Kongeskipet Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Jeg vet at jeg vil nesten ikke tørre å bruke SSDen om ikke jeg vet at den tåler en del overskrivinger. Så det jeg er ute etter er den mest holdbare SSDen i forhold til pris, uten at det går alt for mye ut over ytelse og strømforbruk, Altså i steden for å betale mye for den lille ekstra ytelsen i toppmodellene. Så vil jeg heller ha en SSD med god nok ytelse, og heller litt bedre holdbarhet. Angående strømforbruk. I laptopen har jeg i dag en 5,4k spinnedisk, og på varme sommerdager kan temperaturen komme opp i 55 grader. Hvis SSDer kan ta skade av slike temperaturer, så betyr det at strømfobruket må ned. På harddisken står det 0,53A tror jeg, og det må jo være i det den spinner opp. På SSDer kan det jo stå 1,5A selv om de ikke bruker ekstra på å spinne opp. Jeg synes også at den skal være (eller kunne bygges om til) 7mm høy, for å få større valgmulighet når jeg skal bytte ut den nå 4 år gamle skolelaptopen. Hvis ikke den er 7mm høy, så synes jeg den skal ha et strømfobruk på maks 500mA og en velfungerende søppelinnsamling slik at jeg kan bruke den i eksternt harddiskkabinett uten TRIM-støtte. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Alle av dagens SSD'er har støtte for TRIM, så det er ikke noe å tenke på. Siden de er flash-basert bruker de som oftest mindre strøm enn roterende disker, og de tåler også en del varme. Mvh Faller Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Holdbarhet, pålitelighet, ytelse kombinert: Intel 335 240 GB. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Intel 520 240GB? Jeg har 120GBen selv i laptopen min. http://www.dustinhom...-mlc-25nm-bulk/ 520-serien (tror ikke det gjelder 335-serien) har en ekstra ramme som kan taes av for å få 7mm. http://www.legitrevi...m/article/1815/ http://communities.i...om/thread/30502 Og blir maskinen varm er ikke SSD/HDDen første stedet å lete etter forbedring...ville startet med en sjekk/rengjøring av viften, kanskje ta steget å skifte den, evt. legge på ny kjølepasta. Endret 11. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Jeg tror alle Intel'er kommer med den ekstra rammen? Min gamle X25-M gjorde det i hvert fall. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Jeg sier Samsung 840 Pro! Den koster, men fy pokker for en SSD! Lavere strømforbruk skal du lete lenge etter (perfekt for bærbare), veldig god ytelse, bruker MLC-NAND med god levetid (tror det er samme som i Samsung 830 hvis jeg ikke er helt på bærtur), påliteligheten er god også. En annen SSD som har lite strømforbruk er Kingston HyperX (men det er vel bare 3K-versjonen som er tilgjengelig nå). Ulempen her er jo lav levetid. Intel 330/335 er jo en kjempedisk, men strømforbruket er noe høyt for en SSD. Det er ikke spesielt høyt,men heller ikke noe å skryte over.' Hvorfor er det så viktig med høyden til SSD-en? Har ikke noe å si hvordan den ligger i maskinen, er til og med godt nok å teipe den fast. Skruene vil uansett holde den godt nok fast. Endret 11. mai 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Intel 335 bruker da ikke mye strøm... Det er mye forskjell på denne og 330. Men 335 serien kommer vel bare som 9 mm utgave hvis jeg ikke tar helt feil... Jeg er veldig godt fornøyd med Intel sine SSD. Har en X-25 80GB som fungerer knirkefritt enda, etter snart 3 år i jobb pc som står på 24/7. En 510 på 120GB står i den bærbare etter at jeg byttet den ut med en 240GB 520 i den stasjonære. Tror det skal noe til å slite ut en SSD med normal bruk. I hvert fall innen den tiden man regner som levetid på en pc i dag. (5-6 år) Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 Takk for raske svar og mange gode forslag. Alle av dagens SSD'er har støtte for TRIM, så det er ikke noe å tenke på.Det er ikke TRIM jeg tenker på, men slik søppelsamling som fungerer selv når OSet ikke støtter TRIM. Men det treng kun om den ikke er 7mm. Men da må den heller ikke trekke mer enn 500mA slik at jeg kan bruke den i harddiskkabinettet.Siden de er flash-basert bruker de som oftest mindre strøm enn roterende disker, og de tåler også en del varme.Det er nok avhengig av bruken. I stanby kan de bruke lite, men akkurat under lesing/skriving kan de trekke ganske mye strøm. Selv en 7200rpm harddisk gjør det bra i denne testen under belastning. Intel 520 240GB? Jeg har 120GBen selv i laptopen min. http://www.dustinhom...