Gjest medlem-141789 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Dersom likene kan brukes til noe mer fornuftig enn å begraves seks fot ned i jorda, så er jo denne loven helt forkastelig og motbydelig. Mennesker burde absolutt gjenbrukes til det ytterste. Eg veit ikkje kvifor eg hugsar dette, men av ein eller anna grunn så kan eg hugse deg skrive i ein anna tråd at du ikkje hadde noko i mot å ete menneskekjøtt. Og har lurt på korleis dette smaker. Personlig meinar eg at det er umoralsk å ete menneskekjøtt av den grunn at folk gjerne vil ha ein plass der dei kan minnast sine elskede. I tillegg synes eg at det er kvalmt med tanke på kva handling eg eigentleg gjør, om eg så skulle ete ein del av eit menneske. Tanken på å ete kjøttet til ein anna person slik som meg og alt det vil sei å være det, samt betydningen av det og sjela som ein gong var i kroppen. For å ikkje gløyme det at det er vannæring å utnytte kroppen til menneske etter hans død, og er på ein måte eit slag i trynet på dei etterlatte, samt personen sjølv, som er uheldig nok til å ha dødd. Med tanke på å spare på resursene. Ville eg lenge før eg hadde begynt med slikt vært å slutte med eting av dyr, slik at vi heller kan bruke jordas dyrka mark på ein betre måte. Ikke glem at begravelsesseremonier ble til i en helt annen tidsalder, der global ressursknapphet ennå var meningsløst langt frem i tid. Helt fullstendig feil. Begravelse er å ære dei som har gått vekk, ein slags siste hilsen til dei personane man er glad i, og er i vertfall ikkje i mitt hode meiningslaust. Endret 12. mai 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Ville det vært uetisk å mate barna på Afrikas horn med døde, hvite mennesker? Eller er det bedre å la dem dø av sult for at vi skal bli enda feitere? Ein kan før spør seg om det kanskje er uetisk av dei ulike voldelige gruppene å drive på slik dei gjør, slik at det blir sult i landet. Enn om det er umoralsk å øydelegge barna psykisk for heile livet, ved å gi dei menneskekjøtt i sulten. Og eg må forresten sei eg håpar inderlig at du ikkje tar samfunnsøkonomigraden på UiB. Endret 12. mai 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Personlig meinar eg at det er umoralsk å ete menneskekjøtt av den grunn at folk gjerne vil ha ein plass der dei kan minnast sine elskede.Dette er jo fullt mulig da. For det første er det sannsynligvis ikke altpå mennesket som er praktisk til gjenbruk. for det andre er gravplasser først og fremst symbolikk, og da behøver man ikke absolutt alt av menneskene inn i kista. Med tanke på å spare på resursene. Ville eg lenge før eg hadde begynt med slikt vært å slutte med eting av dyr, slik at vi heller kan bruke jordas dyrka mark på ein betre måte.... eventuelt burde vi bare kjøpe mindre. Når vi kaster opp mot femti prosent av maten vår, sier det seg selv at vi bør kjøpe mindre. Det er ikke alle som har lyst til å bli veggis, og det er heller ingen nødvendighet. Helt fullstendig feil. Begravelse er å ære dei som har gått vekk, ein slags siste hilsen til dei personane man er glad i, og er i vertfall ikkje i mitt hode meiningslaust.Igjen: dette kan gjøres på andre måter. Vi trenger ikke sløse med ressursene av den grunn. Ein kan før spør seg om det kanskje er uetisk av dei ulike voldelige gruppene å drive på slik dei gjør, slik at det blir sult i landet. Enn om det er umoralsk å øydelegge barna psykisk for heile livet, ved å gi dei menneskekjøtt i sulten.Voldelige gruppene? Mener du at det er voldelige grupper som er skyld i sulten på Afrikas horn? Tror du matforsyningen i verden er evigvarende? Dersom liv kan reddes ved at vi fôrer dødelig sultne barn med mennesker, så er det en bedre løsning enn at barna dør. De aller fleste tilfellene av kannibalisme er ikke et resultat av en eller annen fetisj, men derimot fordi folk holder på å sulte ihjel. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Fyfaen så kvalm diskusjon Your point being? Jeg skjønner ikke hvorfor alt skal være så jævlig kontroversielt og tabu å diskutere. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Dette er jo fullt mulig da. For det første er det sannsynligvis ikke altpå mennesket som er praktisk til gjenbruk. for det andre er gravplasser først og fremst symbolikk, og da behøver man ikke absolutt alt av menneskene inn i kista. Igjen, det handlar om respekt for dei døde. Ein skal ikkje vannære ein person som er så uheldig som har mista livet. Eg repiterar igjen det eg skreiv ovanfor, som du ikkje svarte på: " I tillegg synes eg at det er kvalmt med tanke på kva handling eg eigentleg gjør, om eg så skulle ete ein del av eit menneske. Tanken på å ete kjøttet til ein anna person slik som meg og alt det vil sei å være det, samt betydningen av det og sjela som ein gong var i kroppen. For å ikkje gløyme det at det er vannæring å utnytte kroppen til menneske etter hans død, og er på ein måte eit slag i trynet på dei etterlatte, samt personen sjølv, som er uheldig nok til å ha dødd." ... eventuelt burde vi bare kjøpe mindre. Når vi kaster opp mot femti prosent av maten vår, sier det seg selv at vi bør kjøpe mindre. Det er ikke alle som har lyst til å bli veggis, og det er heller ingen nødvendighet. Eg ville gladelig ete kun vegetarmat enn eit menneske, aldri i mitt liv om eg vil ha menneskekjøtt mellom mine tenner. Det er sikkert. Og i vertfall skal det kun være mitt eige. Det er kun i den verste forvirring skapt av sult eg kunne gjort noko slikt. Det er litt urovekkande at du virkelig vil ete menneskekjøtt... Igjen: dette kan gjøres på andre måter. Vi trenger ikke sløse med ressursene av den grunn. Mennesker er ikkje ein resurs. Voldelige gruppene? Mener du at det er voldelige grupper som er skyld i sulten på Afrikas horn? Tror du matforsyningen i verden er evigvarende? I veldig stor grad er sulten på grunn av voldelige grupper, ja. Du kan sjølv lese deg opp på problemene islamistene har laga der nede. Dersom liv kan reddes ved at vi fôrer dødelig sultne barn med mennesker, så er det en bedre løsning enn at barna dør. De aller fleste tilfellene av kannibalisme er ikke et resultat av en eller annen fetisj, men derimot fordi folk holder på å sulte ihjel. Det går så vidt ann dersom det kan redde mennesker på sultens rand. Men eg blir svært kvalm av tanken på at du vil ta folk som er døde ned til afrika og gi dei det eventuelt bearbeida menneskekjøttet Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) I Nederland sendte de et TV-program hvor deltagerne spiste menneskekjøtt: http://www.dagbladet...-show/19519426/ og det presiseres at kannibalisme i seg selv ikke er ulovlig i Nederland. Det var bare svindel/spøk. http://www.upi.com/O...58851324419437/ Når det gjelder temaet er jeg litt usikker, men ville aldri spist menneskekjøtt selv. Personlig kommer jeg nok til å sette meg selv som organdonor ved død, evt. gi bort kroppen til forskning etc. Endret 12. mai 2013 av malmern Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 men ville aldri spist menneskekjøtt selv Virkelig? Ikke i noen tenkt situasjon? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor alt skal være så jævlig kontroversielt og tabu å diskutere. Grunnen er at det er så forferdelig galt å gjøre det. Det er nesten definisjonen på eit sivilisert menneske, det å ikkje ete menneskekjøtt. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Grunnen er at det er så forferdelig galt å gjøre det. Det er nesten definisjonen på eit sivilisert menneske, det å ikkje ete menneskekjøtt. Det er din definisjon på et sivilisert menneske som du har fått innprentet i deg i din oppvekst i vår kultur. Andre kulturer ville lurt på hva for en idiot du er som kaster bort god mat. 1 Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Virkelig? Ikke i noen tenkt situasjon? Kanskje i en nødsituasjon, f.eks i en postapokalyptisk verden etc., men ville ALDRI tatt livet av noen i en sånn situasjon for å overleve, viss vi da var en gruppe mennesker og noen skulle dø for at de andre skulle overleve hadde jeg meldt meg selv som frivillig mat fremfor å spise noen andre. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 I en situasjon hvor det var aktuelt å spise menneskekjøtt for å overleve vil det mest sannsynlig være god tilgang uten at man trenger å drepe noen (eller drepe dem veldig mye, i alle fall). Så det løser seg sikkert selv. