Gå til innhold

Skal Eheim pumpen min lage slik lyd?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat mottatt Eheim 1048 pumpen min. Driver og tester den nå.

 

Men den lager en merkelig lyd. en "motor-lignende" lyd. skal det være slik?

 

jeg er også forundret over trykket. jeg kjører nå vannet fra pumpen min som er nedsenket i min hjemmelagde tank, og igjennom en liten radiator for så å komme tilbake til tanken igjen. trykket virker litt "slapt". har ikke verdt borti trykk på slike pumper før, men skal det være slik?

 

takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat mottatt Eheim 1048 pumpen min. Driver og tester den nå.

 

Men den lager en merkelig lyd. en "motor-lignende" lyd. skal det være slik?

 

jeg er også forundret over trykket. jeg kjører nå vannet fra pumpen min som er nedsenket i min hjemmelagde tank, og igjennom en liten radiator for så å komme tilbake til tanken igjen. trykket virker litt "slapt". har ikke verdt borti trykk på slike pumper før, men skal det være slik?

 

takker for alle svar!

Vanskelig å si noe om hva det kan være, utifra en såpass beskjeden beskrivelse av lyden.

Men snakker du om en relativt dyp brumming, så er dette normalt for slike pumper. Det du da må gjøre, er å isolere den mekanisk fra omgivelsene / bunnen av tanken. Litt skumgummi eller lignende mellom pumpe og tank vil gjøre underverker, vel og merke om dette er årsaken.

Er det nærmere en type mekanisk støy, så gjør som allerede foreslått; Sjekk pumpa innvendig. Det kan nok forekomme støpeskjegg i disse pumpene også.

En siste mulighet er luft i pumpa. Pass på at den ikke slafser i seg noe luft, spesielt om returvannet renner ned i pumpa fra toppen av tanken.

 

At trykket ut fra radiatoren ser litt puslete ut, er helt normalt.

Husk på at slike pumper har en ganske beskjeden løftehøyde, gjerne rundt 1 til 2 meter. Dette tilsvarer omtrent 0,1 bar / kg. Til sammenligning har du mellom 3 og 4 bar´s trykk i springen på kjøkkenet.

Så med et såpass beskjedent trykk fra pumpa, så vil også vannmengden ut i fra radiatoren bli redusert.

Dette forholdet vil alltid variere, avhengig av radiatortype og konstruksjon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

nå har jeg prøvd og testet med Eheim pumpen. Når jeg setter den i tanken og en slange som pumper vannet rett tilbake til tanken, lager den ikke noe lyd.

 

Men så snart jeg kobler inn radiatoren i rekkefølgen eller lager brett på slangen, så begynner den å lage lyd.

 

Noen tips til hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar

Jeg har også en slik lyd, har testet og funnet ut at det ikke er noe galt med pumpen(Eheim 1048), og det er heller ikke noe luft i den, men jeg har en stoor radiator, vet ikke helt merke, men av og til blir den helt stille, slik lav, mørk brummelyd, men jeg har funnet ut at det er når varmekablene i gulvet slår seg på :-? Det kan være luft i radiatoren, men siden det blir helt stille når varmekablene slår seg på så sjønner jeg ikke helt hva som kan være problemet. Systemet mitt er bygd opp slik:

Pumpe -> Ned til radiator -> Opp til GPU kjøler (Maze 3 GPU) -> Opp til CPU kjøler (Maze 3 CPU) -> Ned til plexi tank -> Ned til pumpe igjen.

Jeg har ikke noe høyde på systemet fordi jeg har bare et Chieftech Midi Tower

Håper noen kan hjelpe siden vi har ca det samme problemet, untatt at jeg har noen andre mystiske faktorer inn i bildet.

Lenke til kommentar
Hm, én ting slo meg plutselig: Er det en slags brumming du tilfeldigvis plages med? I så fall er dette felles for alle slike pumper. Løsningen er da å isolere pumpa fra underlaget, f.eks. med en passende bit skumgummi.

Har du prøvet det?

 

jeg har prøvd og holde pumpen løst i vannet, og da hjalp ikke.

 

lyden jeg prater om oppstår bare når det virker som pumpen må "ta i" for å pumpe vannet.

 

men takker for hjelpen, Skrue!

Lenke til kommentar

Hm, begynner å gå tom for ideer her nå. :-/

 

Det kan jo være at pumpa har en fabrikasjonsfeil, men dette er jo en ganske sjelden ting. Spesielt når det gjelder Eheim, som er et kvalitetsprodukt.

Om du har en snill leverandør, så kan du jo høre om du kan få lov til å prøve en annen pumpe, av samme type?

 

Det er sikkert hundrevis av tilsvarende oppstillinger som din rundt omkring. Hadde problemet vært velkjent, så hadde det nok for lengst vært omtalt både her og der.

Det underbygger min lille mistanke om at det kanskje kan være noe galt med akkurat din pumpe.

 

Alternativt har du hørsel som en nattugle! :D

Lenke til kommentar

DER fant du det! :D

Det trikset burde jeg egentlig kommet på, ettersom det for lang tid tilbake ble lansert som en løsning.

Trøsten får være at ingen andre har kommet på det heller, i alle fall ikke i denne tråden.

 

I morgen kommer pumpa til å gå musestille, garantert! Vel og merke om du har "silikonert" riktig da. Det gjenstår og se.....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...