branick Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Var hos legen i dag og fikk en hydrokortison salve for å behandle en hudreaksjon som har klødd i det siste, og det er ytterst på albuen så huden blir strukket og sprekker litt opp. På selve tuben står det at salven ikke skal benyttes på åpne sår. Motstridende, men hva er konsekvensene av å benytte salven der huden har åpnet seg? At det svir litt ekstra kan jeg godta hvis problemet blir borte, men er det andre mer alvorlige bivirkninger dette kan få? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Steroider (hydrokortison er et steroid) undertrykker kroppens immunforsvar. Skjønner du nå kanskje hvorfor det ikke bør i åpne sår? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Slik jeg forstår det har hydrokortison bare en effekt på immunforsvaret, det gjør det svakere. Så om du påfører det i åpne sår, vil du ikke ha noen helbredende effekt, og sannsynligvis vil helbredingen ta lengre tid. En effekt du kan, og sannsynligvis vil oppleve om du smører kortison i åpne sår, er infiserte sår. Så ikke bruk det i åpne sår. PS: når det står på produktet at du ikke skal bruke det et sted, er dette sannsynligvis sant. Lenke til kommentar
branick Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2013 Da bærer det tilbake til legen på mandag da. Kan ikke forstå hvorfor jeg fikk beskjed om dette av legen min hvis det kan skape infeksjoner i sår. Hensikten blir litt borte da Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Hydrokortison brukes jo mot solbrenthet etc, var huden sprekt når legen så på den? kanskje han mener det ikke er ille nok til at salven påvirker noe som det er? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Personlig anser jeg hydrokortison som siste utvei når alt annet og litt til er utprøvd. Det er symptomdemping som du bare kan benytte en viss periode, så du risikerer å gjøre problemet værre over tid. Hydrokortison er som L4r5 er inne på immunosupressivt. Et godt Aloe vera produkt og Manuka-honning kan fungere godt. Du kan også vurdere å bruke jod sammen med hydrogenperoksid (forsiktig!), samt youghurt naturell. Er det åpent sår må du bruke sunn fornuft. Så ikke legen over dette før du du fikk anbefalingen om hydrokortison, eller har det forværret seg siden det ? Lenke til kommentar
branick Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2013 Det er ikke et "åpent sår" som det blør utav, men mer sprekker i huden etter at jeg har klødd, samt at huden har strukket seg. Det har blitt litt hard hud der som en slags skorpe, men bare bølgevis etter hudens skrukker og rynker når armen bøyes. Er faktisk vanskelig å forklare. Ikke åpent ned til blodårer, men nok til at man tydelig ser at det er mindre hud akkurat der. Og jo, legen så på det og sa at det ville bedre kløen og få det til å "samle" seg pent igjen. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Har du prøvd hudkrem? Ikke spenol du får på rema, men dyrere kremer? Jeg kjøpte meg en krem på danskebåten som heter ''Creme Mains Peaux Seches'' av merket 'L'Occitane' som er helt fantastisk god på tørr hud. Knokene mine har fått ''babyhudmykheten'' tilbake Lenke til kommentar
branick Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 Jeg bruker normalt sett repair krem til de tøffe områdene, men denne gangen hjelper ikke den engang. Har ikke forsøkt noen av de du nevner her nå, har aldri brydd meg stort om hudkremer for å være ærlig. Repair har reparert, og ellers er jeg uten "skavanker" til daglig Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Men altså, hvis han har sett på det, har han vel vurdert at det ikke ville regnes som et åpent sår vel, brukte hydrokort. Mye når jeg var i syden Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Jeg bruker normalt sett repair krem til de tøffe områdene, men denne gangen hjelper ikke den engang. Har ikke forsøkt noen av de du nevner her nå, har aldri brydd meg stort om hudkremer for å være ærlig. Repair har reparert, og ellers er jeg uten "skavanker" til daglig Ikke jeg heller. Jeg bare kjøpte meg en tube på danskebåten fordi jeg var litt tørr på hendene av sjøluften. Den funker helt fantastisk, ikke vært borti noe sånt før. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Det er symptomdemping ... risikerer å gjøre problemet værre over tid.Eh nei, hele poenget med steroider er at de er sykdomsmodifiserende. Feilbruk av steroider kan gjøre problemet værre, men det finnes ingen lov som sier at man er forpliktet til å bruke preparatet feil. Til trådstarter, så kan du fint bruke hydrokortison på sprukken hud. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Eh nei, hele poenget med steroider er at de er sykdomsmodifiserende. Feilbruk av steroider kan gjøre problemet værre, men det finnes ingen lov som sier at man er forpliktet til å bruke preparatet feil. Til trådstarter, så kan du fint bruke hydrokortison på sprukken hud. Det står folk helt fritt å bruke det om de vil, men det er også mange leger i klubben som stiller seg skeptisk til den lettvindte bruken av hydrokortison uten grundig diagnose og andre tiltak. Legen står i en særstilllig for mange i forhold til tillilt, og den bør man fortjene. Enig i at kortisonpreparater kan være livsnødvendige, men det å bare slå av immunsystemet der man har et problem er ikke noe man skal ta lett på. Hvis borgen din blir angrepet, er det alltid lurt å fire ned broen over vollgraven? Endret 12. mai 2013 av vidor 1 Lenke til kommentar
hkallestad Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Eh nei, hele poenget med steroider er at de er sykdomsmodifiserende. Feilbruk av steroider kan gjøre problemet værre, men det finnes ingen lov som sier at man er forpliktet til å bruke preparatet feil. Til trådstarter, så kan du fint bruke hydrokortison på sprukken hud. Det står folk helt fritt å bruke det om de vil, men det er også mange leger i klubben som stiller seg skeptisk til den lettvindte bruken av hydrokortison uten grundig diagnose og andre tiltak.Legen står i en særstilllig for mange i forhold til tillilt, og den bør man fortjene. Enig i at kortisonpreparater kan være livsnødvendige, men det å bare slå av immunsystemet der man har et problem er ikke noe man skal ta lett på. Hvis borgen din blir angrepet, er det alltid lurt å fire ned broen over vollgraven? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Kokosolje er undervurdet på hud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå