Gå til innhold

Hvilken MS Server OS-versjon ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal sette opp en server med et lite regnskapssystem som krever at det er MS Server 2003 eller nyere. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg nok bare brukt Windows 7, men slik er det med minimumskrav.

Jeg har sett litt på komplett.no og ser det er, for min del, rimelig uoversiktlig hva jeg skal kjøpe. Jeg har satt opp og vært borti SBS2008 i andre anledninger før og det fungerer bra til det meste, men skal nok gå for et nytt oppsett med SBS2011/12, men trenger hjelp til å velge riktig produkter/klient-lisenser.

Serveren skal settes opp som domenekontroller/AD, kjøre minimum MS SQL 2008 R2 Express og dette regnskapsprogrammet.

Skal ha inntil 4 klienter/lisenser.

Fint om jeg får link eller produktnummer til det jeg trenger :-)

Takk!

PS: Det skal settes opp på en "vanlig pc", 64-bit/Intel quad-core

Endret av JarleW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal bruke full SQL og/eller Exchange ville jeg unngått SBS-versjonene som inneholder dette. (SBS 2008 eller 2011 eks)

Den du antagelig vil ha heter Windows Server 2012 Essentials: http://www.komplett....aspx?sku=771054

Evt Server 2012 Foundation for den "vanlige" versjonen. (Men da må du kjøpe OEM til produsenten av PC'en din (HP/IBM/Fujitsu/Dell etc))

-Sjekk at programvaren kan kjøre på 2012.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk :-)

Trenger jeg da noen lisenser utenom for å bruke 2-4 klient-pc'er (m/Windows 7) mot denne serveren ?

Er det stor forskjell på å sette opp en 2012 Essensial ifht SBS 2008 ?

Jeg husker det var en del greie wizards i SBS2008 som var veldig lette og gå igennom ifht hva det var på 2003 Servern en gang i tiden, det alt måtte konfigureres på "gamle måten".

Er 2012 like brukervennlig ?

Jeg kan jo laste ned en trial selvfølgelig å teste :-)

Lenke til kommentar

Prøv en trial du - det er samme type wizards i denne, men uten alt oppsettet rundt sql/exchange - men 2012 grensesnittet er nytt selvsagt.

Dette er neste versjon av SBS, og du trenger ingen ekstra CALs til denne - det er inkludert 25 brukere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...