Gå til innhold

[Løst] Alternative Thermal Pads for 4870 Toxic


Anbefalte innlegg

Hallo Alle

 

Etter å ha ødelagt de originale thermal padsene mellom kjøler og minne IC'ene på mitt Sapphire 4870 Toxic (har det i et 775 oppsett som reserve maskin) trenger jeg nye.

Har sjekket f.eks. ebay og fant det jeg trenger, men spørsmålet mitt er;

Kunne jeg brukt noe annet...!?

F.eks aluminium eller kobber tape?

Eller aluminiums folie for den slags skyld?

 

Det kan selvsagt ikke komme i kontakt med strømførende deler av skjermkortet...!

 

Hva tenker Dere om dette?

Endret av raybergs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med originalkjøleren fra amd så skrues metallplaten under kjøleren fast i kretskortet, og legger press mot alle enheter.

Med en slik løsning vil kjølepasta, kobberpasta, ketchup, tandpasta og de fleste varmeførende stoffer fungere helt utmerket.

 

Vil foreslå å unngå stoffer som lukter og degraderes (tandpasta og ketchup f.eks), men ellers er det bare å slå seg løs.

 

Om toxic har separate kjøleblokk for hver enhet hadde jeg sjekket på ebay eller dx.com etter nye kjøleblokk/varmeledende teipbiter.

Lenke til kommentar

Med originalkjøleren fra amd så skrues metallplaten under kjøleren fast i kretskortet, og legger press mot alle enheter.

Med en slik løsning vil kjølepasta, kobberpasta, ketchup, tandpasta og de fleste varmeførende stoffer fungere helt utmerket.

 

Vil foreslå å unngå stoffer som lukter og degraderes (tandpasta og ketchup f.eks), men ellers er det bare å slå seg løs.

 

Om toxic har separate kjøleblokk for hver enhet hadde jeg sjekket på ebay eller dx.com etter nye kjøleblokk/varmeledende teipbiter.

 

Mine referanse 7970 brukte varmeputer på minnet og noe annet. Så vet ikke helt om det du sier stemmer.

Lenke til kommentar

Metallplata som brukes på disse designene er bygd slik at varmeputene skal ligge imellom metallet og halvlederen, uten varmeputer blir det rett og slett ikke kontakt. Det du bør finne ut av er hvor tykke varmeputer du trenger.

 

EDIT:

Techbay selger varmeputer du kan klippe til i tre forskjellige tykkelser, han som driver siden kan kanskje også hjelpe til med å finne tykkelsen på skjermkortet. Om du bor i Oslo eller Trondheim kan du også ta en tur innom Digital Impuls, de har sikkert noen varmeputer liggende og kan sikkert prøve seg frem til hvilken tykkelse som er korrekt ;)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

 

Da blir det ikke alternative pads :)

Har prøvd med 1mm tykke pads, men det ble for tykt.

Vil tro de som stod på var 0,5mm tykk og av typen silikon pads og det har jeg funnet på ebay.

 

Men skal sjekke med diverse data butikker her i Bergen først...

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

 

Da blir det ikke alternative pads :)

Har prøvd med 1mm tykke pads, men det ble for tykt.

Vil tro de som stod på var 0,5mm tykk og av typen silikon pads og det har jeg funnet på ebay.

 

Men skal sjekke med diverse data butikker her i Bergen først...

 

Jeg lette rundt i Bergen for noen måneder siden, fant ingenting. Fikk broderen til å plukke dem opp på Digital Impuls i Trondheim å sende i brev til meg.

Lenke til kommentar

Ett kjapt google søk sa til meg at 4870 er akkurat som 7970, det bruker thermal pads. Akkurat som jeg trodde.

Og dette helt uten at det motsier påstanden om at hele kortet er dekket av en stor metallplate som legger press på alle kretser unntatt grafikk-kjernen, som var det du prøvde å motsi.

 

Å bare ha varmeputer på minnet kommer du ikke spesielt langt med i kjølevei, det må gjerne sitte noe annet på andre siden av puten også.

Lenke til kommentar

Og dette helt uten at det motsier påstanden om at hele kortet er dekket av en stor metallplate som legger press på alle kretser unntatt grafikk-kjernen, som var det du prøvde å motsi.

 

Å bare ha varmeputer på minnet kommer du ikke spesielt langt med i kjølevei, det må gjerne sitte noe annet på andre siden av puten også.

Man bruker aldri metall direkte mot silisium, det blir for dårlig kontakt til å gi mening. Det må være en type varmeleder imellom, enten varmeledende pasta eller varmeputer.

Lenke til kommentar

Jeg lette rundt i Bergen for noen måneder siden, fant ingenting. Fikk broderen til å plukke dem opp på Digital Impuls i Trondheim å sende i brev til meg.

 

Takk for tips!

For det finnes virkelig ingen her i Bergen som har dette.

Skal få bestilt de derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...