Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje til Mondeo MK3 2.0 TDCi


Anbefalte innlegg

Har en Mondeo mk3 2.0 TDCI 2004 (131HK).

 

Har fått en ekstra dieselklakling og i følge Fords verksmester høres det ut som en ventilløfter ikke får nok olje (var vist ekstremt sjeldent at en ventilløfter tok kvelden på denne motoren). Bilen har gått 162000km. De anbefalte en sånn dieselrens og oljeskift (dieselrensen skulle vist nok løse opp avleiringer eller dritt i ventilløfterkanalen).

 

Mine spørsmål er følgende:

 

Hvilken dieselrens er å anbefale? Er jo mange forskjellige merker der ute.

 

Ser at «Castrol Magnatec A1 helsyntet 5W-30» er anbefalt olje på denne bilen (er dette Ford verkstedene bruker), men finnes det andre merker som er bedre? I England anbefaler de delsyntetisk olje på denne bilen. Hva er korrekt? Helsyntet eller delsyntet?

 

Vet at det tidligere ble sakt at Quaker State olje gjorde at dieselmotorer fikk mindre diesellyd. Noen som vet noe om dette?

 

Håper det finnes noen her ute som kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke den motoren din i det hele tatt, men på min egen diesel hadde jeg endel "bek" rundtom. Da var den kjørt 100.000KM, på originalolje (GM/Fuchs 5W-30 longlife). Jeg prøvde først å bytte olje mange ganger, for å se om det hjalp. Det gjorde det, men bare delvis. Kjøpte meg en 20-liters dunk med Biltema-olje som holdt kravene til motoren sånn noenlunde, og byttet olje og filter 4 ganger på noen dager. Det kom endel ut, men ikke så mye jeg hadde håpet. Målet mitt var å få renest mulig motor før jeg fylte på olje som holder motoren ren. Har erfart på flere kjøretøy at det er stor forskjell på rengjøringsegenskapene på oljer, så nå holder jeg meg til Royal Purple (RP), som klarer dette. Der finnes helt sikkert flere merker/utgaver oljer som også rengjør bra.

Tok en runde med QMI Innvendig motorvask, deretter RP olje for dieselmotor. Nå, 100.000KM (og 4 olje/filterskift med RP-olje) senere, ser det for meg ut som at motoren fremdeles er gullende ren, noe den definitivt ikke var da jeg kjøpte bilen. Etter at jeg hadde kjørt den motorvasken og fått på RP-oljen, byttet jeg filter 1 gang ekstra, uten å bytte oljen, for å være sikker at ikke det var tett. Akkurat det var en smart avgjørelse, for på bare 3-4000KM var filteret henimot tett av slam. Senere har jeg kunne kjøre 25-30.000KM på samme oljen/filteret, uten at filteret ser tett ut, og som sagt med tilsynelatende helt ren motor.

Generelt om oljer vil jeg si: Dr... i om det er hel, halv eller mineralsk. Dette er så vage/utvannede begreper at det ikke lenger har så voldsomt å bety. Det som betyr noe er stabilitet over tid, altså at den beholder rengjøring, flyt og evne til å holde hinnen, over tid. Det er massevis av olje der ute som når de er helt nye har fantastiske egenskaper, men som bare varer en kort stund (få tusen KM) før ymse egenskaper er dramatisk endret. Dette er dessverre ikke mulig å lese ut i fra en beskrivelse, men må måles, i form av en oljeanalyse, av den brukte oljen.

Kjente merker som Mobil har vist seg å være dårligere enn reklamen skulle tilsi. Endel andre vel-etablerte merker har og fått kritikk for å være svakere enn påstått.

Castrol har, med unntak av en olje de hadde for noen år siden, generelt gode resultater. Valvoline er og et merke som generelt klarer seg fint. RP regnes for å være blant de bedre som er å få tak i på bjerget.

Du finner endel resultater av oljeanalyser (og masse diskusjoner rundt de) her. Jeg har handlet motorvask og olje hos disse. Prisene der er forøvrig inklusive frakt, og om jeg ikke husker feil får en halv pris første gang man handler olje hos de.

 

Sånn. Håper jeg ikke gjorde deg mer forvirret enn opplyst :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...