Gå til innhold

Kamera til filming

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Trenger et kamera til å filme innendørs med, stort sett for familiebegivenheter, ikke noe kunstnerisk.

Tenker å bruke kamera som et stillbildekamera også, når speilrefleksen blir for stor å dra med, men det er ikke ofte.

Har i dag et Canon S95 som bare delvis dekker behovet. Veldig lett at jeg får klipping (full metning) i rødfarge, DR kunne også vært bedre. Kun 720p og ikke verdens beste i dårlig lys. Kan heller ikke zoome under filming.

Skal jeg bruke speilrefleksen til filming er det kun manuell fokus som fungerer, vanskelig å få helt bra. Generellt litt knotete.

Ser for meg et budsjett på maks 5000,-

Så da lurer jeg på om Sony RX100 kan være noe å satse på?

Alternativet kan kanskje være små systemkamera som Sony NEX 3N med 16-50 eller GF5 med 14-42 PZ?

Systemkameraene er jo større, men billigere enn RX100 og har kanskje noe bedre bildekvalitet når det gjelder DR?

Andre forslag?

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andre forslag?

Du nevner tre bra alternativer. Har ikke prøvd NEX 3N, men tror nesten det ville vært min favoritt. 16-50 gir litt mer vidvinkel enn 14-42 og det kan være nyttig inne. NEX-sensoren er nok et hakk bedre enn den i GF5 også. RX100 er mindre, lettere, har bedre lysstyrke og litt mer zoom så det blir vel egentlig et valg du må gjøre om du vil ha fleksibiliteten til et systemkamera. Ingen av disse har innebygd søker eller mulighet for ekstern søker, men det har jo ikke S95 heller så du vet hva du går til.

Det finens selvsagt mange alternativer, for eksempel med mulighet for søker, men så lenge det ikke spiller noen rolle ser jeg ikke noen opplagt bedre modeller. Men Japan Photo har et veldig bra tilbud på Olympus E-PM1 for tiden, kr. 1385 inklusiv 14-42 standardzoom. Olympus-zoomen er også "sammenleggbar", men klart større enn 16-50 og 14-42 PZ. Ellers er det tilbud på en del Nikon 1-modeller og de har også bra videofunksjon og et relativt lite objektiv.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hvis du vil at kameraet skal gå rett i lomma så er RX100 det suverent beste valget. Hvis du vil ha et større kamera eller manuell zoom så finnes det billigere alternativer selv om ikke alle har like god bildekvalitet.

På RX100 kan du filme i 1080p opp til 50/60 Hz med full manuell kontroll på lukker, blender og zoom hvis ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...