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Eg ville gladelig ete kun vegetarmat enn eit menneske, aldri i mitt liv om eg vil ha menneskekjøtt mellom mine tenner. Det er sikkert. Og i vertfall skal det kun være mitt eige. Det er kun i den verste forvirring skapt av sult eg kunne gjort noko slikt. Det er litt urovekkande at du virkelig vil ete menneskekjøtt...Jeg vil ikke spise menneskekjøtt. Jeg lurer på hvordan det smaker, ja, men ikke legg ord i munnen på meg. Jeg er ikke kannibal. Og det er nettopp i ekstreme tilfeller at folk tyr til å spise menneskekjøtt - det er en desperasjonsakt, ikke en lystbetont hobby. Jeg snakker ikke om å selge legger og lår på Rema, jeg snakker om at menneskekjøtt og rester av mennesker bør brukes for det det er verdt. Mennesker er ikkje ein resurs.På hvilken måte er ikke menneskene en ressurs? I veldig stor grad er sulten på grunn av voldelige grupper, ja. Du kan sjølv lese deg opp på problemene islamistene har laga der nede.Ok... så det er altså ikke en del av problemet at det er vi som spiser maten deres? Du velger altså å skylde på islamistene istedenfor. Det går så vidt ann dersom det kan redde mennesker på sultens rand. Men eg blir svært kvalm av tanken på at du vil ta folk som er døde ned til afrika og gi dei det eventuelt bearbeida menneskekjøttet Ja, det er ikke et optimalt måltid, men dersom alternativet er at folk dør, så ser jeg ikke det store problemet med å åpne for debatt rundt dette. En tre hundre kilos amerikaner kunne sikkert ha mettet noen munner for en liten periode når han en dag dør av sykdommen sin. Nettopp det å la andre spise de fettbergene som har nytt godt av at andre sulter gjør jo at det hele innebærer en viss form for rettferdighet også. La meg bare nevne at dette først og fremst kunne vært noe som ble tatt opp til debatt. Ingen bør tvinges til å gjøre noe slikt, men det hadde jo vært flott med en liten holdningsendring rundt temaet i det minste. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Ok... så det er altså ikke en del av problemet at det er vi som spiser maten deres? Du velger altså å skylde på islamistene istedenfor. Spiser vi maten til Somaliere? :o Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Det er din definisjon på et sivilisert menneske som du har fått innprentet i deg i din oppvekst i vår kultur. Andre kulturer ville lurt på hva for en idiot du er som kaster bort god mat. En ting som har stort sett gått igjen hos alle stammene som har tydd til kannibalisme er at de ikke har hatt dyr som har kunne spise ting de ikke kunne spise (Hunder/katter osv. spiser jo bortimot kun "menneskemat" i motsetning til svin/storfe/hest/sau etc.) Så de har rett og slett savnet jern/proteiner etc. og derfor hatt en naturlig dragning til nettopp menneskekjøtt. Personlig synes jeg vi muligens kunne ha brukt døde korpuser til for til dyr, men ikke menneskeføde om målet var å spare på alle mulige ressurser. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Så de har rett og slett savnet jern/proteiner etc. og derfor hatt en naturlig dragning til nettopp menneskekjøtt. Personlig synes jeg vi muligens kunne ha brukt døde korpuser til for til dyr, men ikke menneskeføde om målet var å spare på alle mulige ressurser. Sett Deadwood? Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Grunnen er at det er så forferdelig galt å gjøre det. Det er nesten definisjonen på eit sivilisert menneske, det å ikkje ete menneskekjøtt. "Galt" og "sivilisert" er to ekle ord, fordi begge to er fullstendig subjektive, og ikke minst meningsløse i den store sammenhengen. Jeg vedder på at dere hadde endt opp med å spise menneskekjøtt ut av villeste satan om dere hadde måttet for å overleve. Problemet er bare det at dere har distansert dere fullstendig fra omverdenen, i et land som ikke har noe konsept om fattigdom og sult i moderne tid. Derfor er dere ikke i stand til å sette dere i en slik situasjon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Det er din definisjon på et sivilisert menneske som du har fått innprentet i deg i din oppvekst i vår kultur. Andre kulturer ville lurt på hva for en idiot du er som kaster bort god mat. Grunnlegging for kvifor det er galt å ete menneskekjøtt: 1. Det er vannæring av ein person. Når han er død skal du vise respekt for ditt medmenneske i ulykken som har ramma han. Du skal ikkje nedgradere ei anna sjel, som er like verdifull som deg (som ved enkel tenking du vil forstå er sant), til mat som du skal bruke. 2. Dei etterlatte vil du skade for livet. 3. Det vil trulig føre til mindre stimuli mot det å ete folk. Noko du sjølv kan tenke deg kva kan føre til. Det er hundrevis av andre grunnar også, så berre aksepter det at vi aldri skal ete menneskekjøtt. Det har ingen ting med vår kultur å gjøre, det er virkeligheten enkelte kulturar prøver å fornekte. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Spiser vi maten til Somaliere? :o Nei, vi kaster den. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Sett Deadwood? Kanskje såvidt mens det gikk på tv, kan ikke huske noe spising av menneskekjøtt der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå