Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt historie, kort sagt alt som leder opp mot mine helseplager:

Sommeren 2010 var jeg i Danmark.

Vi hadde leid en feriebolig i juni dette året, og her var det et innendørs svømmebasseng. I anledning med dette tok jeg, sammen med alle de andre, noen svømmetak og badet den første dagen vi var der.

Straks etter, dvs. neste morgen når jeg våknet, så var jeg skikkelig tung i hodet. Jeg var svimmel, tett i ørene, og følte meg influensa-aktig. Lite visste jeg at dette var starten på et åresvis langt mareritt frem til nå (enda)...

Det ble av og på med ørebetennelser fra denne sommerferien, og som regel varte de i en uke til to uker, med opphold i en ukes tid. Det var rett og slett utmattende for å si det mildt. Nesten ett år senere ble jeg frisk... trodde jeg... for det tok en endring:

Slutten av mars 2011, nesten ved månedsskiftet, våknet jeg en søndags morgen. Jeg hadde en konstant pipelyd på venstre øre. En veldig høyfrekvent pipelyd. Tenkte med det samme det jeg hadde lest og hørt om tinnitus for flere år siden, at dette ofte kunne være en pipelyd. Og fra den dagen der har jeg hatt tinnitus på venstre øre. Det har steget kraftig i volum, spesielt i perioder der jeg har vært stresset (opplevd dødsfall i familien, mord, selvmord, og depresjoner medfølgende dette).

Etter jeg fikk tinnitus har ørebetennelsene opptrådt sjeldnere, men fremdeles en gang og to i året. Jeg har nå gått konstant med tinnitus i over to år, og jeg har prøvd omtrent alt, men ingenting hjelper foreløpig.

Flere tusen kroner er gått i: Legebesøk, naturpreparater, akupunktur, alternativ behandling av ymse slag, kjerringråd, utjevne trykk, nesesprayer, ørelys, antibiotika, ginkgo biloba, Tone (naturmedisin med høyt antioksidantinnhold), osv. osv. osv.

Dette har gått utover arbeidssituasjoner. Jeg har skiftet jobb 3 ganger det siste året. Det har gått utover kjærlighetsforholdet. Det har gått utover det meste. Jeg opplever aldri lenger stillhet, jeg er stresset og har søvnproblemer, konsentrasjonsvansker til de grader, og jeg føler hele livet mitt er ødelagt.

Likevel står jeg opp hver dag, forsøker så godt jeg kan å starte en ny dag med blanke ark. Jeg gjør det med tynnslitte nerver, alltid med et sammenbrudd rett rundt neste hjørne, men jeg tenker at jeg alltid lurer meg unna med hodet mitt hevet høyt.

Hvilke alternative løsninger er det til å få en ende på det hele? Jeg kunne gitt en million til den som klarte å fikse meg, om det så var bare for at jeg kunne oppleve ordentlig stillhet igjen i bare ett døgn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei jeg hadde øresus i høyre øre 2 måneder. men jeg har det enda, men mye svakere en før. så jeg tenker ikke på det lengre.

men les denne siden her.

http://www.lommelegen.no/legesvar/tinnitus

det handler om og ikke stresse, selv om det kan være vanskelig. prøv også og få tanken vekk fra øresus, jo mere du tenker på det jo like verre er det.

men ikke forlat kjæresten din, når du er alene så kommer tanken på øresus ofte. det beste er og være med venner eller drive med en hobby, kanskje en rolig musikk låt så tankene lærer seg og tenke vekk fra øresusen.

jeg selv prøvde og ikke ha det for stille i huset. jo mere lyder, jo mere tenkte jeg ikke på den jævla øresus lyden.

lykke til og god bedring, dette går nokk bra. hilsen meg

Lenke til kommentar

Uffda. Det hørtes alt annet enn behagelig ut.

Er det noe av det du har prøvd som har virket bedre enn andre ting ?

Rent teknisk kan problemet ligge hele veien fra selve sneglehuset som plukker opp lyden til selve hørselssenteret i hjernen.

Sånn du legger fram saken din virker det som du fikk en reaksjon fra en mikroorganisme du har fått i deg i vannet. Det kan være at du har en pågående infeksjon, og da kan det være mulig å bli kvitt dette.

Hvilke tiltak har legen gjort for å kartlegge dette ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Legen har sendt meg til audiolog, ØNH. Dårlig utstyr der.

Ellers lite gjort. Forsøker å maskere det med et lydapparat jeg fikk.

Funker litt bedre på nattesøvnen, men det er det hele... og i perioder hjelper det ikke heller.

Jeg prøver nå naturpreparatet "Tone".

Kostet meg en 300 kr. for en måneds forbruk.

Har noen andre erfaringer med dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk faktisk selv tinnitus sommeren 2010 jeg og. Hadde sommerjobb og fikk bihulbetennelse, men gikk forsatt på jobb. Så fikk jeg kraftig dotter og hørte nesten ingenting på ene øret. Så når det gav seg har det sust i ørene mine siden, veksler litt mellom høyre og venstre øret.

Trodde først det var hørselsskade siden det var mye støy på jobb, men har vært hos ØNH lege og han sa at det ikke var hørselsskade, men at ørekanalen min var trang, noe sånt. Kjennes ihvertfall ut som det ligger litt slim inni ørene. Holder jeg for nesen og blåser så knitrer det litt i ørene. Men men, legen min sa at det er ingenting å gjøre med det.

Til tider har det vært ganske irriterendes og tungt med tanke på at jeg aldri kommer til å få det helt stille, piper alltid. Men har egentlig blitt så vandt med det at det plager meg ikke så mye lengre. Pleier alltid å ha noe lyd i bakgrunnen når jeg er hjemme, enten fra tv eller musikk så det ikke blir helt stille, for da kan pipelyden bli ganske irriterendes.

Jeg pleier å ha radioen på om nettene, på lavt volum, blir enklere for meg og sove da, forhåpentligvis hjelper det for deg og.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tinnitus kan ikke fjernes med dagens teknologi. Kanskje om 10 år, kanskje om 50 år. I mellomtiden:

Venn deg til tanken om at pipingen kommer til å være der. Pipingen dannes inne i øret, og er en del av deg. Pipingen er din venn! Ikke tenk at du vil ha pipingen vekk, uten piping er det tomrom. Du liker piping!

Har selv hatt tinnitus i tre år, men dette går ikke utover hverdagen min.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Huff! Har du prøvd å finne ut om det er noen situasjoner der du ¨glemmer¨ at du har øresus? Jeg glemmer det ofte når jeg holder på meg f.eks malejobber, er på jobb, gjør morsomme ting med venner.

Som mange andre må jeg ha lyd rundt meg om dagene hvis jeg er alene. Prøv å finn lyder som overdøver lyden du har på øret. Hva med lydpute? Mestringskurs? Jeg bor nære sjøen, og hvis jeg har vondt for å sovne går jeg ut for å lytte på sjøen, dette roer ned suset/pipingen min.

Det kan også sies at det er ikke like enkelt når den varrierer i styrke og type lyd.

Jeg har vært plaget med øresus i litt over 1,år og jeg skulle også ønske at jeg kunne fått 1.dag eller omså noen timer med stillhet, men desverre. Jeg har bare innstilt meg på at dette er noe jeg må leve med. Jeg merker at jeg i enkelte perioder får forverret sus hvis jeg gjør avslappningsøvelser.

Jeg ønsker deg lykke til og håper du finner en måte og mestere utfordringene.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg trå for dypt da jeg ikke har tinnitus selv, men jeg vil tro kroppens evne til å tilpasse seg trår inn før eller siden i din situasjon. Om en lyd, lukt eller smak er tilstede lenge nok, vil du til slutt ikke legge merke til den lenger med mindre situasjonen forverres. Jeg har en kompis som fikk øresus som resultat av en høylydt metalkonsert, og man kan ikke merke det på ham med mindre han har hørt på veldig høy musikk, for først da fremtrår det verre enn normalt.

Som nevnt over, handler det om å akseptere det og sette fokus på andre ting. Det beste du kan gjøre er å holde deg selv opptatt, eller i hvert fall oppmerksomheten din. Merker du øresusen under en ekstremt god film? I refrenget til favorittsangen din? Når du gjør noe du elsker?

Lenke til kommentar

Neida! Jeg har bare hadd min øresus i ca 1 år. Kanskje ¨vant¨ er feil ord..hm... Har du aldri opplevd å ¨glemt¨ at lyden er der? Jeg har enkelte ganger kommet hjem etter en tung/mye å gjøre dag på jobb og når jeg kommer hjem: Oi, der var den lyden som jeg må leve med... Sukk..

Noen som har opplevd smerter sånn dann og vann i øret som dere har sus i uten grunn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...