IceBlitz Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Hei! Har nettopp kjøpt meg en Epson Expression Photo XP-750. Sinnsvakt gode printresultater med en tilnærmet perfekt bildekvalitet. Er storfornøyd med andre ord. Men så får jeg noen spørsmål av å lese litt om specsene. Spesielt rundt oppløsningen på skriverhodet. Det har 5760 dpi, og da begynner jeg å lure veldig på hvor stor oppløsningen er i piksler på et A4 ark. Dots Per Inch, okei... Er dette en 2.54cm lang linje den klarer så høy oppløsning på, eller er det en kvadrattomme den klarer 5760 dotter på. Jeg begynner først å regne slik: A4 ark = 8.26x11.69" 8.26 * 5760 = 47577 11.69 * 5760 = 67334 47577 * 67334 = 3203 megapiksler. Altså 3.2 GIGApiksler. Okei, så dette kunne ikke være riktig. Da tenkte jeg 5760 dots per kvadrattomme. Da blir regnestykket slik: 8.26 x 11.69 = 96". 5760 dots per kvadrattomme * 96 tommer = 0.5 megapiksler. Hvilket er altfor lite til å kunne stemme mener jeg. Så, hva er riktig? Hvor stor oppløsning kan jeg ha på bilder som skriveren effektivt klarer å skrive ut? Noen kloke hoder her som vet? Håper jeg ikke har totalt misforstått og feilet her, for det ville jo være litt flaut om svaret var facepalm-lett Endret 11. mai 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Er storfornøyd med andre ord. Dpi er per tomme, altså lineært. Men skriveren klarer ikke å skrive ut alle nyanser i et punkt så normalt brukes flere punkter for å generere en piksel. I tillegg vil blekk flyte litt utover (avhengig av papir) og papir med litt grov overflate vil også gjøre at effektiv oppløsning synker litt. Så jeg tror ikke det finnes noe enkelt svar på hvor stor reell oppløsnng på papiret blir. Normalt regnes 300 dpi som meget bra oppløsning for utskrift, men jeg har sett enkelte hevde at oppløsning opp til 720 dpi kan gi litt ekstra detaljer. Har ikke god nok printer til å teste dette selv. Endret 11. mai 2013 av seriksen Lenke til kommentar
LarsDalsbo Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Nå skal ikke jeg påberope meg noen veldig stor kunnskap innen emnet, men DPI og PPI kan vel ikke blandes så lett om en annen som du gjør. Enkelt forklart; en digital bildefil har en oppløsning, men ingen fysisk størrelse. Et ark har en fysisk størrelse, men ingen oppløsning. DPI og PPI er to helt forskjellige ting slik at en "dot" ikke er det samme som en "piksel". Dermed vil du ikke direkte klare å overføre noen slags oppløsning til et papirark. Epson som nevnes i dette tilfellet har derimot lovd deg at de kan presse inn 5760 prikker med blekk fordelt på en tomme. Det er nok også oppgitt et annet tall slik at du får DPI både for vertikalt og horisontalt, altså 5760*xxxx Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Hvis jeg husker riktg, så angir DPI antall prikker som det er plass (etter hverandre) på en tomme (i en tenkt linje). Det er punkter som skal være synlige (mellomrom mellom punktene). Med 5760 DPI, så kan du i teorien skrive ut en fil med oppløsning på 47622 x 67351 piksler ( ca. 3Gpx). I praksis så stemmer nok ikke dette, da jeg mistenker at Epson bruker dråpestørreslsen som utgangspunkt, slik at en bildepiksel settes sammen av mange meget små dråpepunkter. PPI brukes gjerne på digitale bildefiler, da disse ikke har noen mellomrom mellom pikslene. Jeg kan foreslå et par ting som er verdt å forsøke, for å få et reelt bilde av hva skriveren klarer. 1. Skriv ut et høyoppløselig bilde i 10x15cm - velg aller beste mulg kvalitet som skriverdriver lar deg velge, og bruke original filstørrelse. Studer bildet med en lupe. Finn et godt 10x15cm fotografi og sammenlign. Et 10x15cm bilde beskues på meget kort avstand; og de fleste blekkskriverene jeg har prøvd er ikke så veldig gode til 10x15cm print; ekte foto pleier å bli bedre ... 2. Skaler et bilde til 8.3Mpx, juster skarphet så godt som mulig og print det ut i A4. Skaler det originale bildet på nytt, denne gang til 33.2Mpx (ikke 8Mpx bildet, originalen), juster til optimal skarphet og print ut i A4. Velg størst mulig oppløsning i printerdriveren. Prøv igjen med valgt oppløsning på henholdsvis 300pdi og 600dpi - Bilde 1 er native 300dpi og bilde 2 er native 600dpi (Last ned et godt Nikon D800 bilde fra f.eks. dpreview eller imaging resource for denne testen). Det bør være mulig å se forskjell på 300 dpi og 600 dpi. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) PPI er Piksler Per Inch - antall piksler per tomme. Dette er den oppløsningen du skal skalere bildet til. Printeren printer bildet i punkter - typisk er det mange punkter per piksel. Printeren oppgir antall punkter i punkter per tomme - DPI - Dots Per Inch. Når du skal skalere et bilde til print, så skalerer du bildet til en oppløsning i piksler. Som mellomregning pleier man da å velge PPI og inntaste lengde i cm eller tommer. Men - dette er kun for å komme fram til en skalert oppløsning i piksler, som er det viktige. Les mer for eksempel i denne tråden. Se også dette bildet: Her har vi et bilde til venstre i 10x10 piksler - hvis vi later som om vi skal skrive ut dette i 1x1 tomme, så blir det skrevet ut i 10 PPI. Det printede bildet ser vi til høyre. Der er det ca. 6x6 punkter pr. piksel, eller ca. 60 DPI. Vi skalerer altså bildet til 10 PPI, og printer det så på en printer som tilfeldigvis bruker 60 DPI. Printeren har typisk ikke den helt store kontrollen på å sette hvor kraftige punktene skal være - ofte er punktene enten bare av eller på - så derfor bruker den heller dithering, så den bare tegner noen få punkter av fargen i pikselområdet hvis det skal være en svak farge, og mange punkter hvis det skal være en sterk farge. Hvis vi tar ditt eksempel med printeren din, så printer vi en A4-side på 297x210mm, og vi skalerer typisk bildet til 300PPI, som pleier å være en gjengs standard hvor printeren yter best. Denne PPI-verdien er da også egentlig bare en mellomregning for å komme fram til den korrekte oppløsningen - 29.7*300/2.54 x 21*300/2.54 = 3508 x 2480 piksler, eller ca 8.7Mpx. Vi skal altså skalere bildet til 3508x2480 piksler og printe det. Selve printeren har en oppløsning på 5760x1440 DPI, men dette er irrelevant. Den printer dermed et bilde på 300 PPI på 5760/300 = 19.2 dots per piksel den ene veien og 1440/300 = 4.8 dots den andre veien. Går vi ut fra at 5760 DPI er den korte siden og 1440 DPI er den lange siden blir det et antall punkter på 21*5760/2.54 x 29.7*1440/2.54 = mange mange fler punkter enn det skalerte bildet er i piksler. Men - dette er som sagt irrelevant. Det viktige er at du (eller printerdriveren) skalerer bildet til en korrekt oppløsning i piksler som er optimal for printeren, og så printer printeren bildet i hva pokker DPI den vil - så lenge du har valgt et passende antall piksler printer printeren det antall punkter den vil. Og nei - du ønsker typisk ikke å skalere bildet ditt i piksler til samme oppløsning i piksler som printeren har i punkter - det blir forferdelig store filer, som printeren uansett skal nedskalere for å kunne behandle fornuftig. Printeren trenger å printe mange punkter per piksel for å tegne et piksel godt. Finn ut (ved å google og/eller å teste selv) hva som er optimal PPI for din printer, og skaler til denne PPI'en når du skal printe. Ignorer hvor mange DPI printeren har - det viktige er hvilken PPI du skal skalere til. (Skudd fra hoften - hva med å prøve 360 eller 720 PPI - både 1440 og 5760 er multiplum av begge deler... ) Endret 11. mai 2013 av Trondster Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Wow! Her var det mange kloke svar, og trondster tok det videre til nerdenivå - akkurat slik vi liker det Så, hatten av for det Tusen takk for flotte svar alle sammen, da skal jeg teste litt og søke litt etter hvilken ppi printeren yter best på osv. Men nå er det nattatid, trøtt som en alke Endret 11. mai 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå