Gå til innhold

jogge + hva salgs kosthold?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ingen treningsnarkomann, men jeg har alltid vært sporty.

Det siste året har det vært mindre av trening, der jeg føler meg litt tung.

Jeg har tenkt å jogge litt fremover for å gjøre noe med det og føle meg bedre av det.

Spørsmålet mitt er.

Holder det med å jogge et par ganger i uka? hvor mange km burde jeg jogge?

Dette for å gå ned gjerne 4-5 kg og få en strammere mage.

Hvordan er det med kostholdet?

Noen som har forslag til hvordan man bør/burde spise?

Jeg er av den typen som spiser gjerne 2-3 ganger om dagen,og da begynner jeg nok ikke før rundt 12 tiden med mitt første måltid.

I tillegg drikker jeg lite brus og spiser lite godteri, men det blir en del pepsi max/zero, hvordan påvirker det kroppen min og det i en kombo med jogging?

kan desverre alt for lite om detteså tenkte dere kunne svare meg konkret hvordna jeg burde legge opp ting hva burde jeg ikke spise og slikt

Pris mottas med stor takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig jogger jeg vel i snitt 2 ganger i uken.

Har litt forskjellige runder jeg pleier å jogge, men alle er på rett over 7km.

Det føler jeg holder.

Nå jogger ikke jeg for å gå ned i vekt da. Så er heller ikke spesielt opptatt av kosthold.

Men det er det sikkert andre her som kan hjelpe deg med.

Lenke til kommentar

Om du skal ned i vekt er det kostholdet som er det viktigste. Legg deg på et kcal-underskudd på 500 kcal - 1 000 kcal i døgnet, og du vil gå ned 0,5 kg - 1 kg i uken. Vei deg til samme tid hver gang, både mat og vann i kroppen vil kunne variere ganske mye, og derfor gi et noe unøyaktig svar.

Når det kommer til joggingen er det ikke noe gale med det, men du skal jogge ganske mye for at det skal gi noen effekt på vekten. Jogger du en time vil du forbrenne, avhengig av alder, intensitet, vekt, muskelmasse osv, rundt 600 kcal - det vil si en stor bolle og en halvliter cola.

Lenke til kommentar

Om du skal ned i vekt er det kostholdet som er det viktigste. Legg deg på et kcal-underskudd på 500 kcal - 1 000 kcal i døgnet, og du vil gå ned 0,5 kg - 1 kg i uken. Vei deg til samme tid hver gang, både mat og vann i kroppen vil kunne variere ganske mye, og derfor gi et noe unøyaktig svar.

Når det kommer til joggingen er det ikke noe gale med det, men du skal jogge ganske mye for at det skal gi noen effekt på vekten. Jogger du en time vil du forbrenne, avhengig av alder, intensitet, vekt, muskelmasse osv, rundt 600 kcal - det vil si en stor bolle og en halvliter cola.

takk for svar.

Jeg er 25 år, så er ikke gammel akkurat

Så det du sier at jeg burde holde meg rundt i underkant av 1000 kcal om dagen?

Er dette det viktigste å se på?

Hva med fett? sukker osv

er det noe side der man kan sjekke hva som ligger av mat på lav kcal?

Altså som en slags side man kan få tips av.

Eller hva om man lager noe ,og det inneholder kcal , skal man da bare regne sammen ut fra gram i det man lager maten med eller hvordan fungerer dette?

Kanskje dumt spørsmål,men er helt blå på sånt.

Endret av madman88
Lenke til kommentar

Nei, du burde ikke ligge på 1 000 kcal i døgnet, men 1 000 kcal mindre enn hva du ligger på i dag.

For å finne ut hvor mye kcal forskjellige matvarer og retter inneholder leser du av på emballasjen. Der står det stort sett oppgitt per 100 gram, så om du skal ha det nøyaktig må du nesten ha en vekt, og regne deg frem til hvor mye retten din inneholder. Det er imidlertid ikke noe poeng i å være så nøye, men å sjekke forskjellige matvarer og kanskje gjør noe overslagregning kan være lurt for å få en liten oversikt over hva du putter i deg.

Karbohydrater = 4 kcal per 1 gram

Proteiner = 4 kcal per 1 gram

Fett = 9 kcal per 1 gram

Alkohol = 7 kcal per 1 gram

Ellers vil jeg anbefale deg å lese her. Der finner du tips, teori og motivasjon.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...