Halfedge Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Kan polering og foresegling gjøres så enkelt som denne videoen fra Statoil Konnerud? http://www.hvordan.n...rdan-polere-bil Jeg har en 5 år gammel Volvo V70 som må renses og poleres. Nedre halvdel av bilen har mange asfaltprikker (?) og sikkert annen skitt som ikke går av i vanlig vask. Jeg ønsker å bruke så lite tid som mulig på jobben og ser for meg å gjøre det slik: 1) Vaske og tørke bilen 2) Rense områder med mye asfaltprikker med Clay eller Autoglym tar remover 3) Vaske og tørke bilen igjen 4) Påføre og polere med Autoglym Super Resin Polish + Autoglym High Tech finishing cloth (som i videoen) 5) Påføre og tørke av Autoglym HD Wax lakkforsegler (som i videoen) Jeg er verken bilentusiast eller opptatt av utseendet, men ønsker å bevare bilen rustfri så lenge som mulig. Er jeg på rett vei? Takknemlig for svar Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Ja, det viktigste du kan gjøre for å holde bilen rustfri er å vaske den jevnlig og polere den minst 2 ganger i året. Hvis du ikke vil kaste penger ut av vinduet på søpleprodukter som ikke funker så kan jeg anbefale en tur innom www.bilnerden.no. Det er rimelig og kvaliteten på produktene er langt overlegent det meste som selges gjennom bensinstasjoner eller normale bilrekvisitabutikker. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) Videoen er helt grei den ja, så enkelt kan det gjøres. Merk at den HD-voksen er ganske dyr (koster rundt 8-900kr), men den er veldig bra og noe av det mest holdbare på markedet. Litt tyngre å jobbe med enn Swissvax, men de koster noe mer. Den burde holde til 15-20 biler. Hvis du virkelig skal få lakken fin igjen, må du nok til med maskin og produkter egnet til formålet. AutoGlym har en proffserie, men den har jeg ikke prøvd. Jeg holder meg foreløpig til Scholl og 3M. Forskjellen er at "Super Resin Polish" inneholder ikke slipemidler slik som profesjonelle poleringsprodukter gjør. Den inneholder fillere som legger seg nedi ripene og gjør at det ser blankt ut frem til beskyttelsen er vekk. En slipende polish vil slipe ned litt av klarlakken og få den permanent fin - helt til man vasker og riper opp lakken igjen. Det viktigste er en god forvask. Det er viktig at det ikke er noe igjen på lakken før man begynner å polere, ellers drar man jo med seg skitten rundt. Jeg pleier å gjøre følgende før polering: Prickbort på tørr lakk og Rim7 på felger. (Kan også hende jeg legger et lag med skum over så Prickbort får virke litt lenger.) Prickbort fjerner asfaltprikker på lakken, altså nupper. Rusta på Nordby har denne om du skal på Harryhandel en gang i fremtiden. Denne er et must! Avspyling (med høytrykkspyler). Surfex HD 1:5 på lakk og dekksider. Dekksidene blir skrubbet med børste. Surfex tar generell fastgrodd møkk. Avspyling. CarPro IronX på lakk og felger (som ikke har chrom på seg). IronX tar piggstøv, ser ut som små rustflekker. Avspyling. Bøttevask med Zymöl svamp. Avspyling. Claying av lakk som skal maskinpoleres. Avspyling. Tørking med mikrofiberhåndkle. Sjekk ut Detailers Club, der står det masse bra info og guider om hvordan gå frem for å ta vårshininga av bilen. http://www.detailersclub.no/ Her er et eksempel på polering i "entusiast-stil". Her har jeg brukt Scholl S3 Gold på ullpad med roterende maskin og på det siste bildet har jeg polert opp med S3G med vanlig skumpad for å få vekk noe av ugangen til ullpaden (ull er meget grovt og bør ikke brukes med mindre man vet hva man gjør). Etterpå skal jeg polere det opp enda en gang for å få opp glansen. Da bruker jeg S30+ på oransje pad og DA maskin (oscillerende) ettersom den er veldig fin til å fjerne kjørespor og hologram med fra grovere poleringsrunder. Jeg bruker 15-20+ timer på en slik behandling... Endret 10. mai 2013 av CFM Lenke til kommentar
Halfedge Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Takk for utførlig svar! Får nok ikke alle varene i èn butikk, så jeg må planlegge litt hvor jeg skal kjøpe hva. Lenke til kommentar
5thstage Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Med de stepsa da kommer du langt, sjekk ut detailersclub, de gutta har virkelig peil. Men vær forsiktig plutselig blir du også allergisk mot skitt Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Den voksen får du til halv pris fra utlandet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå