Epip400 Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Eg har en Asus vivobook s400. Og desverre har eg klart å knekke en hodetelefonjack som eg ikke får ut igjen med superlim eller hvilket som helst triks eg bruker inne i maskinen. Pga dette er det ikke lyd ut høytallerene. Er det en måte å få kun lyd ut høytallerene? Har sjekket litt rundt og prøvd å sjekke volum i alsamixer og laste ned gnome-alsamixer men eg får ikke opp jack sensing. Kan det være problem med at det er hdmi valgt? Dette er output fra aplay -l **** List of PLAYBACK Hardware Devices **** Home directory /home/trond not ours. card 0: PCH [HDA Intel PCH], device 0: VT1802 Analog [VT1802 Analog] Subdevices: 0/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 0: PCH [HDA Intel PCH], device 2: VT1802 HP [VT1802 HP] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 0: PCH [HDA Intel PCH], device 3: HDMI 0 [HDMI 0] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 Er det mulig å se hva som er valgt og kun velge device 0 VT1802 Inne på lydinnstillinger På hardware får eg opp analog output i tillegg til hdmi men det hjelper lite. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hva med å lodde fast en metallbit i minijacken som sitter fast? Da burde det være rimelig greit å få den ut. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Denne oppførselen er noen ganger hardkodet i enten hardware (lydkodeken) eller BIOS. Har du sett om du kan deaktivere hodetelefonutgangen i BIOS? Lenke til kommentar
Epip400 Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 Den er desverre knekt så langt inne at det ikke er mulighet for å bruke den metoden. Inne i bios finner eg ingen ting om deaktivering av jackutgang. Lenke til kommentar
Epip400 Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 Selv om laptopen er kun 1-2 mnd gammel vurderer eg rett å slett kjøpe ny hvis eg ikke får dritten ut pga at maskinen generelt ikke virker så linux vennelig. Bla denne feilen her som gjør at eg kun kan sitte noen meter fra routeren. https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1160188 Er det noen som vet om noen laptoper som er spesielt linux vennelig eller om det finnes en oversikt? Lenke til kommentar
Epip400 Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 BTW! Her er bilde fra alsa mixer. Legger merke til at på chip står det hdmi og uansett hviket kort eg velger står det der. Valget er default eller hda intal pch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå