jjkoggan Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Mye å kritisere selvsagt, men mye godt også. Jeg har bodd i begge land og ser fordeler og ulemper i begge. Også å sammenligne en meget stor multikulturellt supermakt med globalt ansvar til et bitteliten homogent land med bare selv ansvar er usaklig egentlig. Når det gjelder økonomi husker jeg nobelprisvinner Milton Friedmann når han ble spurt om usa burde følge den skandinaviske modellen. Han svarte: "A Scandinavian economist once stated to Milton Friedman: "In Scandinavia we have no poverty." Milton Friedman replied, "That's interesting, because in America among Scandinavians, we have no poverty either." Indeed, the poverty rate for Americans with Swedish ancestry is only 6.7%, half the U.S average. Economists Geranda Notten and Chris de Neubourg have calculated the poverty rate in Sweden using the American poverty threshold, finding it to be an identical 6.7%. Og dette: Friedman | Though it is not as true now as it used to be with the influx of immigration, the Scandinavian countries have a very small, homogeneous population. That enables them to get away with a good deal they couldn’t otherwise get away with. What works for Sweden wouldn’t work for France or Germany or Italy. In a small state, you can reach outside for many of your activities. In a homogeneous culture, they are willing to pay higher taxes in order to achieve commonly held goals. But “common goals” are much harder to come by in larger, more heterogeneous populations. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Kanskje mindre effektivt men en må ha tillit i staten å gjør det mer effektivt. Amerikaner har mye mindre tillit i staten enn homogent lille Norge hvor flertallet og byråkrater bestemmer hvor pengene går istedenfor individet. Idag finner du mer motstand mot støtte for fattige innvandrere. Hvis alle var innvandrere uten felles kultur, tradisjoner og verdier så blir det vanskelig å støtte velferdstaten. Hvor ville du foretrukket å bli alvorlig syk om du hadde tykk lommebok, i USA; Norge eller på Cuba? Hvor ville du foretrukket å bli alvorlig syk om du er fattig, i USA; Norge eller på Cuba? Hvor ville du foretrukket å bli alvorlig syk om du tilhører middelklassen, i USA; Norge eller på Cuba? Hva mener du om det Roosevelt prøvde å få til på alment helsevesen i USA? Jeg lurer på hvorfor Sverige ikke sensurer Moore også? Det får du nesten ta med svenskene. Jeg ser mye på svensk Tv, særlig under internasjonale konflikter og mener jeg får mye mer objektiv informasjon fra dem enn fra USA og NATO landet Norge. Typisk eksempel var krigen mellom Georgia og Russland. Nyhetene fra Sverige var langt mer objektive. Så jeg synes USA og Norge skal ligge lavt i terrenget når vi angriper svensk nyhetsformidling. Videre så ser jeg lite balanse på NRK som viser Moore men ikke ennlignende konservativt stemme Hvor mye ser du på NrK? Kan det komme av at vi i Norge er mer lik demokratene i USA og ikke har sans for stasjoner som Fox news? Cnn er ikke så svært forskjellig fra NrK. Det så vi tydelig i ovennevnte krig mellom Georgia og Russland. For å presisere er jeg ikke sosialist og jeg ville ikke foretrukket Cuba fremfor USA. Aller best trives jeg her jeg bor. Endret 13. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 www.dinvenstrevriddepropagandaavis.no - driftes av Kjell Bleivik Unge Venstre er da enig i det jeg skriver om rentefradra og oljefondet. Når blir partiet enig i å sette av et kontantfond til veibygging, når aksjemarkedet er overvurdert? For øvrig mottar ikke min lille avis pressestøtte. Det vil vel du som Venstre mann stemme for eller må jeg støtte meg til Unge Venstre? Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 (endret) Rett fra levra hos en kapitalist http://www.youtube.com/watch?v=CKCvf8E7V1g ... "Derfor vil det å beskatte de rike for å betale for investeringer som kommer alle til gode alltid være en fantastisk proposisjon for middelklassen og de rike" ... Endret 12. mai 2013 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Unge Venstre er da enig i det jeg skriver om rentefradra og oljefondet. Ja. Akkurat dette syntes jeg også høres fornuftig ut i grunn. Når blir partiet enig i å sette av et kontantfond til veibygging, når aksjemarkedet er overvurdert? Atte det var, sa du? For øvrig mottar ikke min lille avis pressestøtte. Det vil vel du som Venstre mann stemme for eller må jeg støtte meg til Unge Venstre? Hmm... Støtt deg til Unge Venstre. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Rett fra levra hos en kapitalist ... "Derfor vil det å beskatte de rike for å betale for investeringer som kommer alle til gode alltid være en fantastisk proposisjon for middelklassen og de rike" ... Den var bra! Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Kan det komme av at vi i Norge er mer lik demokratene i USA og ikke har sans for stasjoner som Fox news? Dette er et godt poeng som kritikere av norske medier ikke ser ut til å forstå eller akseptere. Fox News Channel og tilsvarende formidler et politisk syn som er helt fremmed for Norge. Fox er en partikanal for et politisk parti, akkurat som Pravda, så hvorfor skulle dette være interessant for Norge? Dessuten handler Fox om USA. Det er egentlig det samme som om en TV-stasjon i Illinois skulle begynne å sende Vestlandsrevyen. NRK hadde nok fått en klagestorm uten like hvis de kringkastet det mest ekstreme søppelet fra amerikansk talk radio eller Fox. De fleste husker vel Glenn Beck som omtalte ungdommene på Utøya som "Hitler jugend". Slik retorikk er dagligdags på Fox og i republikaner-vennlige medier. Dekningen til Fox er i stor grad ment for å støte og nedverdige demokrater og venstresiden, der "venstresiden" er alle som ikke stiller seg bak GOPs partiplattform. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Dette er et godt poeng som kritikere av norske medier ikke ser ut til å forstå eller akseptere. Fox News Channel og tilsvarende formidler et politisk syn som er helt fremmed for Norge. Fox er en partikanal for et politisk parti, akkurat som Pravda, så hvorfor skulle dette være interessant for Norge? Dessuten handler Fox om USA. Det er egentlig det samme som om en TV-stasjon i Illinois skulle begynne å sende Vestlandsrevyen. NRK hadde nok fått en klagestorm uten like hvis de kringkastet det mest ekstreme søppelet fra amerikansk talk radio eller Fox. De fleste husker vel Glenn Beck som omtalte ungdommene på Utøya som "Hitler jugend". Slik retorikk er dagligdags på Fox og i republikaner-vennlige medier. Dekningen til Fox er i stor grad ment for å støte og nedverdige demokrater og venstresiden, der "venstresiden" er alle som ikke stiller seg bak GOPs partiplattform. Jeg ser ikke forskjellen mellom Moore sin propaganda og Fox kommentatør enn politiske syn. En statskanal bør gjør mer enn å vise programmer som støtter et politiske synsvinkel uten å vise at det finnes andre som har motsatte synsvinkler selv om nordmenn er uvannt til det og det blir upopulær. Ellers blir statskanalen noe som ligner Fox News. Det ser ut som dere er OK med det så lenge NRK a la Fox News har et populært synspunkt. Jeg trodde hensikten til en statskanal er at det kan vise mindre populære programmer som utdanner og er viktig til samfunn uten å bry seg om hvor mye penger de får. En kan spørre er Norges politikk slik det er fordi Norsk media er ensidig og nordmenn vet lite om alternative synspunkter ? Er ensidig medie innflytelse godt for demokrati? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Den var bra! Den var en overenklede og meget ensidig personlig mening, ikke mye annet. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Hvor ville du foretrukket i bli alvorlig syk om du hadde tykk lommebok, i USA; Norge eller på Cuba? Hvor ville du foretrukket i bli alvorlig syk om du er fattig, i USA; Norge eller på Cuba? Hvor ville du foretrukket i bli alvorlig syk om du tilhører middelklassen, i USA; Norge eller på Cuba? Hva mener du om det Roosevelt prøvde å få til på alment helsevesen i USA? Cuba sikkert. Jeg er for en alment helsevesen selv om min middelklasse erfaring med helse systemet i USA er meget god. Det får du nesten ta med svenskene. Jeg ser mye på svensk Tv, særlig under internasjonale konflikter og mener jeg får mye mer objektiv informasjon fra dem enn fra USA og NATO landet Norge. Typisk eksempel var krigen mellom Georgia og Russland. Nyhetene fra Sverige var langt mer objektive. Så jeg synes USA og Norge skal ligge lavt i terrenget når vi angriper svensk nyhetsformidling. Jeg er imot sensur og mener heftig debatt fra mange sider er godt for demokrati. At journalism boer forbedres er helt sannt. Hvor mye ser du på NrK? Kan det komme av at vi i Norge er mer lik demokratene i USA og ikke har sans for stasjoner som Fox news? Cnn er ikke så svært forskjellig fra NrK. Det så vi tydelig i ovennevnte krig mellom Georgia og Russland. For å presisere er jeg ikke sosialist og jeg ville ikke foretrukket Cuba fremfor USA. Aller best trives jeg her jeg bor. Jeg ser på NRK hver dag, særlig nyheter fordi jeg liker å se nyheter fra mange perspektiver. Jeg ville ikke bo i et land som tvinger mange å risikere sine liv å dra landet. Ordet Defection bør ikke eksistere. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Jeg ser ikke forskjellen mellom Moore sin propaganda og Fox kommentatør enn politiske syn. En statskanal bør gjør mer enn å vise programmer som støtter et politiske synsvinkel uten å vise at det finnes andre som har motsatte synsvinkler selv om nordmenn er uvannt til det og det blir upopulær. Ellers blir statskanalen noe som ligner Fox News. Det ser ut som dere er OK med det så lenge NRK a la Fox News har et populært synspunkt. Jeg trodde hensikten til en statskanal er at det kan vise mindre populære programmer som utdanner og er viktig til samfunn uten å bry seg om hvor mye penger de får. Jeg synes ikke NRK skal sende filmene til Michael Moore. De såkalte "dokumentarene" hans er politisk propaganda, selv om de kanskje har et snev av sannhet, og han bruker mye av den samme taktikken som høyresiden i USA bruker for å vri virkeligheten til sin favør. Hans fremstilling er ofte overlagt misvisende eller overdrevet. Dog er han ikke ondsinnet på samme måten som Fox og talk radio. Han kaller ikke presidenten rasist, han sier ikke at enkelte folkegrupper bør kastes ut av landet, han sier ikke at han hater familiene til 9/11-ofrene, og han ber ikke familiene til Sandy Hook-ofrene dra til helvete. Alt dette gjør høyresiden, og det kan jeg dokumentere: Fox sitt "liberale" alibi sier, Bob Beckel, sa nylig at muslimske studenter må hindres å komme inn i USA: http://www.washingto...-hes-a-liberal/ Glenn Beck sier at han hater familiene til 9/11-ofrene: http://www.youtube.com/watch?v=hf33g9ep4YU http://www.examiner....-9-11-survivors Den konservative radioprateren Bob Davis sier at familiene til Sandy Hook-ofrene (altså små unger som ble henrettet) kan dra til helvete: http://www.rawstory....can-go-to-hell/ Er det denne "siden" du vil gi en stemme i norske medier? Ser du ikke forskjellen mellom Moore og Fox/talk radio? Endret 13. mai 2013 av Spenol Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Jeg synes ikke NRK skal sende filmene til Michael Moore. De såkalte "dokumentarene" hans er politisk propaganda, selv om de kanskje har et snev av sannhet, og han bruker mye av den samme taktikken som høyresiden i USA bruker for å vri virkeligheten til sin favør. Hans fremstilling er ofte overlagt misvisende eller overdrevet. Det er da ingen ting i forhold til det som serves fra annet hold. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Det er da ingen ting i forhold til det som serves fra annet hold. På NRK? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 (endret) Er du for amerikansk sensur av NrK? Er det budskapet som er problemet eller budbringeren eller begge deler? Cuba sikkert. Det var vel ikke svar på samtlige tre punkter? Se også: Obama eller Roosevelt care? Endret 13. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Er du for amerikansk sensur av NrK? Er det budskapet som er problemet eller budbringeren eller begge deler? Disse spørsmål er en gåte. Kan du si litt mer hva du refererer til? Det var vel ikke svar på samtlige tre punkter? Se også: Obama eller Roosevelt care? Roosevelt . Japansk systemet er ganske intersannt også. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Er det denne "siden" du vil gi en stemme i norske medier? Ser du ikke forskjellen mellom Moore og Fox/talk radio? Fordømmer du alle konservative stemmer pga flere ignorante provocatører? Hvis jeg må velge mellom ensidig propaganda og et stort utvalg fra alle sider med noe tullebukker i mellom, velger jeg større utvalg. Ellers kunne jeg bo i en totalitær stat. Folk som bor i en tolalitær stat har en unnskyldning for sin ignoranse, nordmenn har ikke denne unnskyldning. Jeg liker at moore provoserer og sier mange ting få amerikanere har tenkt på, myter som mange tror på blir knust. Dette bidrar til mer kunnskap og et bedre demokrati. Det jeg ikke liker er hvis ingen utfordrer ham og hans propaganda aksepteres som fakta istedenfor anledning til en frem og tilbake heftig debatt. Jeg er en vitenskapelig forsker selv og selv om jeg ikke liker det når ideene mine angripes vet jeg at vi løser mer problemer når alle presenterer deres meninger enn bare noe få som er allerede enige Det samme gjelder politikk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Disse spørsmål er en gåte. Kan du si litt mer hva du refererer til? På engelsk er der et utrykkk: Don't shoot the messenger. Er det med andre ord: Moores filmer (budskapet) NrKs formidling av filmene (budbringeren) Eller min formidling av NrKs (bud om budbringern) som er problemet? Jeg bryr meg ikke om hva dere sender I USA, og jeg har en av og på knapp på min Tv om det trengs, Heldigvis er det jeg selv som bestemmer når den skal brukes. Jeg håper at det var avklarende. P.S. Har dere en fritt ord pris i USA? Jfr. 18.46 og utover i sendingen. http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56051313/13-05-2013 Moore kunne nok fått fritt ord prisen i Norge. Kunne han fått en tilsvarende pris i USA? Endret 14. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Det er da ingen ting i forhold til det som serves fra annet hold. Siterer denne da det ser ut til at det er dette det stilles spørsmål ved. Hva er det som serveres fra hvilket hold, og mener du med det at NRK her står for en balansert dekning ved å la moore sin 'dokumentar' stå uimotsagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 (endret) Du vet vel hva som har kommet fra USA opp gjennom årene: Barnefilmer der man forherliger nedslakting av innfødte amerikanere. De ble vist da jeg var ung. Indianerne var alltid skurken. National Geographic som har gjort underholdning av menneskers tragedier som fengselsopphold. Ganske så forvrengte nyhetssendinger. Bla tilbake i tråden for ytterligere opplysninger. Moores film er som en piknik på landet i forhold til mye av det andre som er dyttet på oss opp igjennom historien. P.S. Er det noen som reagerer på at NrK (særlig 2ern) sender dårlige Western filmer med indianere som skurkene? Endret 14. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Du vet vel hva som har kommet fra USA opp gjennom årene: Barnefilmer der man forherliger nedslakting av innfødte amerikanere. De ble vist da jeg var ung. Indianerne var alltid skurken. National Geographic som har gjort underholdning av menneskers tragedier som fengselsopphold. Ganske så forvrengte nyhetssendinger. Bla tilbake i tråden for ytterligere opplysninger. Moores film er som en piknik på landet i forhold til mye av det andre som er dyttet på oss opp igjennom historien. P.S. Er det noen som reagerer på at NrK (særlig 2ern) sender dårlige Western filmer med indianere som skurkene? Javell, men det er fortsatt ikke noe svar på det tidligere spørsmålet, som du ser ut til å ha drevet lengre og lenger unna. At det finnes mye rart på amerikansk tv endrer ikke på hvorvidt det er en skjev fremstilling på norsk tv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå