Gå til innhold

Hvorfor tror man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri skjønt hvorfor folk er "redd" for ikke-eksistens. Jeg er ikke for at man skal haste den i møte, men du har allerede ikke-eksistert en gang, før du var født. De færreste av oss hadde noe i mot det da, så hvorfor skal vi bry oss senere? Jeg trives for det meste med å være levende, men har ikke noe å bevisst kunne sammenlikne med, men antar at det ikke er så ille.

 

Annet enn potensiell frykt for ikke-eksistens ser jeg ikke noe grunn til å kaste bort tid og energi på å tilbe en makt som du aldri vil kunne nytte deg av, ihvertfall ikke demonstrerbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

din realitet ? du kan ikke med 100% sikkerhet si det ikke finnes noe som kan ses på som en større makt ut i det gedigne universet.

din realitet ? du kan ikke med 100% sikkerhet si det ikke finnes noe som kan ses på som en større makt ut i det gedigne universet.

 

 

Jeg har aldri skjønt hvorfor folk er "redd" for ikke-eksistens. Jeg er ikke for at man skal haste den i møte, men du har allerede ikke-eksistert en gang, før du var født. De færreste av oss hadde noe i mot det da, så hvorfor skal vi bry oss senere? Jeg trives for det meste med å være levende, men har ikke noe å bevisst kunne sammenlikne med, men antar at det ikke er så ille.

 

Annet enn potensiell frykt for ikke-eksistens ser jeg ikke noe grunn til å kaste bort tid og energi på å tilbe en makt som du aldri vil kunne nytte deg av, ihvertfall ikke demonstrerbart.

 

*klapp klapp*

Lenke til kommentar

Hvis du har blitt hjernevasket fra du er liten til å tro at du blir brent i et evig helvete hvis du ikke tror, så er vel det god nok grunn til å tro. Så er det jo de som "finner" religion i senere alder og blir født på ny da. Er vel for å unnslippe en eller annen lidelse de har i livet.

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

1) Du var født med en tro som var lik dine foreldrer, og der har man enten a) Ikke valgt å undersøke hvorfor man tror b) undersøkt hvorfor man tror, og har prøvd å begrunne dette så godt de kan.

2) En nær døden opplevelse eller religiøs "erfaring"

3) De finner en form for trøst for å tro i en Gud, kanskje på grunn av enkelheten.

4) Liv etter døden

5) Vil holde seg til sine vennegruppe/familie (da tror teknisk sett ikke personen på Gud)

6) DU har undersøkt diverse religioner og har funnet ut at X religion passer din livsstil, eller den livsstilen du ønsker.

7) Frykt for døden.

8) Eneste måten at det finnes en absolutt moral er gjennom en absolutt moral giver

 

Jeg tror på at taket i bygninger ikke kommer til å falle på hodet mitt når jeg er i bygningen, vanligvis :)

Lenke til kommentar

Vi mennesker er veldig gode til å se sammenhenger, så gode at vi ser dem der de ikke finnes. Vi har det med å forvente orden, årsak, virkning og mening i alt. Når vi bare har tak på den ene enden av en sammenheng, forestiller vi oss gjerne den andre. Derfor tror vi at universet er skapt, og at det ikke alltid har vært her. Vi tror at vi har en sjel, og at det skjer noe med den etter døden. Vi tror på flaks, rettferdighet, og at godhet og ondskap finnes i seg selv. Så søker vi sammen, og finner fellesskap i troen.

Lenke til kommentar

din realitet ? du kan ikke med 100% sikkerhet si det ikke finnes noe som kan ses på som en større makt ut i det gedigne universet.

 

De fleste religiøse tror ikke på en "større makt ute i det gedigne universet", men på en veldig spesifikk, antropomorfisk guddom omtalt i bronsealdertekster.

 

Det er akkurat her den store skismaen befinner seg for min del. Nå synes jeg personlig at det ikke finnes noen vektige argumenter for at det eksisterer noen guddom i det hele tatt, men jeg har mye mindre forståelse for at folk går ut og velger seg én spesifikk guddom slik de er beskrevet i menneskelige tekster enn for en deistisk tilnærmelse.

 

Jeg har forsøkt å få en forklaring fra religiøse bekjente på hvordan de rettferdiggjør overfor seg selv å velge den guden de har valgt fremfor alle de andre som beskrives, siden de alle stiller på eksakt lik fot når det gjelder håndfast bevis. Jeg har til dags dato ikke fått noe logisk svar. Det blir for meg som å tro på julenissen, men samtidig avfeie tannfeen som sludder.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...