After Dark Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Se nå på denne artikkelen fra forrige måned: Norge vil gi 70 millioner til valg i Mugabes Zimbabwe Allerede før valgdatoen er kunngjort, er kritikere av landets president Robert Mugabe blitt arrestert. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10115088 Etter alle disse årene med Robert Mugabes diktatur og ødeleggelse av Zimbabwe, hvorfor fortsetter Norge å gi landet penger? Er det virkelig slik at Norges regjering innbiller seg at dette kan bli et fritt og rettferdig valg? Eller r det bare et forsøk på å få Norge til å fremstå som verdens bistandsnasjon nr. 1? At dette landet skal fungere som en slags lommebok for korrupte despoter og diktatorer som Robert Mugabe samt han regime er jo en totalkatastrofe! Det Norge (og for øvrig resten av verden) burde gjøre er å sette foten klart ned og si til Zimbabwe at det ikke blir uttalt et eneste rødt øre hverken i u-hjelp, økonomisk bistand eller noe som helst annet før RObert MUgabe og hans parti/regime kjent som ZANU-PF er borte! Hvorfor fortsetter Norge å gi bistand på denne måten gang på gang, år etter år? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Zimbabwe dollars. Landet opplever hyperinflasjon og trenger kanskje hard valuta. Uten å vite mer om saken ville jeg være svært skeptisk med å støtte Mugabe. Fremstiller den Vg artiklen fakta? Endret 9. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Fra diskusjonen under artiklen. Hva består egentlig valg- og demokratistøtte i, og hvem er egentlig mottakere av denne pengestøtten? Et betimelig stilt spørsmål Nils Henrik. Men får vi noengang svar ? Om ikke Heikki Holmås kan sannsynliggjøre en rettferdig valgkamp og et demokratisk resultat blir det direkte umoralsk å bevilge 70 mill. Både overfor det norske samfunn og ikke minst i fohold til folket i Zimbabwe. Endret 9. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Bistand er penger for å opprettholde lønn til "drømmere" fra vesten som skal redde verden fra fattigdom i sine Bergansjakker. Ett godt eksempel er de "humanitære" organisasjones gråt over å ikke får opprette postkodelottteri og begrunner det med at man da er usosiale ovenfor verdens fattige. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 Zimbabve dollars. Landet opplever hyperinflasjon og trenger kanskje hard valuta. Uten å vite mer om saken ville jeg være svært skeptisk med å støtte Mugabe. Fremstiller den Vg artiklen fakta? Jeg har sett bilder av de sedlene før og vet hvordan økonomien er for Zimbabwe, men det var ikke spørsmålet. Det jeg lurer på er hvorfor Norge gidder å bidra til et valg som garantert aldri blir fritt og demokratisk, men heller støttet av fengsling, trussler, tortur og vold. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Hvorfor fortsetter Norge å gi bistand på denne måten gang på gang, år etter år? Fordi politikerne er kriminelle oligarker som sløser skattebetalernes penger bort på alt mulig drit, bedre å brenne penger i peisen enn å gi Afrika økonomisk støtte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Fra kommentaren postet 2. april. Er dette VG's aprilsnarr? Det var mest sannsynlig en aprilsnarr, da kommentarene stopper opp like etter kommentaren ovenfor. Endret 9. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Zimbabwe dollars. Landet opplever hyperinflasjon og trenger kanskje hard valuta. Uten å vite mer om saken ville jeg være svært skeptisk med å støtte Mugabe. Fremstiller den Vg artiklen fakta? Fra kommentaren postet 2. april. Er dette VG's aprilsnarr? Det var mest sannsynlig en aprilsnarr, da debatten stopper opp like etter kommentaren ovenfor. Dette ville nok blitt slått opp mye mer i media om det hadde vært en reell sak. Litt interessant å se hvor lettlurte Vg nett medlemmene er. Jeg tenkte umiddelbart at så dum kan ikke Holmås være. Endret 9. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Det var mest sannsynlig en aprilsnarr, da debatten stopper opp like etter kommentaren ovenfor. Dette ville nok blitt slått opp mye mer i media om det hadde vært en reell sak. Litt interessant å se hvor lettlurte Vg nett medlemmene er. Jeg tenkte umiddelbart at så dum kan ikke Holmås være. Orginalartikkelen fra Bistandsaktuelt 21. mars: http://www.bistandsaktuelt.no/nyheter-og-reportasjer/arkiv-nyheter-og-reportasjer/norsk-støtte-til-zimbabwe-valget . Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Hvorfor har vi i så fall ikke hørt mer om dette? Dette – Vi er bekymret over at det fortsatt begås mange brudd på menneskerettighetene i Zimbabwe og at representanter fra det sivile samfunn arresteres. Norge vil gjøre sitt til å bidra til en god valgprosess og vi planlegger å gi rundt 60-70 millioner kroner i valg- og demokratistøtte gjennom sivilt samfunn og muligens FN i 2013, sier utviklingsminister Heikki Eidsvoll Holmås til Bistandsaktuelt. Tidligere i år fortalte Zimbabwes finansminister at de ikke hadde penger til å arrangere både en folkeavstemning om en ny grunnlov og valg av president og ny parlament. De har bedt FNs utviklingsfond om støtte. Okay Machisa, lederen for ZimRights og styreleder i Crisis Coalition Zimbabwe er denne uken på rundreise i Europa for å understreke viktigheten av at Europa, SADC og Den afrikanske unionen presser regjeringen i Zimbabwe til å gjennomføre frie og rettferdige valg. Ble pengene faktisk gitt, er den nesten på linje med denne Kan Sv overleve denne bølgen? Om pengene ble gitt ble de vel gitt til opposisjonen, men det er jo penger ut i luften ettersom valget nok er avgjort på forhånd. Saken fremstilles uansett helt annerledes på Vg nett. Endret 9. mai 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Landet opplever hyperinflasjon og trenger kanskje hard valuta. Landet har hard valuta og IKKE hyperinflasjon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Når ble de kvitt hyperinflasjonen? Har du de siste inflasjonstallene? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Ingen aksepterer Zimbabwean Dollars lenger, ikke engang statsansatte eller Futen. Det er US dollar, og tildels SørAfrikansk Rand det går i nå. Det sluttet som det måtte slutte, asymptotisk: Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2013 Fordi politikerne er kriminelle oligarker som sløser skattebetalernes penger bort på alt mulig drit, bedre å brenne penger i peisen enn å gi Afrika økonomisk støtte. Er delvis enig med deg her. I land som bla. ZImbabwe der det er så store muligheter med jordbruk (landet ble jo en gang kalt Afrikas kornkammer) burde man heller gi gratis alt av utstyr som skal til for å dyrke jorden samt maskiner som gjør det enklere og raskere (feks. traktorer) på betingelse av at de da selv får landbruket opp og gå igjen. Å sende penger år etter år løser ikke problemene. Spesielt ikke i ZImbabwe der regimet tar alt selv. Men det er forskjell på landene i Afrika så vil ikke si at økonomisk bistand er bortkastet i ethvert eksempel. Men det er så absolutt bortkastet i dette tilfellet! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2013 Landet har hard valuta og IKKE hyperinflasjon Riktig nok er det ikke hyperinflasjon lenger, men det er fortsatt enorme problemer med økonomien og den er altfor lav. Hovedløsning nr. 1 er selvsagt å bli kvitt Robert Mugabe og ZANU-PF, ikke sende penger for å sponse enda et idiotisk "valg" hvor folk vil bli truet, fengslet, angrepet og drept samt hvor hele resultatet er avgjort på forhånd! Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 I land som bla. ZImbabwe der det er så store muligheter med jordbruk (landet ble jo en gang kalt Afrikas kornkammer) burde man heller gi gratis alt av utstyr som skal til for å dyrke jorden samt maskiner som gjør det enklere og raskere (feks. traktorer) på betingelse av at de da selv får landbruket opp og gå igjen. Når jeg var yngre delte jeg ditt synspunkt, men fakta er at Zimbawe har fordrevet de "hvite djevlene" som hadde greie på landbruk, om du titter på Sør-Afrika vil du se en lignende situasjon, bønder av europeisk opphav blir drept, fordrevet eller flytter og erstattes av inkompentente mennesker som er totalt uvitende om hva som må til for å drive moderne landbruk. Men det er forskjell på landene i Afrika så vil ikke si at økonomisk bistand er bortkastet i ethvert eksempel. Da får vi være uenige dette er nemlig mitt synspunkt. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Jeg har vanskelig for å se det rasjonelle i noen form for økonomisk bistand med mindre det er utsikter til at landet kan bli en viktig handelspartner eller på andre måter gi noe tilbake i nærmeste fremtid. Og selv om det var tilfelle så har vi allerede nok handelspartnere og klarer oss utmerket uansett hvordan forholdene måtte være i f.eks. Zimbabwe. Det sies at vi driter penger, men faktum er at mange helt grunnleggende institusjoner i Norge er i kronisk pengemangel og vi ser igjen og igjen at både helse-, skole- og politivesen må gjøre harde prioteringer som går utover borgernes velferd og trygghet. 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2013 Når jeg var yngre delte jeg ditt synspunkt, men fakta er at Zimbawe har fordrevet de "hvite djevlene" som hadde greie på landbruk, om du titter på Sør-Afrika vil du se en lignende situasjon, bønder av europeisk opphav blir drept, fordrevet eller flytter og erstattes av inkompentente mennesker som er totalt uvitende om hva som må til for å drive moderne landbruk. Jeg vet alt om fordrivingen av de hvite bøndene. Når jeg sier at ZImbabwe burde fått dette tilfelle istedenfor penger på betingelse av at de klarte å få opp igjen landbruket på egen hånd mener jeg selvsagt at da må jorden dyrkes skikkelig igjen. Dette er dessverre en umulighet så lenge Mugabe har den reelle makten og holder de hvite bøndene unna. Men det ville fortsatt være å gi dem langt større ansvar samt teste dem i langt større grad enn det å sende penger. Det kunne være aktuelt å gi dem et slikt tilbud så snart Mugabe og ZANU-PF er dødt og begravet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå