Gå til innhold

Ny pc til 12-13k, hva tenker dere om denne?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny pc i juni og ønsker litt feedback på oppsettet, her er komponentene:

http://prisguide.har...no/liste/140301

MOBO: ASUS P8Z77-V PRO Z77

GPU: ASUS RADEON HD7970 MATRIX PLATINUM

KJØLING: CORSAIR H100I HYDRO

KABINETT: FRACTAL DESIGN FULLTOWER DEFINE XL R2

PSU: FRACTAL DESIGN NEWTON R3 600W MODULAR

CPU: INTEL CORE I7 3770 3.4GHZ 8MB

MINNE: KINGSTON HYPERX GENESIS GREY 8GB 1600MHZ DDR3

SSD: SAMSUNG 840 PRO SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC

HDD: SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB

prisen kommer på 12400kr(studentpris). så lurer jeg på om det er noe jeg burde endre?

vil holde prisen så nære 12k som mulig. lurer også på hvordan leveringstidene på 7970 matrix kortet er, ettersom det er bestillings vare(hvertfall på dustin, hvor jeg har tenkt å kjøpe alle delene fra)

EDIT:

Oppsettet slik det ser ut etter litt tilbakemld fra dere:

KJØLING: NZXT HAVIK 140 CPU COOLER

PSU: CORSAIR HX750 MODULAR GOLD 750W

CPU: INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB

MINNE: KINGSTON HYPERX GENESIS GREY 8GB(2x4) 1600MHZ DDR3

Pris: 11291kr

Skal vi si at dette er oppsettet jeg ender på?

Endret av freysev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer minne. ;) Det når ikke helt opp til spesifikasjonene til resten av maskinen. Ellers så det forsåvidt greit ut. Skal du overklokke bør du forresten ha et bedre minne, og K-versjon av prosessoren. Og HDD-en du har valgt er vel fra en gammel generasjon.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Tenkte det samme. I tillegg er ikke i5 3570K låst slik som i7 3770 (også imotsetning til i7 3770K). Forskjellen er også cache-mengden (2 MB forskjell). Til spill yter de veldig likt, Hyper-Threading hjelper ikke stort her.

Så spørs hva han skal bruke det til, uansett kan det spares noen kroner (i tillegg får han en ulåst CPU).

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

8Gb er mer enn nok til "normal" bruk. Hvis du mot formodning skulle ha behov for mer er det en smal sak å smette inn mer.

Selv om du per idag ikke synes du har behov for en ulåst CPU, kan det jo alltids tenkes det vil endre seg. Den dagen prosessoren ikke henger helt med i svingene lenger kan det jo også være fint å skvise ut 20-30% ekstra ytelse. For drøye 100kr ekstra er det ikke stort å lure på spør du meg. Jeg skjønner heller ikke hva du skal med en high-end CPU-kjøler hvis du ikke skal klokke. Støysvak kjøling til standardklokk får du til 300kr. Tilogmed standardkjøleren duger hvis du ikke er så kresen.

Lenke til kommentar

Hvis prisdifferansen på låst og ulåst CPU er mindre enn 2-300 NOK så kan det lønne seg å kjøpe ulåst versjon. Altså hvis du kunne komme til å overklokke om noen år. Det kan være greit om den begynner å bli litt svak.

8 GB fungerer greit det, men det er et minimum. Mer enn nok ville jeg ikke sagt, men det er "nok" for gjennomsnittlig bruk. Kjøp to stk. 4 GB-moduler, da får du utnyttet begge minnekanalene. Men, ettersom budsjettet ditt er så høyt og du har tatt deg råd til en high-end SSD så burde det vel være en smal sak å sette i to 8 GB-moduler. Er greit å ha 16 GB når fremtidens krav nærmer seg.

CPU-kjøleren som følger med er søppel og er mer verdt i søppelkorgen. Ikke stol på plastikkfestene, de vil dolke deg i ryggen senere. I tillegg er den bråkete og dårlig. Kjøp en billig og stillegående kjøler for 3-400 NOK. ;)

EDIT:

skal ta å sammenligne 3770 og 3570 litt.

Du får mye mer for pengene med 3570, og prisen på denne ligger vel på rundt 1400 NOK. Forskjellen er egentlig ikke stor. Men jeg synes å huske noen som nevnte at det var tilbud på 3570K til rundt 1400 NOK også. Isåfall er valget enkelt. ;)

EDIT 2: Nei, prisen har visst økt og det tilbudet fant jeg ikke noe til. Men 3570K er bare hundre kroner dyrere. Og når 3770 koster over to tusen kroner så synes jeg du bør gå for 3570K. Det er greit å kunne skvise ut noen GHz etter noen år.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

haha nå har det seg faktisk sånn at 3570k er 100kr billigere enn 3570 på dustin.no av en eller annen grunn, så valget der blir ikke så vanskelig. 3570k koster såpass lite iforhold til 3770, at jeg enkelt og greit kan ta meg råd til å dobble rammen(til 4x4gb). jeg har valgt vannkjøling like mye på grunn av temp som støy. jeg vil at pcen skal skape så lite støy som overhode muligt. men ja, tilbake til et av de orginale spørsmålene, noen som vet sånn ca hvor lang tid det tar å få levert et 7970 matrix kort?

Lenke til kommentar

Kanskje det kan være fint å gå for 2x8 GB istedenfor 4x4 GB?

Luftkjøling er mer stillegående enn vannkjøling, samt mer prisgunstig. Dropp hele vannkjølingen sier jeg, det er bortkastet med mindre du kjøper vannkjøling for rundt tusenlappen og overklokker mye. Viftene som følger med er heller ikke de beste.

Angående leveringstiden, har ingen aning.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Når du først skal kjøpe deg PC i denne prisklassen, så syns jeg du skal legge til litt mer penger i en større strømforsyning med en gang. Du har sli/cfx hovedkort, så hvis du skal kjøre 2x 7970 etterhvert så kan du regne med å trenge minst 850W. Med vannkjøling og overklokking så må du regne med 1000W+.

Jeg prøvde 2x 7970 GHz på 750W. Korta slo seg av hvis jeg åpna et spill. Så tenkte å investere i en AX1200i til 2,5k etterhvert. Svir på pungen, men med Corsair vet man at man har kvalitet :)

EDIT: 2x4GB 1600MHz holder i massevis til de fleste spill i dag, selv med CLI/CFX.

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar

tenker på å bytte cpu kjølinga om til enten NzXT HAVIK 140 eller 120.

http://prisguide.har...-140-cpu-157300

noen som har noen tanker rundt det? Har veldig lite peiling på hvilke vifter som er bra eller dårlige.

(NZXT sine vifter matcher faktisk de hvite viftene i XL R2, stort pluss:P)

EDIT: hva med NZXT HALE90 850w som strømforsyning? godt nok det?

https://prisguiden.no/produkt/nzxt-hale90-80-gold-modular-850w-146204/

Endret av freysev
Lenke til kommentar

Å kalle H100 for vannkjøling er nesten en skam mot dem som faktisk er vannkjøling. Disse er ikke i nærheten av å være verdt prisen på bortimot 1000 kroner. Ordentlig vannkjøling koster mer, men gir langt mer fordeler og mer for penga.

Til deg med PSU problemer: Er det Silver Power du har, ut fra signatur? Disse er ikke kjent for å være særlig sterke i forhold til påtrykt styrke. Egentlig skal det holde fint med 750 watt på det oppsettet du har der. Et 7970 trekker cirka 200 watt. 2 blir da 400 watt, men sleng på 100 watt ekstra for overklokking, da har du 500 watt bare på skjermkorta. CPU og hovedkort er drøyt 100 watt, pluss 50 watt på annet. Da er du bortimot 700 watt ved max load. Jeg har HX750, og regnet ut at denne skal faktisk tåle Titan SLI sammen med IB cpu. Oppsettet jeg har er dog langt mindre fancy enn det, men fortsatt skal det være plenty å gå på. Lest om folk som har hatt disse kjørende stabilt på 850 watt, så er hvertfall ikke i tvil om at det leverer påtrykt effekt, uten å svette. Det deilige med denne er at den er totalt lydløs ved lav belastning, noe som er ganske herlig. Man må over cirka 200 watt belastning før viften starter.

Lenke til kommentar

Oppsettet slik det er nå:

KJØLING: NZXT HAVIK 140 CPU COOLER

PSU: CORSAIR HX750 MODULAR GOLD 750W

CPU: INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB

MINNE: KINGSTON HYPERX GENESIS GREY 8GB(2x4) 1600MHZ DDR3

Pris: 11291kr

Endret av freysev
Lenke til kommentar

Vis du vil ha et stille system så hadde jeg sett bort ifra h100 da viftene som kommer med det bråker vanvittig. Alle testene jeg har sett nevner det. En annen ting er at om du ikke skal overklokke kortet, i ditt tilfelle en som ikke kan overklokkes så er det fullstendig poengløst. Å med det faktumet at h100 er veldig høyt støy på som nevnt tidligere blir systemet faktist mer bråkete enn original viften som kommer med CPU'n.

EDIT: Glemte også å nevne som fler her har nevnt, men andre mener at mer er bedre. Men, 8GB ram holder i massevis per i dag. Kan eventuelt kjøpe 8gb mer en annen gang. Tipper 8gb holder et år eller 2 til om man skal tenke på gaming

Endret av Jahrern
Lenke til kommentar

Ville ha valgt Corsair H100i kjøling uten tvil. Det er en grunn til at det finnes så mange forskjellige lukkede vannkjølere på markedet. Men hvis du har lyst på at innsiden av PC'en ser ut som om den kommer ifra steinalderen så kan du jo bare velge en tung diger kobberkjøler; som trekker ned i pris overall hvis du kommer til å selge PC'en en dag. På 3 av PC'ene mine har jeg H100/100/100i. Fungerer utmerket så lenge du har to ledige 120mm'ere i toppen av kabinettet. På min Intel 3960X idler den på 26c' på laveste kjerne og 30c' på den høyeste.130 TDP. Kjører 4 vifter på den. Push/pull. Støy er aldri noe problem når du får et par vifter fra Noctua som nesten ikke lager lyd; selv rett ifra 12v på hovedkortet. Ikke ødelegg utseende med en gammel møkkakjøler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...