-mlc-25nm-bulk/ 520-serien (tror ikke det gjelder 335-serien) har en ekstra ramme som kan taes av for å få 7mm. http://www.legitrevi...m/article/1815/ http://communities.i...om/thread/30502 Og blir maskinen varm er ikke SSD/HDDen første stedet å lete etter forbedring...ville startet med en sjekk/rengjøring av viften, kanskje ta steget å skifte den, evt. legge på ny kjølepasta. Jeg ser ikke grunn til å velge 520 foran Samsung 840pro, hvis ikke den har bedre holdbarhet. Har noen noe data på hvor stor forskjellen i levetida er? Intel SSDen komprimerer jo data som fører til mindre skriving. Men hvordan er forskjellen på minnebrikene? Angående tempereturen, så er det målt fra S.M.A.R.T data på harddisken. Og jeg kjenner at PCen blir ganske varm over akkurat der harddisken er plassert. Jeg sier Samsung 840 Pro! Den koster, men fy pokker for en SSD! Lavere strømforbruk skal du lete lenge etter (perfekt for bærbare), veldig god ytelse, bruker MLC-NAND med god levetid (tror det er samme som i Samsung 830 hvis jeg ikke er helt på bærtur), påliteligheten er god også. En annen SSD som har lite strømforbruk er Kingston HyperX (men det er vel bare 3K-versjonen som er tilgjengelig nå). Ulempen her er jo lav levetid. Intel 330/335 er jo en kjempedisk, men strømforbruket er noe høyt for en SSD. Det er ikke spesielt høyt,men heller ikke noe å skryte over.' Hvorfor er det så viktig med høyden til SSD-en? Har ikke noe å si hvordan den ligger i maskinen, er til og med godt nok å teipe den fast. Skruene vil uansett holde den godt nok fast. 840 Pro er jo bra i forhold til batteri og ytelse. Men har du info om levetid i forhold til andre SSDer? Ser at Intel 330/520 trekker nesten like mye strøm som en 7200rpm disk i idle (kilde), og enda mere enn HDDen i drift. Så den vil nok bli vesentlig varmere enn min 5,4k HDD. 335 har jo redusert stanbyforbruket, men har litt høyere forbruk i drift igjen. Også er det mer krevende å bygge den om til 7mm. Grunnen til at jeg vil ha 7mm er at laptopen jeg har i dag er en 4 år gammel SkolePC som snart er moden for utskifting. Og da vil jeg at SSDen skal kunne gjenbrukes etterpå. Hvis den er 7mm så er jeg nok garantert at den kan brukes i neste laptop. Hvis ikke vil jeg bruke den i et eksternt harddiskkabinett, men da må strømforbruket være maks 500mA (USB 2.0), også må den fungere bra uten TRIM-støtte. Tror det skal noe til å slite ut en SSD med normal bruk. I hvert fall innen den tiden man regner som levetid på en pc i dag. (5-6 år) Nå tenker jeg ikke bare å ha den gjennom levetiden til en enkelt laptop. Jeg kommer til å bruke SSDen helt til den dør. Når jeg vet den bare tåler et vist antall overskrivinger kommer jeg til å være overdrevent forsiktig og ikke reinstallere og teste nye Linux-distroer oftere enn det er helt nødvendig. Også er det vell ikke så store forskjeller man merker i praksis i ytelsen på de forskjellige. Så jeg tenkte det kunne være bra å heller betale for en del lengre levetid enn å betale fye for bare litt høyere ytelse i syntetiske tester. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Ser at Intel 330/520 trekker nesten like mye strøm som en 7200rpm disk i idle (kilde), og enda mere enn HDDen i drift. Så den vil nok bli vesentlig varmere enn min 5,4k HDD. 335 har jo redusert stanbyforbruket, men har litt høyere forbruk i drift igjen. Også er det mer krevende å bygge den om til 7mm. Nå snakker du tull. Det er jo en STOR forskjell mellom SSD disker og snurrdisker, nemlig at det ikke er noen bevegelige deler i en SSD disk. Jeg har 5 SSD disker kjørende her hjemme, fire av dem har virtuelle servere på seg som til tider blir brukt ganske mye. Det skrives og leses fra diskene stort sett hele tiden, døgnet rundt, året rundt. Temperaturen på SSD diskene mine er 30 grader, ikke mer, ikke mindre. Alltid nøyaktig 30 grader, uansett hvor mye eller hvor lite de blir brukt. Så uansett hvilken SSD disk du velger vil den ikke variere noe i temperatur ut i fra bruken din. Jeg må også nevne at temperatur på harddisker nå om dagen er mye bedre enn før. Jeg har over 30 disker (mest snurredisk, 5 SSD disk) kjørende døgnet rundt i flere forskjellige pcer. Og den høyeste harddisk temperaturen jeg har er 39 grader og det er på en disk som er 5 år gammel. De laveste temperaturene har jeg faktisk på mine Western Digital 3 TB Green disker, de har en temperatur på 27 grader, altså 3 grader lavere enn SSD diskene mine. Så lenge du ikke legger en harddisk inn i en varmeovn eller noe, så er ikke temperatur noe å bekymre seg over på harddisker lengre. Endret 12. mai 2013 av myhken Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Huh, at Samsung 840-serien (både Pro og non-Pro) var 7mm visste jeg ikke (selv om jeg selv har både Intel 520 og 840 Pro i desktopen min)... Vel, da er det nok ett fett hvilken du velger mht. høyde, men Samsung 840 Pro er såklart raskere på papiret. Hvis den er 7mm så er jeg nok garantert at den kan brukes i neste laptop. Hvis ikke vil jeg bruke den i et eksternt harddiskkabinett, men da må strømforbruket være maks 500mA (USB 2.0). Dette er heller ikke tilfellet: jeg har hatt både en Intel 520 120GB og X25-M 120GB montert eksternt i et 2,5" kabinett uten ekstra strømforsyning, og det var aldri noen problemer med dropouts eller annet, hverken under benching eller praktiske overføringer. Og den skulle trekke 1A - det dobbelte av hva du sier er maks til USB2. http://content.hwigr...120gb_boxed.jpg Endret 12. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Nå snakker du tull. Det er jo en STOR forskjell mellom SSD disker og snurrdisker, nemlig at det ikke er noen bevegelige deler i en SSD disk. Jeg har 5 SSD disker kjørende her hjemme, fire av dem har virtuelle servere på seg som til tider blir brukt ganske mye. Det skrives og leses fra diskene stort sett hele tiden, døgnet rundt, året rundt. Temperaturen på SSD diskene mine er 30 grader, ikke mer, ikke mindre. Alltid nøyaktig 30 grader, uansett hvor mye eller hvor lite de blir brukt. [...] Kan du si hvilke SSDer du bruker da? Det var jo Intel 330/520 jeg snakket om her. Når jeg ser på målingene jeg linket til: Idle: Seagate Momentous 7200rpm: 1,00W Intel 330: 0,85W Intel 520: 0,90W Random writes: Seagate Momentous 7200rpm: 2,05W Intel 330: 2,95W Intel 520: 3,25W Altså mot en 7,2k trekker Intel 520/330 ca. like mye Idle, men cirka en watt mer under denne skrivetesten. Og i og med at min HDD er 5,4k vil den sannsynligvis trekke mindre enn 7,2k disken. Så basert på de tallene trakk jeg konklusjonen at SSDen ville bruke mer strøm hvis det skrives mye. Men det jeg hadde glemt i beregningene er at SSDen jobber fortere, og perioden den bruker mye strøm blir dermed kortere. Men siden Intel 330/520 har omtrent likt strømforbruk i idle så blir nok gevinsten av det veldig liten. Noe annet jeg hadde glemt er at likt strømforbruk gir ikke nødvendigvis lik makstemperatur. Det er bare varmeutviklingen som er lik, men varmen kan jo spres ulikt. Også kan det jo selvfølgelig hende at målingene er gjort med en gammel firmware og at strømforbruket er redusert nå i ettertid. Dette er heller ikke tilfellet: jeg har hatt både en Intel 520 120GB og X25-M 120GB montert eksternt i et 2,5" kabinett uten ekstra strømforsyning, og det var aldri noen problemer med dropouts eller annet, hverken under benching eller praktiske overføringer. Og den skulle trekke 1A - det dobbelte av hva du sier er maks til USB2. http://content.hwigr...120gb_boxed.jpg Formulerte meg litt dårlig der. Stemmer selvfølgelig at det kan gå med høyere strømtrekk på enkelte PCer. Men jeg vil helst være på den sikre siden. Harddisken jeg bruker i kabinettet i dag står det 0,53A på, men der har spenningen vært nede i 4V. Jeg vet ikke hvordan en SSD takler slike spenninger. Endret 12. mai 2013 av Kongeskipet Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Dette begynner å utvikle seg til den rareste diskusjonen jeg har vært borti rundt HDD vs. SSD...SSDer trekker mindre strøm enn HDDer, punktum. http://www.tomshardw...ark,3269-7.html http://www.storagere....com/ssd_vs_hdd http://ocz.com/consu...uide/ssd-vs-hdd http://forum.noteboo...ower-usage.html http://www.storagese...micro-art3.html Er du plaget med varme, igjen, sjekk viften - at maskinen er stille behøver ikke bety at viften er effektiv. Det er GPU/CPU som trekker strøm, og med det avgir varme - hvis viften ikke klarer å fjerne den varme luften fort nok blir den liggende å varme opp hele laptopen, og da også HDDen som videre vil påvirke sensoren. Har du åpnet maskinen og sett på viften? Hva levetid på SSDen angår, så blir både Intel 520 og Samsung 840/840 Pro anbefalt overalt på forumet som sikre valg - og begge har mulighet for 7mm formfaktor, så hva enn skepsis du har rundt SSDer (og jeg delte den til ikke så alt for lenge siden) er illusjoner, så lenge du kjøper en kvalitets-SSD. Endret 12. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 I enkelte bruksmønstre kan fortsatt noen SSDer bruke mer strøm enn de mest strømgjerrige harddisker: http://www.tomshardw...yback,2812.html http://www.tomshardw...yback,3001.html Men så er jo ikke min HDD den mest strømgjerrige, så det blir nok lavere gjennomsnittlig strømforbruk uansett Det kan godt hende at den høye temperaturen ble målt før jeg begynte å rense støv av PCen. Må kanskje ta en fullskala test for å se om problemet fortsatt er tilstede. Får nok varme opp rommet opp til 26 grader en dag og spille litt for at både CPU, GPU og HDD skal få jobbet. Men jeg synes det er veldig merkelig at Samsung 840 (ikke pro) anbefales som sikkert valg. Den har jo TLC som jeg tipper slår kraftig ut over holdbarheten. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Det som noen her prøver å forklare deg; ingen grunn til å bekymre seg for levetiden. Dersom du har en forholdsvis normal bruk av SSD'en som system/programdisk (inkludert testing av Linux-distroer), vil dagens kvalitets-SSD'er holde seg lengre i live enn de fleste snurredisker. Du kan se fram mot ca.10 års heftig bruk, minst. De fleste snurredisker jeg har hatt opp gjennom årene har tatt kvelden mye tidligere enn det. Min Intel X25-M Gen2 160 GB SSD har nå vært i mer enn normalt heftig bruk i 3 og ett halvt år. Både Intel's egen software og 2 uavhengige levetidsmålinger viser at disken fremdeles har 99% av levetiden til gode. Den har dessuten like god ytelse på alle punkter nå som da den var ny.; jeg har gjort målinger hele tiden. SSD'er bruker nesten ikke strøm, og produserer svært lite varme. Endret 12. mai 2013 av thomit Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 OK, til ekstreme skrive-intensive oppgaver (det er det ikke alle som har som krav), så ja; da er 840 Pro overlegen. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Intel 335 bruker da ikke mye strøm... Det er mye forskjell på denne og 330.Høyt Idle-forbruk jo, relativt sett. Jeg ser ikke grunn til å velge 520 foran Samsung 840pro, hvis ikke den har bedre holdbarhet. Har noen noe data på hvor stor forskjellen i levetida er? Intel SSDen komprimerer jo data som fører til mindre skriving. Men hvordan er forskjellen på minnebrikene? 840 Pro er jo bra i forhold til batteri og ytelse. Men har du info om levetid i forhold til andre SSDer? Ser at Intel 330/520 trekker nesten like mye strøm som en 7200rpm disk i idle (kilde), og enda mere enn HDDen i drift. Så den vil nok bli vesentlig varmere enn min 5,4k HDD. 335 har jo redusert stanbyforbruket, men har litt høyere forbruk i drift igjen. Også er det mer krevende å bygge den om til 7mm. Nå tenker jeg ikke bare å ha den gjennom levetiden til en enkelt laptop. Jeg kommer til å bruke SSDen helt til den dør. Når jeg vet den bare tåler et vist antall overskrivinger kommer jeg til å være overdrevent forsiktig og ikke reinstallere og teste nye Linux-distroer oftere enn det er helt nødvendig. Også er det vell ikke så store forskjeller man merker i praksis i ytelsen på de forskjellige. Så jeg tenkte det kunne være bra å heller betale for en del lengre levetid enn å betale fye for bare litt høyere ytelse i syntetiske tester. Jeg ville valgt Samsung 840 Pro over Intel 520, for bruk i laptop. Levetiden på 520 er 5000 P/E cycles, mens 840 Pro har 3000 P/E cycles. Er litt bedre på Intel sin her, men hadde fortsatt gått for 840 Pro sin uslåelige lave strømforbruk. Tror nok den holder til neste maskin hvis du er en gjennomsnitlig bruker. Forresten, ytelsen er bedre hos Samsung. Nå snakker du tull. Det er jo en STOR forskjell mellom SSD disker og snurrdisker, nemlig at det ikke er noen bevegelige deler i en SSD disk. Du snakker ikke tull. Altså mot en 7,2k trekker Intel 520/330 ca. like mye Idle, men cirka en watt mer under denne skrivetesten. Og i og med at min HDD er 5,4k vil den sannsynligvis trekke mindre enn 7,2k disken. Så basert på de tallene trakk jeg konklusjonen at SSDen ville bruke mer strøm hvis det skrives mye. En SSD vil tilbringe veldig mye tid i idle, noe en harddisk ikke vil. Derfor trekker de mye mindre strøm. Når en SSD får en jobb er den bare aktiv når jobben gjøres, og det går kjapt (ergo kjapt tilbake til idle igjen). Du kan se fram mot ca.10 års heftig bruk, minst. De fleste snurredisker jeg har hatt opp gjennom årene har tatt kvelden mye tidligere enn det. Min Intel X25-M Gen2 160 GB SSD har nå vært i mer enn normalt heftig bruk i 3 og ett halvt år. Både Intel's egen software og 2 uavhengige levetidsmålinger viser at disken fremdeles har 99% av levetiden til gode. Den har dessuten like god ytelse på alle punkter nå som da den var ny.; jeg har gjort målinger hele tiden.Nå har de vel kanskje tatt kvelden av den enkle grunn at de tåler så og si ingenting (min teori). Se på en harddisk med et veldig skrudd blikk og den går i graven. Du har en litt gammel SSD, jo nyere de er, jo verre er levetiden. Du kan ikke sammenligne en X25-M med dagens standard. Men det skal heldigvis litt til å "bruke opp" en SSD. Men det må nyvinninger til for at SSD-er skal fortsette å gå ned i pris og samtidig levere brukbar levetid. SSD'er bruker nesten ikke strøm, og produserer svært lite varme. Varierer, men fortsatt ganske sant. OK, til ekstreme skrive-intensive oppgaver (det er det ikke alle som har som krav), så ja; da er 840 Pro overlegen. I tillegg til strømforbruk. Vis meg en SSD som er mer perfekt til bærbare maskiner og du skal få en kake (ikke veldig god, men kake er kake). Men det er ikke slik at 840 Pro er en dårlig SSD til mindre krevende saker, den er bare mer rustet til mer heftigere bruk. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 I tillegg til strømforbruk. Vis meg en SSD som er mer perfekt til bærbare maskiner og du skal få en kake (ikke veldig god, men kake er kake). Men det er ikke slik at 840 Pro er en dårlig SSD til mindre krevende saker, den er bare mer rustet til mer heftigere bruk. Akkurat som i Portal. The promise of cake... Men da er det vel avgjort, da? 1stk. Samsung 840 Pro (X GB) finner veien med Posten til Kongeskipet? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Akkurat som i Portal. The promise of cake... Men da er det vel avgjort, da? 1stk. Samsung 840 Pro (X GB) finner veien med Posten til Kongeskipet? Japp, bare at mitt løfte er ikke tomt! (Eller er det...?) Tror han ville blitt mektig fornøyd med 840 Pro. Endret 14. mai 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Tror han ville blitt mektig fornøyd med 840 Pro. Jeg er ihvertfall fornøyd med min 840 Pro 256GB - eneste er at jeg ser nå i etterkant at 256GB ikke egentlig er nok...og at mitt behov er egentlig begrenset til 840 non-Pro (min spill-disk - trenger ikke heavy antall writes til slikt). Endret 14. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg er ihvertfall fornøyd med min 840 Pro 256GB - eneste er at jeg ser nå i etterkant at 256GB ikke egentlig er nok...og at mitt behov er egentlig begrenset til 840 non-Pro (min spill-disk - trenger ikke heavy writes til slikt). Har 128 GB selv. Perfekt til meg, men fant ut at jeg trengte flere SSD-er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå