Gå til innhold

LO gir valgkampstøtte til Rødt.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

I tillegg til det turbonello sier, så er det også forskjell på makro og mikro- styring. Noen generelle kjøreregler må samfunnet ha. Men mennesker skal i så liten grad som mulig detaljstyres i min oppfatning.

 

Demokrati er et kompromiss borgerne MÅ gjøre for å megle i forholdene mellom hverandre. Mennesker er ikke kapable til å leve under et anarki eller i et kommunististutopi. Vi er ikke alltid drevet av altruisme og logikk.

 

Derfor: Demokrati med en underliggende sosial komponent for å trygge freden og borgerne, og liberalisme for å hindre at staten blander seg for mye i folks private anliggende og privatliv. Altså sosialliberalisme :)

:yes::thumbup:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Jeg ville omformulert noe:

 

Sosialdemokrati med en underliggende sosial komponent for å trygge freden, velferdsstaten samt borgerne, og sosialliberalisme for individuell frihet.

Lenke til kommentar

Jeg ville omformulert noe:

 

Sosialdemokrati med en underliggende sosial komponent for å trygge freden, velferdsstaten samt borgerne, og sosialliberalisme for individuell frihet.

Vel. Det du nevner først, det gjelder også sosialliberalismen. Altså at man har en underliggende sosial komponent for å trygge freden, velferdsstaten og borgerne, men samtidig har man med Venstres sosialliberalisme en komponent (en drivkraft) som sørger for at man i Venstre vektlegger mest mulig individuell frihet kombinert med dette, samt et sterkt personvern og sånt som man ikke får med Arbeiderpartiets sosialdemokrati. Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vel. Det du nevner først, det gjelder også sosialliberalismen.

 

Mener du det også gjelder Høyre og FrP siden du foretrekker et blå blått fremfor et rødgrønt alternativ. Hva er det du føler er så ufritt i dagens Norge?

 

 

Altså at man har en underliggende sosial komponent for å trygge freden, velferdsstaten og borgerne, men samtidig har man med Venstres sosialliberalisme en komponent (en drivkraft) som sørger for at man i Venstre vektlegger mest mulig individuell frihet kombinert med dette, samt et sterkt personvern og sånt som man ikke får med Arbeiderpartiets sosialdemokrati.

  1. Hvordan vil dere finansiere denne velferdsstaten?
  2. Hvordan vil Høyre og FrP finansiere den med 25 og 100 milliarder i skattekutt?
  3. Hva er så dårlig med ditt personvern nå?

Lenke til kommentar

Mener du det også gjelder Høyre og FrP siden du foretrekker et blå blått fremfor et rødgrønt alternativ. Hva er det du føler er så ufritt i dagens Norge?

Det jeg sa gjelder kun Venstre. Det er bare Venstre som er sosialliberalt parti i Norge.

Jeg personlig føler meg ikke ufri...

 

Jeg har ikke noe problem med den inhumane narkotikapolitikken til AP, fordi jeg er avholdsmann. Jeg kjører ikke vannscooter... osv.

 

Men nå kom jeg på noe som er særdeles negativt med AP, og det er den nye åndsverksloven som de har pønsket ut. Den sørger for at det private kan snoke rundt på internett å overvåke fildelere...

 

- Så friheten til å ferdes på internett uten å bekymre seg for at man blir overvåket blir borte, og man kan til og med bli straffet dersom man ikke er smart nok til å skaffe seg VPN... De vil også benytte seg av muligheten til å stenge tilgangen til diverse nettsteder som for eksempel Piratebay ...

 

Det er land som har denne praksisen i dag, og det er land vi ikke ønsker å sammenlikne oss med. Så har man Datalageringsdirektivet... Friheten til å ferdes fritt på internett anonymt trues. Det går ikke bare ut over kriminelle. Men en alkoholiker kan ikke sende epost til for eksempel AA uten å være trygg. Osv.

 

  1. Hvordan vil dere finansiere denne velferdsstaten?
  2. Hvordan vil Høyre og FrP finansiere den med 25 og 100 milliarder i skattekutt?
  3. Hva er så dårlig med ditt personvern nå?

1. Hvordan finansierer man en velferdsstat? Tror du det bare er du og de rødgrønne somkan finansiere en velferdsstat?

2. Her jukser du med tall, og får det til å høres ut 25 pluss 100 milliarder i skattekutt. Høyre vil bare kutte 25, mens FrP vil kutte 100. FrP vil aldri bli så stort at de klarer å kutte så mye. DLF mener at Høyres skattekutt bare er noen smuler, og kritiserer dem kraftig i sitt alternative budsjett... Høyre vil opprettholde velferdsstaten klager dem... Men du har altså en egen oppfatning?

 

Kan du som økonom forklare, uten å gjøre det vanskelig for leserne, hva som er forskjellen på Høyre og DLF? Hva som er forskjell på Høyre og FrP? Hvordan et sammarbeid mellom FrP og Høyre blir på det rent økonomiske? =)

 

Jeg savner en utdypende forklaring på dette. Ikke bare påstander man bare må godta.

Men jeg ønsker en dypere forståelse.

 

 

3. Det har jeg nevnt... Den nye åndsverksloven og DLD.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

1. Hvordan finansierer man en velferdsstat? Tror du det bare er du og de rødgrønne somkan finansiere en velferdsstat?

2. Her jukser du med tall, og får det til å høres ut 25 pluss 100 milliarder i skattekutt. Høyre vil bare kutte 25, mens FrP vil kutte 100. FrP vil aldri bli så stort at de klarer å kutte så mye. DLF mener at Høyres skattekutt bare er noen smuler, og kritiserer dem kraftig i sitt alternative budsjett... Høyre vil opprettholde velferdsstaten klager dem... Men du har altså en egen oppfatning?

1. Jeg håper på svar på dette

 

Budsjett på dagsorden. Åpent brev til norske partier.

 

før valget. Da kan vi jo trekke våre konklusjoner. Kom gjerne med konstruktive ting som er uteglemt i den tråden.

 

2. Du tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg legger ikke sammen de to skatteforslagene. Dersom de to partiene kommer i posisjon kommer skatteletten selvsagt til å ligge nærmere Høyres enn FrPs forslag, la oss si 50 milliarder. Hvor vil de ta de 50 milliardene fra og hvordan vil de finansiere den lovte satsing på samferdsel?

 

Kan du som økonom forklare, uten å gjøre det vanskelig for leserne, hva som er forskjellen på Høyre og DLF? Hva som er forskjell på Høyre og FrP? Hvordan et sammarbeid mellom FrP og Høyre blir på det rent økonomiske? =)

Jeg savner en utdypende forklaring på dette. Ikke bare påstander man bare må godta.

Men jeg ønsker en dypere forståelse.

 

Du og andre som skriver og leser på dette forumet må ha fått med dere hva jeg mener om DLFs økonomiske liberalisme og Høyres skattelette etc.

 

Jeg har ingen planer om å bruke særlig tid på DLF utover det jeg kan lese på forsiden deres.

 

DLF sier

*Ja til sterk nedsettelse av skatter og avgifter

*Nei til inflasjonspolitikk – Ja til stabile penger

*Nei til restriksjoner/avgifter/toll på import og eksport

*Nei til EU og EØS – Ja til frihandel

*Ja til et sterkt profesjonelt forsvar – Nei til tvungen verneplikt

*Nei til eiendomsreguleringer – Ja til eiendomsretten

Ja til surrogati, Ja til stamcelleforskning

*Ja til legalisering av narkotika

 

Jeg bruker ikke tid på marginale partier som mest sannsynlig ikke kommer over sperregrensen. Jeg prioriterer min tidsbruk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

[/size]

1. Jeg håper på svar på dette

 

Budsjett på dagsorden. Åpent brev til norske partier.

 

før valget. Da kan vi jo trekke våre konklusjoner. Kom gjerne med konstruktive ting som er uteglemt i den tråden.

 

2. Dersom de to partiene kommer i posisjon kommer skatteletten selvsagt til å ligge nærmere Høyres enn FrPs forslag, la oss si 50 milliarder. Hvor vil de ta de 50 milliardene fra og hvordan vil de finansiere den lovte satsing på samferdsel?

