Kongeskipet Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Nå har jeg hatt 840 pro som hovedkanditat en stund. Det har kun vært spørsmålet om levetid som gjør at jeg ikke allerede har kjøpt den. Intel 520 lover jo 1,67 ganger så mye skriving som 840 pro om jeg har forstått det riktig. Er det nok å bare se på p/e når det gjelder hvor mye skriving den tåler, eller er det andre viktige data? Ser at for 840pro er det 1,85 p/e per krone, mens for intel 520 er det 3,08 p/e per krone. Så jeg er i tvil om ytelsen og strømforbruket er nok til å forsvare den vesentlig kortere levetiden på papiret. Hvis vi ikke tenker på varmen, hvor mye har egentlig en watt eller to til og fra å si for batteritid? Er det ikke mye annet i PCen som bruker mye mer strøm? Er det andre SSDer med grei nok ytelse og pris som lover 5000 p/e? Endret 14. mai 2013 av Kongeskipet Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Du vil i praksis merke ca, ingenting til ytelsesforskjellen mellom Intel 520 og Samsung 840 Pro. Du vil heller ikke merke noen ting til ytelsesforskjellen mellom Intel 335 og disse to, dersom du skal bruke "disken" på vanlig måte, som system/programdisk. Du vil merke forskjell på dem kun dersom du skal drive på med benchmarking av ytelse - dvs. du vil kunne se forskjell på tallene som oppnås. Eller hvis du veldig ofte skal overføre store filer fra en SSD til en annen - da vil du kanskje oppnå 1 sekund raskere overføring. Eller deromkring. Ellers intet. Gå for pålitelighet og holdbarhet. Hovedkort, prosessor og grafikkort trekker mye mye MYE mer strøm enn en SSD. 100 ganger eller mer. Endret 14. mai 2013 av thomit Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) Nå som sommeren er kommet benyttet jeg anledningen til å teste temperaturen. Temperaturen i rommet er 27 grader, laptopen står på en treplate, kjøleribba er støvsugd og vifta er renset med Q-tips. Når jeg kjører skanning med antivirusprogram så kommer temperaturen raskt opp i 45 grader. Etter det har temperaturen fortsatt å stige sakte og har nå passert 50 grader. CPU holder jevn og grei temperatur på ca. 50 grader. Edit: Er selvfølgelig temperaturen i harddisken jeg snakker om Noen som vet hvor høy temperatur en SSD tåler i forhold til en harddisk? Endret 18. mai 2013 av Kongeskipet Lenke til kommentar
thomit Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) Hadde du hatt SSD i stedet for snurredisk, så ville du vel ikke sett temperaturer på mer enn 30 grader. Man regner vel 60-65 grader som litt bekymringsfullt når det gjelder snurredisker, i hvert fall sånn at man kan begynne å tenke på å gjøre noe for å få den ned - for SSD'er så er det sikkert høyere - det har egentlig aldri vært noe stort tema. Endret 18. mai 2013 av thomit Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) Noen som vet hvor høy temperatur en SSD tåler i forhold til en harddisk? Google is your friend: http://www.samsung.c...-7PD256BW-specs 32ᵒF to 140ᵒF Eller 0°C til 60°C, om du vil. WD Scorpio (eller "Mobile", som deres nye system bruker) 2,5": 0°C til 60°C Man regner vel 60-65 grader som litt bekymringsfullt når det gjelder snurredisker... Hmm, jeg prøver å holde meg på under 55°C... Er det ikke rundt 40+°C som er det ideelle for HDDs? Leste noe en gang om at HDDs helst ikke bør ha en temperatur så lav som 30°C. Endret 18. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Faller Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 30 grader er en helt fin temperatur for harddisker. Leste for et år siden eller to om Googles datasenter som skulle øke temperaturen på senteret fra ~20 til 28 grader. Mvh Faller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå