Gå til innhold

Enda en mye avlivet: Offentlig sektor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er nå like effektiv som den private. Og tendensen fortsetter å øke.

Så bra. Men det betyr jo ikke at alt burde være offentlig likevel.

Dessuten står det:

Sitat: "Nå er offentlige tjenester snart like gode som private, mener brukerne. Om ikke lenge kan de gå forbi, ifølge undersøkelsen til Norsk Kundebarometer."

Jukser du litt? Hvorfor hadde du behov for å jukse? :p

http://www.dn.no/for...icle2610578.ece

Dermed er påstanden om at privat sektor alltid er bedre og skaper mer verdi ikke noe annet enn en myte.

Hvem har påstått det? Om man har konkurranse mellom offentlig og privat sektor, så vil dette øke kvaliteten... Det har ikke noe med at det er privat i seg selv å gjøre at det blir argumentert for at det er bedre, men at det finnes konkurranse som gjør at man hele tiden må forbedre seg for å beholde kundene, slik at de ikke rømmer til et bedre alternativ. Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Si fra om jeg ser helt feil, men sier ikke artikkelen at av de spurte så var nesten folk like fornøyde med offentlige tjenester som det private? Eksempel fra artikkelen er jo:

Folk er like tilfredse med sin fastlege som eierne av Mercedes-Benz, kunder av Finn.no, Apotek 1 og Interoptik.

Jeg fant ikke ett ord om effektivitet.

Trådstarter må jo gjerne tro at han går rundt og avkrefter myter i mengder, men det ser litt komisk ut sett utenifra.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg opplevde at vi som private tilbydere av tjenester inn til det offentlige måtte senke egne standarder for å møte det offentliges tilvente dårligere nivå, før vi fikk lov å bli leverandører. Så man kan jo si at vi måtte rett å slett bli litt dårligere enn det vi ellers var, for i det hele tatt å få lov til å hjelpe den norske stat.

:)

Lenke til kommentar

Dermed er påstanden om at privat sektor alltid er bedre og skaper mer verdi ikke noe annet enn en myte.

Effektivitet =! tilfredshet hos brukere.

Jeg ser også at du presterer å avlive myten om at det private skaper mer verdi enn det offentlige basert på at kunder er nesten like tilfreds med offentlige tjenester som private. Sjeldent jeg ser noen lese så mye ut av et slikt svar.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Jeg opplevde at vi som private tilbydere av tjenester inn til det offentlige måtte senke egne standarder for å møte det offentliges tilvente dårligere nivå, før vi fikk lov å bli leverandører. Så man kan jo si at vi måtte rett å slett bli litt dårligere enn det vi ellers var, for i det hele tatt å få lov til å hjelpe den norske stat.

:)

Husker en historie for en del år tilbake fra en kvinne som kom fra det private til de offentlige og gjorde seg selv meget upopulær p.g.a at hennes effektivitet satte alle de andre i avdelingen i et dårlig lys.

Når det er sagt så er det neppe så svart/hvitt, og det kommer nok helt an på hvor man jobber i det offtenlige.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Nøkkelord her er: Byråkrati, regulering, avgifter, skatter, ansettelsesverm. (monopolvern)

Når vi tvinger privat sektor til å bli offentlig sektor, vil selvfølgelig effektiviteten følge etter.

Du har rett. Å ha rettigheter som arbeidstaker og å føye seg etter lovverket er noe dritt. Er mye bedre med korrupsjon, ikke sant?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å ha utvidede rettigheter som arbeidstaker er skadelig for effektiviteten til en bedrift.

Korrupsjon er ikke motsette av arbeidstaker-vern, faktisk vil jeg si de to går hånd i hånd. En nystartet bedrift klarer ikke overleve med slike lønninger, oppsigelselsvern og reguleringer.

Ganske korrupt å stenge ute små bedrifter, for å sikre at de store slipper konkurranse, syntes du ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett. Å ha rettigheter som arbeidstaker og å føye seg etter lovverket er noe dritt. Er mye bedre med korrupsjon, ikke sant?

Hva i all verden er dette for noe useriøst tull? Verken byråkratisering, regulering, avgifter, stillingsvern eller monopol har da noe som helst med det du sier å gjøre? Hvor kommer korrupsjon og å unngå lovverket fra? Herregud...

Uansett lyver du så det renner av deg som vanlig, eller så kan du bare ikke lese. At brukere er fornøyde med offentlige tjenester er da på ingen som helst måte det samme som at offentlige tjenester drives effektivt. En viss sammenheng er det jo muligens, men den er høyst perifer.

Du kommer med ekstremt mye tøvete tråder, men dette er virkelig en av de verste.

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Enda en mye avlivet: Offentlig sektor er nå like effektiv som den private. Og tendensen fortsetter å øke.

Denne undersøkelsen fra norsk kundebarometer måler kundetilfretshet, ikke effektivitet. Denne bygger altså IKKE opp under den innledende påstanden din. Har du noe annet å bygge opp med eller er det bare et luftslott?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det ligger flere mekanismer til grunn for at private virksomheter har bedre forutsetninger til å drive mer effektivt enn offentlige virksomheter, når det er sagt er ikke dette et målbart argument for at offentlige tjenester ikke kan drive effektivt.

Og at tilfredsheten blant brukerne av offentlige tjenester skal være på høyde med tilfredsheten av private skulle bare mangle. Uansett er denne målingen positiv og gjør incentivet for privatisering kontra offentlig forvaltning mindre en det allerede er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...