Gå til innhold

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg regner med at de som ser Moores filmer forstår at de er satt på spissen, at de representerer en side. Som nevnt mener jeg at slutten av filmen med det klassiske filmklippet fra Roosevelt var best.

Det er forresten interessant at filmene hans også har et religiøst budskap. Mtt inntrykk er at høyresiden i USA som i Norge har kuppet kristen navnet. Jeg har lært at tømmermannen fra Nasaret satt sammen med de utstøtte i samfunnet, sikkert Rom folket i Norge i dag. De noen kaller parasitter og brunsnegler.

Norsk Tv viser alt mulig, men de fleste av oss er nok som Obama sosialister for de fleste amerikanske republikanere.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nrk er ganske snevert og snur sjeldent synspunkt iløpet av sakens gang. De har derimot endret litt holdning i det siste og publiserer mye anti-mainstream på netttvn sin, iform av dokumentarfilm. De to siste jeg har sett og satt pris på er vel 'aluminiumsalderen' og den om 'planned obsolescence'

Lenke til kommentar

Jeg regner med at de som ser Moores filmer forstår at de er satt på spissen, at de representerer en side.

Du blir vel helt ok da hvis NRK bare presenterte og intervjuet FRP politiker fordi vet jo at de representerer en side?

Norsk Tv viser alt mulig, men de fleste av oss er nok som Obama sosialister for de fleste amerikanske republikanere.

Du svarer jo aldri om spørsmålet mitt om NRK. Hva politiske motvekt til moore vises på Nrk slik at "alt mulig" vises på norsk tv?

Glad for at jeg ikke passer innom dine fordommer om amerikanske republikaner. Jeg har truffet Moore når jeg bodde i Michigan. Intersannt å høre på og god underholdning. Skulle ønske han brukte litt mer saklige provosering slik at han ikke ligner andre provokatør fra høyresiden

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du blir vel helt ok da hvis NRK bare presenterte og intervjuet FRP politiker fordi vet jo at de representerer en side?

Fint du nevner FrP. De har grått seg til altfor mye tid i NrK på grunn av deres sjefssutrer. Hagen. Noen ganger virket det som han hadde klippekort til NrK.

Du svarer jo aldri om spørsmålet mitt om NRK. Hva politiske motvekt til moore vises på Nrk slik at "alt mulig" vises på norsk tv?

Ta det opp med NrK. Jeg har en av og på knapp som jeg bruker.

Lenke til kommentar

Ta det opp med NrK. Jeg har en av og på knapp som jeg bruker.

Hvorfor skriver du da:

Det er da ingen ting i forhold til det som serves fra annet hold.

Jeg synes jjkogan spør ganske kort og konsist mens du svarer kosteskaft hver eneste gang. Det blir fryktelig vanskelig å tolke hva du prøver å si når du ikke kan svare avklarende på oppfølgingsspørsmål.

Lenke til kommentar

Hvorfor skriver du da:

Jeg synes jjkogan spør ganske kort og konsist mens du svarer kosteskaft hver eneste gang. Det blir fryktelig vanskelig å tolke hva du prøver å si når du ikke kan svare avklarende på oppfølgingsspørsmål.

Kan være at han prøver å si at han ikke bryr seg hva vises på NRK. Alle har av og på knappen, ikke sannt?

Likevel har jeg det vanskelig å tro han ville si noe lignende til en norsk versjon a la Fox News. Skattebetalere fortjener bedre enn ensidig statskanal, vi alle trenger å høre på andre synspunkter enn våre egne. NRK bør være den mest troverdig nøytrale kilde som opplyser folk fra alle vinkler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan være at han prøver å si at han ikke bryr seg hva vises på NRK. Alle har av og på knappen, ikke sannt?

Stemmer og jeg har endog kanalvelger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har godt nok utvalg og noen ganger er godt nok best.

Hadde jeg hatt større tilbud, hadde jeg vel sittet å glodd i Tv skjermen hele dagen. Jeg har endog ikke lett opp alle kanalene. Det tar tid for en med 10 000 tommeltotter.

Andre får snakke for seg.

Lenke til kommentar

Jeg har godt nok utvalg og noen ganger er godt nok best.

Hadde jeg hatt større tilbud, hadde jeg vel sittet å glodd i Tv skjermen hele dagen. Jeg har endog ikke lett opp alle kanalene. Det tar tid for en med 10 000 tommeltotter.

Andre får snakke for seg.

Når utvalget er ikke stort nok til å inkludere motargumenter til ensidig politisk kommentar er ikke utvalget "godt nok"!

Journalismen på NRK er ganske bra ellers fordi de pleier å la norske politiker konkurrere og intervju begge sider når det gjelder innenrikspolitikk. Når det gjelder kritikk av USA mister de dette evne og klar ensidighet (som Moores filmer) aksepteres og som du sier feires(Moore kunne fått fritt ord prisen med sin politisk ensidighet og fakta bending). Hadde man denne lignende ensidig kommentar om Kina ville det utfordres som ensidig og unyansert Ingen ville fått fritt ord prisen i en film som karikaturiserer kinesere men noe som aksepteres på NRK og deg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

NrK er nok mye mer USA vennlig enn du er klar over. Jeg synes det er glimrende med "reklame fri" Tv stasjoner som SvT og NrK.

Jeg liker å se på http://fareedzakaria.com/ sine programmer på Cnn. Samtidig skrur jeg som regel på Cnn når jeg ikke finner noe på de NrK, SvT og andre kanaler som interesserer meg. Det er ganske ofte.

Har ikke funnet BBC på min kanalvelger. Jeg har ikke brosjyren til Tven som jeg har arvet og det tar en del tid å finne ut hvordan man stiller inn nye kanaler. Mine foreldre mente BBC radio hadde de mest obejektive nyhetene under krigen. Savner mest BBC og noen sports kanaler som man må abonnere på. Sikkert bra for såvel helsa som min fritid at jeg ikke har tatt meg bryet å programmere inn flere kanaler.

Lenke til kommentar

NrK er nok mye mer USA vennlig enn du er klar over. Jeg synes det er glimrende med "reklame fri" Tv stasjoner som SvT og NrK.

Jeg liker å se på http://fareedzakaria.com/ sine programmer på Cnn. Samtidig skrur jeg som regel på Cnn når jeg ikke finner noe på de NrK, SvT og andre kanaler som interesserer meg. Det er ganske ofte.

Har ikke funnet BBC på min kanalvelger. Jeg har ikke brosjyren til Tven som jeg har arvet og det tar en del tid å finne ut hvordan man stiller inn nye kanaler. Mine foreldre mente BBC radio hadde de mest obejektive nyhetene under krigen. Savner mest BBC og noen sports kanaler som man må abonnere på. Sikkert bra for såvel helsa som min fritid at jeg ikke har tatt meg bryet å programmere inn flere kanaler.

Innenlandske kanaler som alle nordmenn forstår fra det norske perspektivet er mye viktigere enn utenlandske kanaler. Det er det som mangler. Bred perspektiv mangler på norsk tv og jeg tror ikke mange nordmenn vet det og konformitet i norsk kultur forsterker dette. Ingen vet at de er sneversynt før de blir utfordret og alle er sneversynt på en eller annetn måte jeg frykter altfor mange nordmenn akseptere Moores propaganda som hele sannhet når andre synspunkter ikke presenteres på norsk tv. Det merker jeg med nordmenn jeg treffer og.

Professor Ole Moen på UiO sier det samme når han viser at selv om USA er meget viktig så erforskning om USA på UiO meget lite. Nordmenn tror de vet alt allerede og generellt har en nedlatende holdning til mye av det de tror de vet. Nyanse og breder forståelse mangler om landet som er så viktig for Norge

- En kulturelt basert antiamerikanisme hindrer norske akademikere i å forske på verdens eneste gjenværende supermakt. Hvis vi ikke forstår amerikansk innenrikspolitikk, forstår vi heller ikke supermaktens nye atferd i utenrikspolitikken, uttaler professor Bernt Hagtvet ved Institutt for statsvitenskap ved UiO. Han karakteriserer mangelen på et eget lærested i Norge for forskning på USA som skandaløs.

http://www.uniforum.uio.no/nyheter/2003/04/antiamerikanisme-hindrer-kunnskap-om-usa.html

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

- En kulturelt basert antiamerikanisme hindrer norske akademikere i å forske på verdens eneste gjenværende supermakt. Hvis vi ikke forstår amerikansk innenrikspolitikk, forstår vi heller ikke supermaktens nye atferd i utenrikspolitikken, uttaler professor Bernt Hagtvet ved Institutt for statsvitenskap ved UiO. Han karakteriserer mangelen på et eget lærested i Norge for forskning på USA som skandaløs.

