Gjest medlem-82119 Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Nå som den fantastiske serien Hannibal går på TV, så lurte jeg på om kannibalisme er forbudt i norge og om så hvorfor? I Nederland sendte de et TV-program hvor deltagerne spiste menneskekjøtt: http://www.dagbladet.no/2011/12/22/nyheter/utenriks/nederland/kannibalisme/tv-show/19519426/ og det presiseres at kannibalisme i seg selv ikke er ulovlig i Nederland. Vet ikke om det er ulovlig i norge, om det er det ser jeg for meg følgende årsaker: Religiøs: Gamle religiøse lover kan definere det som synd Smittefare/Helsefare: Aner ikke om det er en helsefare ved å spise mennesker og hvilke konsekvenser det kunne gitt, men tar det med som alternativ Moralsk/Etisk: Mest sannsynlig, slik jeg ser det, men synes jo samtidig det er minst like umoralsk og uetisk å spise kylling som er vokst opp under uverdige forhold, fisk som er fanget på smertefull måte, og det er jo en egen debatt om moralen/etikken i å spise andre dyr. Det bare er sånn: det er mye som bare er sånn, uten at det er noen egentlig grunn. Noen har bestemt det: Skiftende regjeringer og storting kan utforme lover og vedtak som blir videreført uten at noen egentlig stiller spørsmål ved det. Nå tror jeg ikke at folk vil storme til stekepanna for å varte opp med de lekreste menneskekjøtt-rettene, men folk er forskjellige og om det ikke var forbudt så kunne jo folk som ønsket det donert seg selv til mat når de døde. Det er ikke meningen å promotere kannibalisme, men mer å ha en prinsippiell debatt om det og hvorfor det eventuelt er et forbud. Man ville ikke drept naboen og spist naboen selv om kannibalisme ble lovlig, det handler vel til syvende og sist om et tabu?? Men er det noen grunn for dette tabuet? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Dersom du finner noen villig til å donere et lite kjøttstykke av seg selv, eller du kutter et kjøttstykke av deg selv, tror jeg ikke det er noen lover eller regler for å spise det. Problemet er jo selvfølgelig at dersom du ønsker menneskekjøtt, bryter du jo loven dersom du "skaffer" det uten andres samtykke, det er jo bare et begrenset fåtall syke mennesker som vil bli spist vel? Det sagt, vet ikke helt hva loven sier om nødverge. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Vi har lover mot likskjending (straffeloven pgf 143) som rammer det å benytte seg av et lik til menneskeføde.Begrunnelsen for loven var opprinnelig religiøs. Å ta biomateriale fra et annet menneske i konsumhensikt vil være legemsbeskadigelse (samtykke virker ikke automatisk straffriende). Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Dessuten smaker sikkert syke gamlinger snerk. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Blir man ikke syk av å spise menneskekjøtt? Eller er dette bare en myte skapt av ymse filmer og tv-serier? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Blir man ikke syk av å spise menneskekjøtt? Eller er dette bare en myte skapt av ymse filmer og tv-serier? S[ lenge det er gjennomstekt skal det vel g[ helt fint. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Blir man ikke syk av å spise menneskekjøtt? Eller er dette bare en myte skapt av ymse filmer og tv-serier? Kommer vel ann på kosthold, medisinering, vaksiner etc. Tviler på at for eksempel en økologisk foret, uvaksinert femåring kan være noe spesielt usunt. 2 Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Dersom du finner noen villig til å donere et lite kjøttstykke av seg selv, eller du kutter et kjøttstykke av deg selv, tror jeg ikke det er noen lover eller regler for å spise det. Vet ikke helt med Norge, ettersom vi egentlig ikke har hatt noen slike saker. I Tyskland hadde de Armin Meiwes: http://no.wikipedia.org/wiki/Armin_Meiwes Han fikk fengselsdom selv om det var helt frivillig fra den andre parten. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Vi har lover mot likskjending (straffeloven pgf 143) som rammer det å benytte seg av et lik til menneskeføde. Dersom likene kan brukes til noe mer fornuftig enn å begraves seks fot ned i jorda, så er jo denne loven helt forkastelig og motbydelig. Mennesker burde absolutt gjenbrukes til det ytterste. Ikke glem at begravelsesseremonier ble til i en helt annen tidsalder, der global ressursknapphet ennå var meningsløst langt frem i tid. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Da hadde jeg måttet gå til en grotte for å dø, om jeg ville hvile i fred. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) Tror du på zombier, eller finnes det en annen grunn til å hvile i fred? Etter en stund er du uansett nedbryterkost, og det er IMO enda mer nasty for din egen del. Endret 11. mai 2013 av Lime Canes Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Dersom likene kan brukes til noe mer fornuftig enn å begraves seks fot ned i jorda, så er jo denne loven helt forkastelig og motbydelig. Mennesker burde absolutt gjenbrukes til det ytterste. Ikke glem at begravelsesseremonier ble til i en helt annen tidsalder, der global ressursknapphet ennå var meningsløst langt frem i tid. Fuck that, jeg skal druknes! Eventuelt brennes, men helst ligge på bunn av Norskerenna Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Det gir meg forsåvidt en god følelse å tenke på at jeg kan begraves når jeg dør, og at mine barn og barnebarn kan besøke min grav fra tid til annen. - Om jeg enn er et fordervet lik. Jeg vil ikke at groteske mennesker skal spise meg den dagen jeg dør. Jeg tror sannsynligvis jeg hadde gjort alt i min makt for å forhindre å bli spist etter min død. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Tviler på at for eksempel en økologisk foret, uvaksinert femåring kan være noe spesielt usunt. :lol: Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Vi har lover mot likskjending (straffeloven pgf 143) som rammer det å benytte seg av et lik til menneskeføde.Begrunnelsen for loven var opprinnelig religiøs. Å ta biomateriale fra et annet menneske i konsumhensikt vil være legemsbeskadigelse (samtykke virker ikke automatisk straffriende). Hva om personen skjærer av en bit og forærer den til kannibalen? Da vil det vel ikke være legemsbeskadigelse og heller ikke være likskjending? Det gir meg forsåvidt en god følelse å tenke på at jeg kan begraves når jeg dør, og at mine barn og barnebarn kan besøke min grav fra tid til annen. - Om jeg enn er et fordervet lik. Jeg vil ikke at groteske mennesker skal spise meg den dagen jeg dør. Du kan jo begrave beina og sette gravstein over dem. Det blir jo omtrent det samme som folk som begraves som aske. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hva om personen skjærer av en bit og forærer den til kannibalen? Da vil det vel ikke være legemsbeskadigelse og heller ikke være likskjending? Nei. Det vil det nok ikke. Det vil eventuelt bare være billett til et langtidsopphold hos de hvite jakkene med ekstra lange ermer. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Ville det vært uetisk å mate barna på Afrikas horn med døde, hvite mennesker? Eller er det bedre å la dem dø av sult for at vi skal bli enda feitere? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Nei. Det vil det nok ikke. Det vil eventuelt bare være billett til et langtidsopphold hos de hvite jakkene med ekstra lange ermer. For hvem av dem? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 For hvem av dem? Jeg skulle ønske jeg kunne si begge. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Har lest at noen kvinner (og sikkert menn også) spiser morkaka etter fødsel. Søker du på "placenta recepies" finner man en mengde oppskrifter på det også. Men det burde vel egentlig ikke vært unormalt i og med at det er noe veldig mange pattedyr gjør, enda det høres rimelig ekkelt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå