Gå til innhold

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Jeg tar selvsagt Moores filmer med en klype salt. Han ser på problemene fra et ståsted- Det trengs ulike stemmer i et velfungerende demokrati.

Presenteres det en motvekt til Moores politiske dokumentar på NRK slik at andre får presentere motargumenter til Moores påstander? Får limbaugh eller oreilly like mye tid på nrk?

Moore er kjent som en som en amerikansk talerør for mange europeiske politker, han gjør jobben for dem.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt som trenger å bli sagt om Moore er i grunn sagt allerede.

Problemet er ikke verken kapitalismen eller sosialismen, men at noen har et ubalansert og dermed urealistisk forhold til de økonomiske modellene. Jeg vil påstå at det ikke er eller i hverfall ikke bør være et motsetningsforhold mellom dem, da de er helt avhengige av hverandre for å fungere optimalt. Kapitalisme uten sosialisme er en like dårlig ide som sosialisme uten kapitalisme. Dette skjønner de aller fleste utenom noen få, ekstreme grupperinger, og derfor er det også svært få land som er rendyrket kapitalistiske eller sosialistiske - takk og lov!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Presenteres det en motvekt til Moores politiske dokumentar på NRK slik at andre får presentere motargumenter til Moores påstander? Får limbaugh eller oreilly like mye tid på nrk?

Moore er kjent som en som en amerikansk talerør for mange europeiske politker, han gjør jobben for dem.

Vi bombarderes jo med stoff fra den andre siden. Moore er i så henseende en liten stemme. Cnn er en av de bedre stasjonene.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg har liten sans for Michael Moores filmer som dokumentarmaterie, som underholdning derimot er det helt OK.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har liten sans for Michael Moores filmer som dokumentarmaterie, som underholdning derimot er det helt OK.

Noen som så programmet der har tok med seg noen amerikanere til Cuba og viste dem hvilket helsevesen de har det?

For øvrig synes jeg avslutningen i går av Roosevelt var best. Det korte innslaget finnes også på nettet:

Se også:

Franklin D. Roosevelt’s Second Bill of Rights: For Workers

Wikipedia: Second Bill of Rights

Han er nok en av historiens beste amerikanske presidenter som døde før han fikk gjennomført sin visjon.

Lenke til kommentar

Kan man bli forelsket i en ideologi som har lagt flere menneskeliv på samvittigheten enn sosialisme?

Kapitalismen er ikke en ideologi. Det er et økonomisk system, problemet er når en ideologi bruker dette systemet feil.

Lenke til kommentar

Noen som så programmet der har tok med seg noen amerikanere til Cuba og viste dem hvilket helsevesen de har det?

Ja, jeg har vel egentlig sett alle MM filmene og bildet som ble tegnet av Cuba var vel litt i overkant rosemalt etter min mening. Missforstå meg rett, det er mye bra med Cuba og at de har helsedekning til alle landets innbyggere er en positiv side, så har mynten to sider. Hadde jeg hatt valget av å bo enten som statsborger i Cuba eller USA hadde jeg valgt USA, selv om jeg ikke ville vært en borger i noen av de landene (blir som å velge mellom pest eller kolera).

Lenke til kommentar

Ja, forklarte han deg om hvorfor de hadde problemer med å få gratis behandlling i USA (dvs. på forsikringen). - Det var fordi de trodde de var lur, og valgte å leve livet uten forsikring, før det til slutt gikk galt.

Litt på samme måte som om noen kjører uten forsikring på bilen, og klager over forsikringssystemet når man kræsjer og etterpå ikke får tegnet forsikring som kan dekke deres skade.

Det ble sikker ikke fortalt noe om cubas ventelister heller.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vel egentlig sett alle MM filmene og bildet som ble tegnet av Cuba var vel litt i overkant rosemalt etter min mening. Missforstå meg rett, det er mye bra med Cuba og at de har helsedekning til alle landets innbyggere er en positiv side, så har mynten to sider. Hadde jeg hatt valget av å bo enten som statsborger i Cuba eller USA hadde jeg valgt USA, selv om jeg ikke ville vært en borger i noen av de landene (blir som å velge mellom pest eller kolera).

Hvorfor tror du moore bor i USA, selv om det er meget få amerikaner som deler hans politiske syn og han er meget frustrert Han ville passe seg godt i flere land i Europa og har blitt et meget godt talerør for europeiske politiker som ønsker å vise motstand til konservatisme, særlig amerikanske konservatisme.

Det finnes ikke en lignende europeiske talerør for amerikanske politiker fordi ordet anti-europeanism ikke eksisterer

Jeg bor i pesten og er veldig glad i landet. Jeg elsker Norge også men tror det ville bli mye som ikke ville passe meg

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Moore er ikke journalist som prøver å undersøke problemer fra forskjellige vinkler, han er ensidig politiske provocoteur som provosere folk til å akseptere hans ensidig syn

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Cuba er kjent som et land med helsedekning til hele befolkningen, et helsevesen den vanlige amerikaner ser langt etter. Jeg vet heller ikke om en rik nordmann kan kjøpe seg første plass i køen slik man kan i USA. USA har noen av de beste sykehusene i verden, men de er for fåtallet av amerikanere og rike mennesker fra andre land.

Dette vet jeg en del om siden jeg jobbet i Skandia hvor de solgte en privat helseforsikring

http://www.skandia.se/hem/Forsakringar/Privatvard/Intro/

hvor den beste er preferred health care som innebærer at om du betaler høy nok premie kan du velge (det er vel det Høyre, Venstre, FrP kaller valgfrihet) blant de 10 beste sykehusene i verden hvor du vil bli behandlet. Flere av dem er amerikanske.

Nå er den tjenesten kjøpt av SparaBank1.

SpareBank 1 kjøper Skandia Lifeline

SpareBank 1 får med dette kjøpet rundt 15 prosent av det norske markedet for helseforsikring.

SpareBank 1 Skadeforsikring AS, som er et heleid datterselskap av SpareBank 1 Gruppen AS, har kjøpt den totale helseforsikringsvirksomheten i Skandia Lifeline Norge fra Skandia Insurance Company Ltd.

Prisen oppgis ikke.

- Vi er svært tilfreds med dette kjøpet, som sikrer oss et godt startpunkt når vi satser på det voksende helseforsikringsmarkedet i Norge, sier administrerende direktør Tore Tenold i SpareBank 1 Skadeforsikring.

46 prosent årlig vekst

Skandia Lifeline Norge er et av de ledende selskaper i Norge innen salg av helseforsikringer til bedriftskunder, men har også produkter til privatkunder. Selskapet har en markedsandel på rundt 15 prosent i det norske markedet for denne typen forsikringer. Fra 2003 til 2008 vokste dette markedet med 46 prosent årlig.

I USA får noen selskaper som Moores program viste utbetalt en premie om noen ansatte dør. Det lønner seg altså for bedriften om den ansatte dør.

Det er det kapitalistiske systems verste utvekster.

Et annet grelt eksempel er sjefene for de største bilfirmaene som kom til møter med regjeringen om redninkgspakker ("bailout") betalt av skattebetalerne i private jetfly. Dette hadde aldri gått i Europa, særlig ikke i Frankrike hvor gatas parlament gjelder.

Lenke til kommentar

hvor den beste er preferred health care som innebærer at om du betaler høy nok premie kan du velge (det er vel det Høyre, Venstre, FrP kaller valgfrihet) blant de 10 beste sykehusene i verden hvor du vil bli behandlet. Flere av dem er amerikanske.

Slutt å jug... Partiene du nevner sørger for at det blir gratis for alle, og at alle har de samme mulighetene.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Slutt å jug... Partiene du nevner sørger for at det blir gratis for alle, og at alle har de samme mulighetene.

Du kommer antagelig aldri til å få råd til preferred healthcare om du fortsetter å sitte here inne å desperat forsvare en regjering sammen med FrP og høyre.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...