Det kan være at du har rett, men selv mener jeg at jeg vet en del om USA, kanskje det landet utenfor Skandinavia jeg vet mest om. Nå skjer det en rivende utvikling også i Afrika og den økonomiske veksten er uten at jeg har sjekket tallene veldig sterk i noen Afrikanske lande. Når veksten skjer fra et lavt nivå, er det selvsagt lettere å få til en høy prosentvis vekst, og det spøs hvor varig veksten i disse aftikanske landene er. Jeg personlig vet altfor lite om Afrika.

Vi ser imidlertid avtagende vekst i BRIC landene, noe som kanskje overrasker en del.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det kan være at du har rett, men selv mener jeg at jeg vet en del om USA, kanskje det landet utenfor Skandinavia jeg vet mest om. Nå skjer det en rivende utvikling også i Afrika og den økonomiske veksten er uten at jeg har sjekket tallene veldig sterk i noen Afrikanske lande. Når veksten skjer fra et lavt nivå, er det selvsagt lettere å få til en høy prosentvis vekst, og det spøs hvor varig veksten i disse aftikanske landene er. Jeg personlig vet altfor lite om Afrika.

Vi ser imidlertid avtagende vekst i BRIC landene, noe som kanskje overrasker en del.

Mange nordmenn vet mye om USA men kunnskap fra tabloidene gir ikke et nøye bilde. Nøye bilder om typiske amerikanske liv er kjedelige

Lenke til kommentar

I USA får noen selskaper som Moores program viste utbetalt en premie om noen ansatte dør. Det lønner seg altså for bedriften om den ansatte dør.

Det er det kapitalistiske systems verste utvekster.

Det kalles livsforsikring, og de fleste syns det er bra at man kan forsikre seg mot død. Både for familie og arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Han begynte med veldedighet etter at han ikke visste hvor han skulle gjøre av pengene. Han og demokraten Warren Buffett (som klager over at han betaler for lit skatt) burde betalt mer i skatt som kunne kommet den vanlige amerikaner til gode,

Det må da være bedre bruke det direkte på fattige mennesker, enn å brødfø utallige amerikanske byråkrater?

Lenke til kommentar

Rett fra levra hos en kapitalist

... "Derfor vil det å beskatte de rike for å betale for investeringer som kommer alle til gode alltid være en fantastisk proposisjon for middelklassen og de rike" ...

Å skape jobber burde vel ikke være et mål i seg selv?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Mange nordmenn vet mye om USA men kunnskap fra tabloidene gir ikke et nøye bilde. Nøye bilder om typiske amerikanske liv er kjedelige

Det samme argumentet kan brukes på deg selv om Norge og Sverige som du også nevner i denne tråden. Jeg velger selv hva jeg ser på og hvor jeg finner min informasjon. Jeg er mottagelig for gode forslag til bedre kilder.

Lenke til kommentar

Det samme argumentet kan brukes på deg selv om Norge og Sverige som du også nevner i denne tråden. Jeg velger selv hva jeg ser på og hvor jeg finner min informasjon. Jeg er mottagelig for gode forslag til bedre kilder.

Hva vil du vite noe mer om? Politikk? Sosioøkonomiske tilstander?

De fleste av oss har det vanskelig å høre på de med motsatte meninger men, ønsker man å bli velinformert må vi gjør det ofte. Som regel prøver jeg å gjør det hver dag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva vil du vite noe mer om? Politikk? Sosioøkonomiske tilstander?

De fleste av oss har det vanskelig å høre på de med motsatte meninger men, ønsker man å bli velinformert må vi gjør det ofte. Som regel prøver jeg å gjør det hver dag

Politikk er for min del for tiden stort sett begrenset til det norske valget. Resten av mitt liv er for kort til å bruke mer tid på dette i øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...