De trenger tydeligvis ikke disse 50 milliardene for å gjennomføre det de har av politikk.

Tror du at et så seriøst parti som Høyre, gjør skattekutt på førti milliarder, slik at de ikke har råd til å gjennomføre politikken sin?

 

Både i debatten i kveld, og tidligere, så bruker du og Jens denne formen for uærlig fremstilling av det borgerlige alternativ, for å skremme oss...

 

Vi ønsker jo heller ikke ha så mange ting dere vil ha, og der kutter vi jo, vi kutter det rett og slett ut.

Så er det ting som Høyre og Venstre mener ikke skal være driftet av det offentlige, men der det private kan overta helt, i noen tilfeller må da vi betale for tjenestene våre selv, og det har vi jo råd til siden vi sitter igjen med mer siden staten ikke krever så mye penger av oss i skatt (skattelette)... Mens andre ting er at de ikke nødvendigvis drifter det selv, altså staten, og dermed kan de betale stykkprisfinansiering i stedet, noe som gir større valgfrihet, og samme typer tjenester....

 

 

Du og andre som skriver og leser på dette forumet må ha fått med dere hva jeg mener om DLFs økonomiske liberalisme og Høyres skattelette etc.

 

Jeg har ingen planer om å bruke særlig tid på DLF utover det jeg kan lese på forsiden deres.

 

DLF sier

*Ja til sterk nedsettelse av skatter og avgifter

*Nei til inflasjonspolitikk – Ja til stabile penger

*Nei til restriksjoner/avgifter/toll på import og eksport

*Nei til EU og EØS – Ja til frihandel

*Ja til et sterkt profesjonelt forsvar – Nei til tvungen verneplikt

*Nei til eiendomsreguleringer – Ja til eiendomsretten

Ja til surrogati, Ja til stamcelleforskning

*Ja til legalisering av narkotika

 

Jeg bruker ikke tid på marginale partier som mest sannsynlig ikke kommer over sperregrensen. Jeg prioriterer min tidsbruk.

Jeg ønsket et godt svar. Men siden du ikke har noe belegg for alle de påstandene du kommer med, så serverer du bare dette. Jeg må si jeg er skuffet av deg kgun.... Du burde jo faktisk som økonom redegjort for dette, i stedet for hele tiden å stille spørsmål tilbake hele tiden, og ikke komme med noe som helst...

 

Poenget mitt er at det er DLF som ønsker fullstendig privatisering.. Høyre kommer ikke til å privatisere noe som helst, slik alle i arbeiderpartiet har som vane å lyve om. Og du er en av dem, som mener det blir mye privatisering med Høyre. Jeg for min del, tror ikke noe på deg. Jeg tror ikke det blir noe privatisering med Høyre i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at det er DLF som ønsker fullstendig privatisering..

Stemmer ikke overens med virkeligheten, de ønsker at Staten fortsatt skal drive som monopol innen de "viktige" tingene, akkurat som de andre partiene. Forskjellen er kun at de har noe mindre antall ting de anser som "viktige".

 

Videre ønsker de å drive ting på den gode gammaldagse sosialistiske måten, hvor staten eier produksjonsmidlene. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Stemmer ikke overens med virkeligheten, de ønsker at Staten fortsatt skal drive som monopol innen de "viktige" tingene, akkurat som de andre partiene. Forskjellen er kun at de har noe mindre antall ting de anser som "viktige".

 

Videre ønsker de å drive ting på den gode gammaldagse sosialistiske måten, hvor staten eier produksjonsmidlene. ;)

Jaja. Bortsett fra det da... Fullstendig privatisering, bortsett fra politi, militære og rettsvesen. Å privatisere det er uansett enda dummere igjen... :p Endret av turbonello
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Faktumet er jo at selv høyre i regjering har tidligere (ilag med venstre og KrF) gått tilbake på mange av sine valgløfter for dem ser at dem er økonomisk ugunstige men som opposisjon har dem (som alle andre) bare en jobb der det handler mye om å skape blest og publisitet.

 

Høyre har moderert økonomipolitikken sin en del i det siste, så det er et parti med slagkraftig politikk.

Einaste problemet er at høyre ønsker mer utenlandske arbeidstakere, noe som truer en del næringer i Norge.

Lenke til kommentar

 

Nøyaktig hvilke næringer trues?

 

Skipsfart, bygning -og anleggsbransjen, industri -og produksjon, fabrikk og andre arbeid der dem ønsker å kunne gjøre det nulig for selskaper å bytte ut nordmenn.

 

Det handler selvfølgelig om konkurransedyktighet og er en av kjernesakene til Høyre, men sammenlignet med den konkurransen og utgangspunktet mange av våre venner i fra østen kommer med skaper det et litt ugunstig forhold for nordnennene i slike stillinger.

 

Dog tror jeg det her blir vanskelig for høyre å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

De trenger tydeligvis ikke disse 50 milliardene for å gjennomføre det de har av politikk.

Tror du at et så seriøst parti som Høyre, gjør skattekutt på førti milliarder, slik at de ikke har råd til å gjennomføre politikken sin?

 

Men hvorfor lover de da sammen med FrP skattekutt som vil rasere den norske velferdsstaten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det kalles populisme å kjøpe stemmer med løfter om å svekke våre statsfinanser og trekke på oljefondet.

 

I så henseende har dagens Høyre endret seg dramatisk fra Willochs Høyre.

Lenke til kommentar

Men hvorfor lover de da sammen med FrP skattekutt som vil rasere den norske velferdsstaten?

At de kan samarbeide sier ingen ting om dette.

Det er ikke sannsynlig at FrP vil klare å få igjennom sitt massive skattekutt. Til det er de ikke store nok. De må jo forhandle med Høyre, og kanskje Venstre om dette... Og Høyre og Venstre vil jo bruke mer penger på ting og tang enn hva FrP vil, og dermed vil disse få igjennom de viktigste punktene sine i et samarbeid med FrP, og FrP kan ikke foreta så store kutt, osv. Men det er selvsagt styrkeforholdet som bestemmer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

At de kan samarbeide sier ingen ting om dette.

 

Det sier du om et parti som var med å felle Willoch regjeringen i 1986 på et forslag om å heve bensinavgiften med 42 øre literen. Snakker vi om et fundamentalt nytt parti eller et parti som snur kappen etter vinden og tilpasser seg omgivelsene som kamelonen?

Lenke til kommentar

Men hvorfor lover de da sammen med FrP skattekutt som vil rasere den norske velferdsstaten?

På hvilken måte vil det rasere velferdsstaten?

Du vet jo at skatt går til mye mer enn velferdstilbud?

 

Det handler ikke om hvor mye skatt som blir betalt, men hva den går til.

Ett problem blir ikke borte bare fordi du kaster folkets penger på det.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

På hvilken måte vil det rasere velferdsstaten?

Du vet jo at skatt går til mye mer enn velferdstilbud?

 

Det handler ikke om hvor mye skatt som blir betalt, men hva den går til.

Ett problem blir ikke borte bare fordi du kaster folkets penger på det.

 

Du liker ikke at jeg svarer ved å lenke til andre tråder og da får det bli med dette svaret. Søk på

 

kgun site:www.diskusjon.no

 

så skulle det ikke være vanskelig å finne utfyllende og grundige utdypninger av hva jeg mener. Jeg bruker minimalt med tid på tidstyver. Det er tidstyveri om jeg må male på ting jeg har skrevet før for å tilfredsstille deg.

 

Det er raskt å skanne de sidene med treff og skille politiske fra andre tråder. Du får grundig utdypning om du vil ha svar på dette:

 

På hvilken måte vil det rasere velferdsstaten?

 

Du vet jo at skatt går til mye mer enn velferdstilbud?

 

Ikke minst finner du en tråd jeg startet om skatt som ble trollet til stengning. Jeg kan jo i det minste nevne den:

 

Hvorfor betaler vi skatter og avgifter og hvor høye skal de være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...