir etter mitt syn vesentlig bedre modulasjon av bremsene, sterkt anbefalt. Bremseklosser for skivebremser varer mye lengre enn for felgbremser.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har to offroadere fra GT - Avalanche 3.0 (4500,- for et par år siden) og Agressor (2500,- for 5 år siden) og begge funker finfint både på asfalt og i skogen for min del. :) Den ene har skivebrems, den andre felgbrems, den største forskjellen for min del er at felgbremsa kan hyyyle når klossen møter felgen mens skivebremsa er helt stille. :) Så min erfaring er at det kommer helt an på hva du skal bruke sykkelen til og hvor mye du skal bruke den, disse holder i lange baner for meg i alle fall.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en moongoose tyax comp. på tilbud til 3500kr, veldig fornøyd!

Må si at hydrauliske skivebremser er en helt ny verden, og demper med lockoff var helt klart veldig greit så man får litt mer kraft ut til bakhjulet i motbakkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...