Loefthal Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Fatter ikke hvorfor enkelte har så mye imot luftkjølere De beste yter på høyde med, eller tilogmed bedre enn juksevannkjøling og driftsikkerheten er i en totalt annen liga. Juksevannkjøling er plassbesparende, det skal dem ha, men utover dette ser jeg ytterst få fordeler. Viftene bør man som oftest også bytte ut hvis man vil ha fullt utbytte av herligheten. Til info Bit44 så betyr ikke idle-temperaturer det pøkk. I beste fall kan de muligens indikere om det er noe alvorlig galt med kjølingen din, men dett er dett. I tillegg er temperatursensoren unøyaktig på lave temperaturer så fyr opp Prime95, IBT eller noe sånt hvis du skal kunne sammenligne på skikkelig grunnlag. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Dem tror sikkert dem har ekte vannkjøling Finnes utallige tråder ute på forum om folk som har hatt problemer med disse closed-loop kjølerne, spesielt pumpehavari og/eller lekkasje. Vil se hvordan disse funker etter en 3-4 år med 24/7 drift. En seriøs luftkjøler kjøpt i dag kan man ha lenge, vil mest sannsynlig passe til en del nye sockets også (1150 f.eks.) Gå for luft, eller spar til ekte vann. Lenke til kommentar
Bit44 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Juksevannkjøling er plassbesparende, det skal dem ha, men utover dette ser jeg ytterst få fordeler. Viftene bør man som oftest også bytte ut hvis man vil ha fullt utbytte av herligheten. Du glemte at luftkjølere er tunge, noe som gir kabinettet ekstra vekt. Du glemte at luftkjølere ofte "varmer" opp HK'et mer enn nødvendig pga plassering og airflow. Du glemte at juksevannskjølere sitter i toppen av kabinettet og drar den varme luften rett ut med en gang. Du glemte at luftkjølere er stygge som nøkken og vil gi et pent HK et stygt utseende noe som også vil trekke ned når du evt senere skal selge. Du glemte å oppgi grunnen til at juksevannskjølere er så populære! Husk at disse lukkede vannkjølerne er relativt nye i forhold til luftkjølere som har vært LENGE på markedet, og de må få litt tid på seg til å "vokse". Til info Bit44 så betyr ikke idle-temperaturer det pøkk. I beste fall kan de muligens indikere om det er noe alvorlig galt med kjølingen din, men dett er dett. Jo den betyr faktisk en god del, da den gir deg en god indikasjon på hvorvidt du har smurt på termisk pasta godt nok, eller om den termiske pastaen er gammel, slik at du evt må kjøpe ny. Gammel pasta kan gi deg opptil 10C' mer på CPU kjernene. I tillegg er temperatursensoren unøyaktig på lave temperaturer så fyr opp Prime95, IBT eller noe sånt hvis du skal kunne sammenligne på skikkelig grunnlag. Det der var skikkelig glupt sagt. 1 Lenke til kommentar
Bit44 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Dem tror sikkert dem har ekte vannkjøling Nei, de fleste tror de har "uekte" vann som sirkulerer gjennom slangene. Finnes utallige tråder ute på forum om folk som har hatt problemer med disse closed-loop kjølerne, spesielt pumpehavari og/eller lekkasje. Internett er fullt av masse forum der diverse hardware ikke alltid fungerer som det skal. SSD'er f.eks er relativt nye og trenger selv i dag å bli "kvitt barnesykdommer". Som vanlig kommer du med masse revolusjonerende svada prat. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Revolusjonerende og svada? Vet ikke hvem av oss som dummet seg mest ut der. Skjønner ikke vitsen med vannkjøling hvis det bare er for CPU. Radiatorarealet er uansett for lite til at du kan ha kraftig OC og samtidig være stille. Det må jo være de 2 hovedgrunnene til vannkjøling: Høy OC med grei temp, samt LAV støy. Closed loop fyller ikke noen av disse kriterier. Flere tester av kjølere viser at de beste closed loop ligger cirka på samme temp som de beste luftkjølere. Hva er da vitsen med closed loop, når det attpåtil er dobbel pris? Hvis det er for at du blir kul med en closed loop (som det høres ut som du synes er den viktigste årsaken), så værsågod. Men du er fortsatt ikke kul Du trekker også frem det faktum at closed loop er populære. Du er altså meget opptatt av å gjøre akkurat det samme som alle de andre du kjenner. Bare fordi IPhone er populær betyr det ikke at jeg gidder å kjøpe en, fordi jeg ikke er så opptatt av å gjøre akkurat det samme som alle andre. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 7970 Matrix har vært utilgjengelig en stund nå. Se gjerne etter vapor-x etc. utgavene. Ikke veldig mye dårligere. Lenke til kommentar
Bit44 Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Revolusjonerende og svada? Vet ikke hvem av oss som dummet seg mest ut der. Skjønner ikke vitsen med vannkjøling hvis det bare er for CPU. Radiatorarealet er uansett for lite til at du kan ha kraftig OC og samtidig være stille. Det må jo være de 2 hovedgrunnene til vannkjøling: Høy OC med grei temp, samt LAV støy. Closed loop fyller ikke noen av disse kriterier. Flere tester av kjølere viser at de beste closed loop ligger cirka på samme temp som de beste luftkjølere. Hva er da vitsen med closed loop, når det attpåtil er dobbel pris? Hvis det er for at du blir kul med en closed loop (som det høres ut som du synes er den viktigste årsaken), så værsågod. Men du er fortsatt ikke kul Du trekker også frem det faktum at closed loop er populære. Du er altså meget opptatt av å gjøre akkurat det samme som alle de andre du kjenner. Bare fordi IPhone er populær betyr det ikke at jeg gidder å kjøpe en, fordi jeg ikke er så opptatt av å gjøre akkurat det samme som alle andre. Populære produkter er ofte populære for de er bedre enn mange tilsvarende produkter! Akkurat som lukkede vannkjølere vs luftkjølere. Da Lcd/led tok over for Crt, fortsatte du å kjøpe Crt siden du ikke ønsker å gjøre som alle andre? Tenkte du da at de som kjøpte Lcd/Led så på seg selv som "kule"; som du skriver? Eller tror du det hadde noe med den forferdelige store kassa på Crt (slik som Noctua D14) å gjøre? og andre fordeler man finner med H100 serien og andre lukkede kjølere? Det virker som om du har en syklig trang til ikke å fremstå som kommersiell, fordi nyere produkter vil gjøre deg "kul". Men kjøp aldri noe som ser pent ut, det kan jo komme til å gjøre deg kul. PS! Jeg får virkelig vondt av å lese det du skriver. Lenke til kommentar
wassup Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Utrolig interessant debatt som går for seg her, men den går desverre litt off topic nå. Denne samtalen kan tas privat. TS: Oppsettet ditt ser bra ut så langt. Kan være, som noen sier, at du trenger sterkere PSU. I så fall ser den du foreslo veldig bra ut. Lenke til kommentar
bystØL Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 i pc til 12k ville eg valgt 16gb ram. Lenke til kommentar
citation Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Revolusjonerende og svada? Vet ikke hvem av oss som dummet seg mest ut der. Skjønner ikke vitsen med vannkjøling hvis det bare er for CPU. Radiatorarealet er uansett for lite til at du kan ha kraftig OC og samtidig være stille. Det må jo være de 2 hovedgrunnene til vannkjøling: Høy OC med grei temp, samt LAV støy. Closed loop fyller ikke noen av disse kriterier. Flere tester av kjølere viser at de beste closed loop ligger cirka på samme temp som de beste luftkjølere. Hva er da vitsen med closed loop, når det attpåtil er dobbel pris? Hvis det er for at du blir kul med en closed loop (som det høres ut som du synes er den viktigste årsaken), så værsågod. Men du er fortsatt ikke kul Du trekker også frem det faktum at closed loop er populære. Du er altså meget opptatt av å gjøre akkurat det samme som alle de andre du kjenner. Bare fordi IPhone er populær betyr det ikke at jeg gidder å kjøpe en, fordi jeg ikke er så opptatt av å gjøre akkurat det samme som alle andre. Helt enig. Lenke til kommentar
citation Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 (endret) Populære produkter er ofte populære for de er bedre enn mange tilsvarende produkter! Akkurat som lukkede vannkjølere vs luftkjølere. Da Lcd/led tok over for Crt, fortsatte du å kjøpe Crt siden du ikke ønsker å gjøre som alle andre? Tenkte du da at de som kjøpte Lcd/Led så på seg selv som "kule"; som du skriver? Eller tror du det hadde noe med den forferdelige store kassa på Crt (slik som Noctua D14) å gjøre? og andre fordeler man finner med H100 serien og andre lukkede kjølere? Det virker som om du har en syklig trang til ikke å fremstå som kommersiell, fordi nyere produkter vil gjøre deg "kul". Men kjøp aldri noe som ser pent ut, det kan jo komme til å gjøre deg kul. PS! Jeg får virkelig vondt av å lese det du skriver. Jeg kjøpte crt tv i 2005 fordi lcd og plasma gav altfor dårlig bilde.mens alle andre kjøpte dritt tver som de bosset 3år seinere. Og apple tapte en rettsak mot de fordi de medvilje sørget for at iPhone ikkje varte mere enn ett år.Men alikavel hele verden løper og kjøper drittt! Endret 17. mai 2013 av citation Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 i pc til 12k ville eg valgt 16gb ram. Skal han bare spille og drive lett redigering, samt ha maaaange faner i chrome etc.. holder det fint med 8gb. (sparer tross alt 4-500,-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå