Gå til innhold

Selges presseoppslag som reklame?


Kjell68

Anbefalte innlegg

De siste årene har det vært en rekke presseoppslag rundt Dinbilpartner. Samtilge oppslag har en svært ensidig vinkling. Hva kommer det av?

Man skulle tro at Dinbilpartner får disse oppslagene som en gjenytelse for å være kunde hos aktuellt mediahus.

 

TV2 nyheter, både TV sending og nettside samt Broom har alle fortalt, opptill flere ganger hver, hvor mye det er å spare. Men hvorfor har ingen av dem fortalt oss hvilken risiko en kunde har ved å kjøpe bil på denne måten?

 

Her er en del ting jeg mener disse oppslagene også burde ta med i oppslaget, ikke bare tegne et glansbilde.

 

1. Man inngår kontrakt med en utenlandsk forhandler, Dinbilpartner har ikke juridisk ansvar.

Kontrakten er under annet lands lovgivning så man har ikke den norske forbrukerkjøpsloven i ryggen. Hvilke rettigheter har man som bilkjøper i feks Polen?

Hva hvis man får en "mandagsbil"?

Er bilen kjøpt i Norge kan man heve kjøpet hvis leverandøren ikke klarer å reparere feilen etter 2 forsøk. Er man uheldig og får et vesentlig problem med bilen, hvem skal da reparere? Hvem har ansvar og hvordan heve et kjøp hvis det ikke blir utbedret godt nok?

Les linken under og spørr deg selv hvordan saken hadde vært hvis bilen var kjøpt via DBP.

 

http://www.tv2.no/underholdning/broom/heving-av-bilkjoep-slik-gaar-du-frem-3763044.html

 

2. Man kjøper en bil i utenlandsk valuta 4-8 månder frem i tid. Det vil si at man får en valuta- risiko. Dette kan man sikre seg mot, men det koster. Dette bør da inngå i regnestykket.

Flere av modellen som tilbys med utvidet garanti periode er en bruktbilforsikring som er kjøpt av et forsikringsselskap. Er denne forsikringen like god som en forsikring som importørens garanti? VAG bilene er muligens unntaket hvor fabrikkgaranti kan kjøpes. Men får man samme service her i Norge hvis garantien er kjøpt i utlandet? Vil verkstedet gi deg time like fort? Vil garantien omfatte det samme når det kommer til reklamasjoner som ligger i grenseland?

 

3. Valuta kursene som det brukes i sammenligningen er interbankrente. Altså vekslingskursen mellom banker, uten fortjeneste. Som forbrukere må vi legge til 1,5 − 2% på denne kursen. Dette utgjør da flere tusen ekstra når regningen fra utlandet kommer.

 

 

4. Det refereres og sammenlignes med listepriser. Hvem kjøper bil til fullpris i Norge?

Trekk fra rabatt fra norsk forhandler og ta høyde for punkene over. Er det like atraktivt da?

 

Jeg sier ikke at det ikke lønner seg å benytte Dinbilpartner, men de ensidige presseoppslagene får meg til å spørre - hvorfor er ikke journalistene opptatt av å avdekke ulempene og risiko med parallell import?

Endret av Kjell68
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker å dele mine erfaringer fra to biler jeg har kjøpt hos Dinbilpartner. Jeg bestilte en VW up! som ble levert etter forsinkelser og dårlig oppfølging/oppdateringer underveis, men fikk til slutt en besparelse på rundt 30.000, mot tap av noe garantitid (3år) mot norsk forhandler. Synes dette var en bra deal for min del.

Andre kjøpet nå, en Skoda Octavia III har vært et mareritt fra starten av. Oppfølging/oppdateringer har vært ikke-eksisterende. Datoen bilen skulle være her kom og gikk og jeg overførte pengene til forhandler i Polen ettersom den skulle være like rundt hjørnet (ønsket ikke ytterligere få dager forsinkelse pga. pengeoverføring som ved sist bilkjøp, mens bilen står hos forhandler og samler støv). Det viser seg at Skoda ikke kan levere i det heletatt (pga. at nye Octavia er meget populær) - dette får jeg ikke beskjed om før etter utallige purringer (10+) både mot DinBilpartner og forhandler i Polen (begge er like lite serviceinnstilte).

Jeg fikk avbestilt denne bilen etter 4-5 purringer og kunne legge inn bestilling på en identisk hos Møller (som er på vei inn, dvs. påvirkes ikke av Skodas leveringsproblemer). Problemet mitt nå er at jeg må purre DinBilpartner og forhandler titalls ganger ukentlig for å få tilbake nærmerere 185.000,- jeg har utestående (det som er betalt for bilen). 21 dager er gått siden avbestillingen ble bekreftet og ingen refusjon. Helt latterlig. Jeg angrer som en hund på å ha benyttet dette firmaet en andre gang. Å få tak i dem pr. telefon eller mail er tilnærmet umulig. Tok meg nå sist 3 dager å få tak i noen hos DinBilpartner. Det skjer ingenting før man purrer titalls ganger.

Siste utvikling nå er at Din Bilpartners partner som sitter på de 185.000,- i Polen nekter å overføre dem tilbake, nekter å svare på mail og nekter å svare på telefon. DinBilpartner har gitt med kontaktinfo til deres advokat til Polen, men virker som om de også er rimelig slappe. De skal sende et brev på mandag til partneren som nekter å overføre de 185.000 tilbake, så får vi se hva som skjer.

 

Jeg kjøpte denne bilen fordi jeg fikk barn nr.2, nå sitter jeg her med en 1.5 åring, en 3 uker gammel baby og 185.000,- i minus. Helt for jævlig. Din Bilpartner tar ikke noe ansvar for situajonen jeg er satt i.

Lenke til kommentar

Andre kjøpet nå, en Skoda Octavia III har vært et mareritt fra starten av. Oppfølging/oppdateringer har vært ikke-eksisterende. Datoen bilen skulle være her kom og gikk og jeg overførte pengene til forhandler i Polen ettersom den skulle være like rundt hjørnet (ønsket ikke ytterligere få dager forsinkelse pga. pengeoverføring som ved sist bilkjøp, mens bilen står hos forhandler og samler støv). Det viser seg at Skoda ikke kan levere i det heletatt (pga. at nye Octavia er meget populær) - dette får jeg ikke beskjed om før etter utallige purringer (10+) både mot DinBilpartner og forhandler i Polen (begge er like lite serviceinnstilte).

 

Jeg fikk avbestilt denne bilen etter 4-5 purringer og kunne legge inn bestilling på en identisk hos Møller (som er på vei inn, dvs. påvirkes ikke av Skodas leveringsproblemer). Problemet mitt nå er at jeg må purre DinBilpartner og forhandler titalls ganger ukentlig for å få tilbake nærmerere 185.000,- jeg har utestående (det som er betalt for bilen). 21 dager er gått siden avbestillingen ble bekreftet og ingen refusjon. Helt latterlig. Jeg angrer som en hund på å ha benyttet dette firmaet en andre gang. Å få tak i dem pr. telefon eller mail er tilnærmet umulig. Tok meg nå sist 3 dager å få tak i noen hos DinBilpartner. Det skjer ingenting før man purrer titalls ganger.

 

Siste utvikling nå er at Din Bilpartners partner som sitter på de 185.000,- i Polen nekter å overføre dem tilbake, nekter å svare på mail og nekter å svare på telefon. DinBilpartner har gitt med kontaktinfo til deres advokat til Polen, men virker som om de også er rimelig slappe. De skal sende et brev på mandag til partneren som nekter å overføre de 185.000 tilbake, så får vi se hva som skjer.

 

Jeg kjøpte denne bilen fordi jeg fikk barn nr.2, nå sitter jeg her med en 1.5 åring, en 3 uker gammel baby og 185.000,- i minus. Helt for jævlig. Din Bilpartner tar ikke noe ansvar for situajonen jeg er satt i.

Tror du har blitt svindlet av de polakkene. Hadde aldri kjøpt en bil fra øst-europa. Er for mange useriøse aktører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...