Gå til innhold

Avisbud/distributør


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen her jobber som eller har innsikt i hvordan det er å være Avisbud/Avisdistributør osv(Tenker da på kjørende med bil på ikke gående)?

 

Er det noen flere krav enn førerkort og eventuelt egen bil?

 

Har lite peiling på hvordan jobben faktisk er i praksis, bortsett fra det å levere aviser/reklame, hva er det verste/minst bra med jobben?

 

Dette her er de inntrykkene jeg har av yrket så langt:

 

Pluss:

Arbeid på natt :thumbs:

Grei lønn

Grei arbeidstid

Jobbe selvstendig :thumbs:

Kjøre bil :thumbs:

Ikke så høye krav ?

 

Minus:

Må eventuelt bruke egen bil

 

Setter stor pris på svar, er utover i distriktet som er aktuelt for meg, vet ikke om det er stor forskjell på by og distrikt?

 

På forhånd takk :)

Endret av K_7
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dette her er de inntrykkene jeg har av yrket så langt:

Pluss:

Arbeid på natt

Grei lønn

Grei arbeidstid

Jobbe selvstendig

Kjøre bil

Ikke så høye krav ?

Minus:

Må eventuelt bruke egen bil

 

Jobbet som avisbud ved siden av studiene nesten seks år frem til for tre år siden. Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, men jeg jobbet ute på bygda i Akershus fylke.

 

 

 

Hva som kan ses som pluss og minus avhenger vel litt av hva man syns selv. I begynnelsen syns jeg det å jobbe bare «noen» timer hver natt og å ha «fri» hele dagen var helt topp, men man må jo sove en gang også. Der jeg jobbet startet arbeidet som regel rundt to på natten. Men av og til, gjerne et par ganger i uka, kunne avisene være forsinket fra trykkeriet, og da kunne det fort drøye en time eller halvannen før man kom i gang. Jeg vekslet litt mellom å enten sove noen timer før jobb og prøve å ta igjen resten etterpå, eller ta en hel våkenatt og legge seg på morgenen. Da sover man gjerne til 15-16 på ettermiddagen, og da har man plutselig ikke så mye fritid som man innbiller seg likevel. Som du sier er selve arbeidstiden relativt fin, men det er veldig mye rundt i forhold til når man legger seg og står opp som gjør at det likevel spiser opp en god bit av dagen din.

 

 

Lønna var OK minus slik jeg ser det. Hva du får betalt avhenger jo av hvor lang ruta di er, hvor mange aviser det er på den og eventuelt hvor mye reklame du må levere i tillegg. Det får man jo ekstra betalt for. Jeg kjørte to ruter fast hver natt som hver var rundt 3 – 3,5 mil lange, og den gang (2008-ish) hadde jeg rundt 25- 26 000 utbetalt i måneden. Dette var altså for to ruter, natt til mandag til og med natt til lørdag. Siden vi skriver siste halvdel av mai ser jeg for meg at du kanskje har begynt med dette som en slags sommerjobb? Det er verdt å vite på forhånd at aviskjøring på sommeren er en god del dårligere betalt enn resten av året. Som nevnt over får man ekstra betalt for reklamebilag som man også distribuerer, men dette er så godt som ikke-eksisterende på sommeren og i fellesferien.

Fordelen med dette er at man fort kan spare en time hvis man har en lang rute, noe som gjorde at de mer rutinerte av oss gjerne rakk å kjøre både tre og fire ruter pr natt og tjene dertil ekstra kroner. Bakdelen er imidlertid at hver enkelt rute kunne være 4-5000 kroner dårligere betalt, så hvis man bare har én rute kunne man like gjerne jobbet deltid på Rimi..

 

 

Det er også viktig å huske at jeg samtidig brukte rundt 3500 kroner i måneden på bensin med datidens pumpepriser. For ikke å snakke om slitasjen du får på bilen ved såpass hard kjøring som det faktisk blir av slikt. Særlig clutchen og bremsene lider veldig under aviskjøring, og siden det er så mye stopp og start blir forbruket som om man bedrev ekstrem bykjøring hver eneste natt. Jeg brukte en knøttliten Suzuki Jimny og den brukte omtrent 1,1 liter på mila..

Nå vet jeg som sagt ikke hvordan det er der du jobber men slik jeg ser det er avisbud i byen og landet ganske natt og dag. En fordel med byer og ellers tettbygde strøk er jo at man i stor grad har mange store samlestativer som gjør at man kan gjøre unna ganske mange abonnenter på én gang. På den annen side er det mye løping til og fra bilen, låse seg inn i boligblokker, løpe rundt fra dør til dør og generelt sett bruke kroppen mye mer enn om man kun skal kjøre bilen. Der jeg holdt til var litt blandet drops hva gjaldt ruter. Man hadde bygdesentrumet hvor det kunne være ruter som knapt var en mil lang, men hvor man måtte låse seg inn i massevis av boligblokker og kjøre innom hvert eneste hus på et byggefelt. Likevel kunne det være flere abonnenter her enn på disse lange bygderutene på 3-4 mil hvor man kunne bruke fem minutter på å kjøre til en gård hvor man kunne slippe avisen i postkassa fra førersetet, snu og kjøre to kilometer til nestemann. Sistnevnte er absolutt langt mindre slitsomt for både bil og kropp, og det var nok en grunn til at de eneste som holdt ut med de fæle sentrumsrutene var nyankomne polakker..

 

 

Nå virker jeg kanskje i overkant negativ til det å være avisbud. Misforstå meg rett, det er en veldig ok jobb for en stund. Du skriver at du liker å jobbe selvstendig, og det er absolutt en fin ting når man kjører aviser. Da jeg jobbet med dette snakket jeg med kollegaene mine som hentet aviser på samme droppsted som meg i noen minutter mens vi ventet på avisene på natta. Så ble det kanskje en kjapp telefonsamtale med sjefen hvis det var eventuelle beskjeder som måtte gis, men ellers var jeg helt alene. Dette kan være bra for noen og dårlig for andre. Jeg trivdes veldig godt med dette i begynnelsen, men etter hvert ble jeg nærmest sprø av å ikke ha kollegaer eller folk rundt meg. Derfor jobber jeg med noe helt annet i dag.

 

 

Håper dette har vært litt oppklarende for ditt vedkommende, og at jeg ikke har skremt deg helt. Du får ha lykke til i ny jobb, og bare spør hvis det er noe. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for mye og gode svar :)

 

Har tidligere jobbet som mobilvekter så er ganske vant med å være mer eller mindre alene og alt annet som følger med nattarbeid.

 

Er i Nordhordland jeg skal være, har to spørsmål til:

 

Var du ansatt eller var du leid inn som et enkeltmannsforetak, hvor mange personer var det som delte på rutene(var det lett å få mer ruter)?

 

Synes du arbeidet/ruten var stressende/tidspress eller kan man ta det litt med ro og likevel komme i mål innenfor tiden?

 

Har ikke noe problem med fysisk jobb, er i ganske god form. Men regner med at det blir raskere slitasje både psykisk og fysisk, hvis man hele tiden føler at man er på etterskudd.

Lenke til kommentar

Var du ansatt eller var du leid inn som et enkeltmannsforetak, hvor mange personer var det som delte på rutene(var det lett å få mer ruter)?

 

Jeg var ansatt i distribusjonsfirmaet, som igjen var heleid av den største lokalavisen her i området. Såvidt jeg vet var det ingen som var leid inn som enkeltmannsforetak der jeg jobbet, men kan hende praksisen omkring dette er endret siden den gang.

 

Når man er fast ansatt har man også én eller flere faste ruter som man kjører hver dag. Det var ingen andre som kjørte mine ruter med mindre jeg var syk eller hadde ferie. Hvorvidt det er lett å få kjøre flere ruter eller ikke avhenger jo av hva som eventuelt måtte være ledig, om sjefene vurderer det til at det er nok tid til å kjøre to eller flere ruter på én natt - og som i alle andre bedrifter: litt trynefaktor.. Jeg hadde to faste ruter som hver kunne ta mellom en halvannen til to og en halv time, avhengig av føret og avismengde. Av og til, hvis noen falt fra og firmaet ikke kunne bruke noen av sine faste reservebud ble jeg spurt om jeg kunne ta en tredje rute, men først og fremst vil de jo bruke reservebudene, så sistemann som bor på den siste ruta skal slippe å drøye morgenkaffen sin til 11 på formiddagen..

 

 

Synes du arbeidet/ruten var stressende/tidspress eller kan man ta det litt med ro og likevel komme i mål innenfor tiden?

 

Igjen. Dette varierer litt fra dag til dag. Der jeg kjørte var det Aftenposten, Dagens Næringsliv, Finansavisen, Dagsavisen, Nationen, Klassekampen pluss to store "regionale" lokalaviser som kom ut hver dag. Men i tillegg var det en mindre lokalavis som kom ut tre ganger i uka som mer eller mindre samtlige husstander i kommunen abonnerer på. Når man da plutselig har 500 ekstra aviser å dele ut i tillegg til alt det andre tar det selvsagt lenger tid - og slenger man attpåtil noen blader fra Elkjøp og XXL på toppen av dette har man fort litt å henge fingrene i enkelte dager.

 

Uansett. Etter hvert som du får rutinen på ting vil arbeidet også gå lettere. I begynnelsen syns jeg det var skikkelig pes å få ferdig alt innen fristen klokken 6 (7 på lørdager og 9 på søndager), men øvelse gjør mester - jo mer du blir vant til jobben, jo lettere går det. :)

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...