Gå til innhold

Koble til delte filer på W7, fra Linux (Mint)

Anbefalte innlegg

Har en gammel laptop jeg nylig la inn Linux Mint på, etter forslag fra en jeg kjenner. Det første rare jeg merket, er at lager jeg passord under installasjon, som er feks bokstaver1, sier den det er feil senere. Men lager jeg ett enkelt ett, feks bare 1, funker det. Når jeg senere bytter, når det er installert, og jeg først har for svakt/kort passord, fryser greia. Må klare på første forsøk.

Men, en annen ting, som jeg bare ikke finner ut av. Koble til filer på en windows 7 "server". \\servernavn eller \\intern-ip går ikke. Har prøvd noe smb://servernavn/deltmappe, men får bare feilmeldinger.

Har lest 20 tutorials, men får bare ikke til. Vurderer opensuse, da den har vist noe "yast" greie, som kan gjøre det enkelt.

Noen som vet en grei måte å gjøre på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha samba installer, mulig det allerede er det:

sudo apt-get  install  samba samba-common

Så må du legge til en linje i bunn av /etc/fstab fila:

Kjør i terminalen

gksudo gedit /etc/fstab

Med dette formatet:

//ip/delt_mappe	/hvor/skal/mappen/mountes	filsystem	parameter	dump fsck

f.eks

//192.168.2.100/delt_mappe	/home/crowly/win7	cifs	_netdev,uid=crowly,gid=crowly,username=windows_brukernavn,password=windows_passord,defaults   0 0

/hvor/skal/mappen/mountes jeg liker å koble de til i hjemme området mitt, men kan kobles til hvor som helst. Det må være en eksisterende mappe. Husk at linux er ett case sensitivt OS.

Filsystem skal alltid være cifs

Parameter:

_netdev forteller systemet at dette er en nettverks share, og kobles ikke til før nettverket er oppe. Ikke nødvendig, men grei å ha med.

uid linux eier, sett til ditt eget brukernavn. Dette kan droppes, men da kan det være du får problemer med rettigheter siden root blir eier osv.

gid linux gruppe, sett ditt eget brukernavn, kan droppes, se linja over.

username hvilken bruker på windows maskinen skal du koble til med på den delte mappen fra windows

password passord til windows brukeren

defaults "snarvei" for standard parameter

dump og fsck (0 0 på slutten av linja)

The 5th column in /etc/fstab is the dump option. Dump checks it and uses the number to decide if a filesystem should be backed up. If it's zero, dump will ignore that filesystem. If you take a look at the example fstab, you'll notice that the 5th column is zero in most cases.

The 6th column is a fsck option. fsck looks at the number in the 6th column to determine in which order the filesystems should be checked. If it's zero, fsck won't check the filesystem.

Fra http://www.tuxfiles....help/fstab.html

Når du har lagret fila kjør

sudo mount -a

for å koble til alle nye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...