Splinten Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Hei! Min pc har begynt å slå seg av tilfeldig uten forvarsel. Første gang var i går da jeg ikke var tilstede, etter dette har den slått seg av helt tilfeldig både under spillinger og idle. jeg får ingen forhåndsvarsler eller form for BSOD. Når den først har slått seg av, booter den opp igjen av seg selv, og alt går for en stund. Opplever at det kan se ut til å være et mønster i eventlog før aktuell shutdown kommer. Dette ser noe slikt ut: http://bildr.no/view/1611423 Gi gjerne beskjed om det vil være behov for å utvide log'en mer detaljert. Tiltak som er gjort: - Overvåkning av temp (CPU: 40c idle, GPU: 65c idle.) - Memtest86 i 2 sykluser, 0 feil. - Resatt CMOS og Flashet BIOS. Noen som har vært borti lignende? PS: Har en følelse av at det er hardware? Den har også slått seg av før jeg i det heletatt har fått bootet windwos. Som sagt, er det helt tifeldig når dette inntreffer. Mvh Philip Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Siden temperaturen ser grei ut,så kan det være relatert til harddisken. Forsøk å kjør en harddisk-sjekkog se hva den rapporterer. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 65 grader idle på gpu virker litt mye. Hvilken gpu? Temp under load før restart? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 GPU viser 65 grader under idle? Det var helv.... høyt hvis det er riktig. De to GTX 580 kortene mine har idle temp på ca 32-34 grader og under load maks 72 grader. Hvis du har det skjermkortet som er i profilen din, et 8800 GTX, bør du være obs på at disse kortene kan plutselig avgå ved "døden" helt uten forvarsel. Skjedde med meg med 2 x 8800 GTX, de bare ga opp ånden med en dags mellomrom. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Det i eventloggen er hendelser i etterkant ev "unexpected shutdown" og er helt feil å se på som årsak ( da de er resultat). Du har sporadiske unexpected shutdowns , dvs OS (windows) eller drivere er ikke triggeren. Windows oppfatter det som noen drar ut strøm pluggen. Mest sannsynlig er det hardware som feiler som flere er inne på her. PSU/varme/grafikk kort/ etc. Lenke til kommentar
Splinten Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 65 grader idle på gpu virker litt mye. Hvilken gpu? Temp under load før restart? Det er et XFX Radeon HD 6950 XXX kort, altså overklokket fra produsent. Temp før shutdown kan ligge på rundt 75-80 grader. Men dog, viften går da kun med 50% hastighet? Under idle ligger jeg pr. nå på 65 grader og 35% vifte. Det i eventloggen er hendelser i etterkant ev "unexpected shutdown" og er helt feil å se på som årsak ( da de er resultat). Du har sporadiske unexpected shutdowns , dvs OS (windows) eller drivere er ikke triggeren. Windows oppfatter det som noen drar ut strøm pluggen. Mest sannsynlig er det hardware som feiler som flere er inne på her. PSU/varme/grafikk kort/ etc. Takk for informasjonen! Har en følelse av at det er hardware feil ja.. Lenke til kommentar
Splinten Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 har i ettertid sett at gpu går med max 50% vifte kapasitet! Og aldri over dette, når det er varmt i rommet går den opp til 85++ Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Helt normalt med 85-90 grader på gpu'n. Du kan sette viftehastighet manuelt og, i tilfelle du ikke visste det Men idle temp var veldig høy. Sjekk at kortet faktisk klokker seg ned når det ikke jobber. (bruk ccc) Fikk det problemet selv etter å prøve en annen bios. Da lå kortet mitt på nøyaktig 65 grader idle. Måtte da senke core, memory og volt manuelt for å få akseptabel temperatur. Lenke til kommentar
Splinten Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 Helt normalt med 85-90 grader på gpu'n. Du kan sette viftehastighet manuelt og, i tilfelle du ikke visste det Men idle temp var veldig høy. Sjekk at kortet faktisk klokker seg ned når det ikke jobber. (bruk ccc) Fikk det problemet selv etter å prøve en annen bios. Da lå kortet mitt på nøyaktig 65 grader idle. Måtte da senke core, memory og volt manuelt for å få akseptabel temperatur. Nettopp! Men har vært veldig varmt på rommet de siste dagene, så er muligens på hengende håret når det gjelder temp. Men har nå satt 60% manuell speed. Så får jeg la det gå noen timer/dager for å se om ting har blitt stable! Takk enn så lenge! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå