brk Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Hei, skal invistere filter, men hva skal man velge?, Cokin har 3 systemer (fotovideo). Hva er forskjellen og hvilke er best?. Lenke til kommentar
tomme86 Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Ville valgt cokin Z-system da det bruker 100x100mm og 100x150mm filter, kan bruke vidvinkel optikk med det systemet. Har selv lee sitt system men har lest at z-systemet er meget bra på lik linje med lee sitt, angående filter så er jeg ikke sikker på hvordan cokin filterene er ( fargestikk, ihvertfall hvis du setter flere filter på samtidig ). Har selv lee filter ( glass ) og ett hitech ( gradert ) filter som jeg er førnøyd med. Kan også ta en titt på singhray sine filter. Ville anbefalt å starte med 150x100mm .9 ( 3-stopp ) SE filter ( soft edge ). Lenke til kommentar
brk Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 mhm, takk for info. Passer evt Lee filter i cokin z system? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Jepp - Lees filtre er 100x100mm; de passer på Cokin Z-holdere og omvendt. Fordelen med større filtersystemer er at man kan bruke dem med optikk med større frontelementer og videre vidvinkel. 1 Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hoster opp igjen en gammel tråd. Er det noen som vet om adapterringen (fra filtergjengene på objektivet til filterholderen) går om hverandre på Cokin og Lee? Kunne tenkt meg en ekstra 77 mm og en 72 mm, men Lee sine koster 399 kr. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Regner med at du mener Cokin Z-pro og ikke P. Prøvde å finne et definitivt svar på nettet, men siden det ikke var mulig så regner jeg med at det ikke går. Men Japan foto har Lee ringer til 299.- for de to størrelsene så da sparer du ihvertfall en hundrings pr.stk. i forhold til den prisen du har oppgitt, selv om det fremdeles er en hundrings dyrere enn Cokin. Side tanke. FotoVideo som ha agenturet på Cokin i Norge, og som egentlig er en ganske dyr butikk, særlig på ekstra utstyr, selger Cokin Z adapter ringer for 199.-. Sjekket med e-bay og USA butikker, der koster Z-pro ringer f.eks. 77mm $41.53 = 244.723 NOK før shipping. Så den Norske prisen er ca. kr.45.- billigere på tross av høyere moms. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hmmm, visste ikke at det var to forskjellige jeg, men ser at da jeg fikk inn en Z i søket ble utvalget mindre og dyrere. Finner fortsatt noe billig da, som her: http://viewitem.eim.ebay.no/Tianya-TY-holder-ring-77mm-for-Cokin-Z-Hitech-SinghRay-4X4-4X565-4x5-filter/330918318340/item Men passer det på Lee sin holder mon tro?? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 (endret) Dette er en uorginal ring som later til å skulle passe på Cokins Z-pro-holder. Men - passer de på Lees holdere tro? Edit: Sekunders googling senere: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/915875/0&year=2010#8649927 Nei - de passer ikke. "Ryan, no luck I`m afraid. The Cokin adapter has a greater diameter of about 7mm and so could never be used. Also the back of the Lee adapter is bevelled at about 45 deg. to accomodate the lugs on the holder, the front and back of the Cokin are parallel." Og: Sammenligning af Cokin Z-pro og Lee-holdere: http://www.youtube.com/watch?v=GXGQYY84PwI Endret 15. august 2013 av Trondster Lenke til kommentar
arthon Skrevet 15. august 2013 Del Skrevet 15. august 2013 Hmmm, visste ikke at det var to forskjellige jeg, men ser at da jeg fikk inn en Z i søket ble utvalget mindre og dyrere. Finner fortsatt noe billig da, som her: http://viewitem.eim.ebay.no/Tianya-TY-holder-ring-77mm-for-Cokin-Z-Hitech-SinghRay-4X4-4X565-4x5-filter/330918318340/item Men passer det på Lee sin holder mon tro?? Det er tre forskjellige Cokin størrelser. Fra minste til største: Cokin A Cokin P Cokin Z Cokin X Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 16. august 2013 Del Skrevet 16. august 2013 Se her ja, dette burde jeg ha googlet meg frem til selv, men fikk for meg at det var det samme og ville bare ha en bekreftelse før jeg bestilte. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå