Prolapsee Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Hei! Jeg lurer på hvordan man kan vite at man har prolaps. Jeg trente knebøy igår (oppvarming 70kg) plutselig fikk jeg så satans vont i ryggen. Måtte gi meg. Nå ligger jeg og har dritvont i korsryggen. Jeg klarer stå sitte osv, men når jeg bøyer meg er det helt forjævlig vondt. Jeg får også litt vont når jeg hoster etc. Ellers får jeg sove vanlig osv. Det stråler ikke nedover mot beina osv. Er det stor sjanse for at det er prolaps? faen så uflaks.. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Kom deg til legevakta, er ingen på dette forumet som kan gi deg noe diagnose. Lenke til kommentar
roerman Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Sannsynligvis er det musklene i ryggen som er påvirket og ikke en prolaps. Ingen stråling er et godt tegn mtp isjias, men man kan ha prolaps uten smerte og, så er ikke godt å vite. Mine to prolapser har bestått av et smertefullt helvette med stråling og null bevegelighet, mens nr. 2 bestod av null smerte men total lammelse i venstre fot.. Kort oppsummert; ikke noe poeng å dra til legen om man har en prolaps heller. Smertestillende, lett bevegelse og ellers hvile er det som hjelper fremover Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Diagnose kan vel egentlig kun stilles igjennom å ta bilder av ryggen din (MR, CT). Det er noen enkle tester man kan gjøre også, men disse vil ikke kunne si noe for sikkert. Dersom det ikke blir bedre innen en uke ville jeg vurdert å oppsøke hjelp. Det er ikke uvanlig å få en liten trykk i ryggen under trening (selv om det ikke er noe å trakte etter!). Mest sannsynlig har du da dårlig teknikk i knebøy, så det burde du også få sjekket av noen kyndige. Fremover kan du godt ikke bli sengeliggende hele dagen, men kom deg i bevegelse (gå turer, ikke styrketrening!). Det vil fremskynde kroppens egne mekanismer for å fikse seg selv. Alt innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig. Og igjen, blir det ikke bedre så tar du kontakt med f.eks. en manuellterapeut (de kan henvise til billeddiagnostikk, og de har ofte mer peiling på rygg + rehabilitering enn de fleste allmennleger). Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Absolutt INGEN som kan hvite og alt blir ren gjetting, selv fra legene. Røntgen er nok eneste "100%" måten å avdekke en prolaps på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå