Gjest medlem-296073 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) hei, jeg lager noe til active directory, og skal lage en hjemmebane for hver av brukerne som eksisterer der. koden min er slik: set hjemmebane= -hmdir \\server\homeareas\%uniquename%\ -hmdrv set uniquename=%user% siden brukeren min på pcen jeg programmerer på heter Administrator, så kommer dette til brukeren: altså %username% tolker datamaskinen som sitt eget navn, istedenfor navnet til brukeren. navnet til brukeren er feks fra dette: dsadd user "cn=bob kåre,dc=diskusjon,dc=local spørsmålet er hvordan jeg får den til å registrere det fulle navnet som er her, i dette tilfellet bob kåre, og bruke det ? eller få den til å skrive ut %username% istedenfor å bruke sitt eget, så når brukeren logger på vil det bli automatisk sitt eget brukernavn? Endret 9. mai 2013 av medlem-296073 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 ikke helt sikker på hva du mener her. Vil du at mappen skal hete <fornatn> <etternavn> i stedenfor brukernavn? Lenke til kommentar
Gjest medlem-296073 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 ikke helt sikker på hva du mener her. Vil du at mappen skal hete <fornatn> <etternavn> i stedenfor brukernavn? beklager rotete tråd ! når den går igjennom %username% hadde jeg tenkt at den skulle ta brukernavnet til hver bruker, og ikke det datamaskin navnet som batch-filen ble kjørt med, aka den jeg skriver på i nåværende øyeblikk ( administrator). hvis ikke det fungerer, vil jeg den skal skrive %username% , istedenfor å faktisk finne ut å bruke variablen. trenger å lage individuelle steder for hver person, i dette tilfellet vil alle havne med username som blir gjort om til administrator... siden den tar navnet på datamaskinen min å bruker det. men angående ditt forslag til fornavn og etternavn, hadde hjulpet det også. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Hadde hjulpet å se hele scriptet... Du må i så fall få den til å hente ut samaccountname e.l. og sette inn det som en variabel i banen... Anbefaler å bruke powershell om du er på 2008(R2) eller 2012-server, så kan du få til dette veldig enkelt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-296073 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Hadde hjulpet å se hele scriptet... Du må i så fall få den til å hente ut samaccountname e.l. og sette inn det som en variabel i banen... Anbefaler å bruke powershell om du er på 2008(R2) eller 2012-server, så kan du få til dette veldig enkelt. jeg må desverre bruke 2003(r2). på en windows 2008 server. om du vil ha scriptet, send meg en PM Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Slik jeg skjønner deg ønsker du et batch script som lager en lokal bruker for samtlige brukere som per nå ligger i ad? Lenke til kommentar
Gjest medlem-296073 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Slik jeg skjønner deg ønsker du et batch script som lager en lokal bruker for samtlige brukere som per nå ligger i ad? send meg en mld, så viser jeg deg scriptet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 sendte deg tilfeldigvis pm for noen sekunder siden, bare svare med script der Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Måten scriptet er bygget lar det seg nok ikke på en lett måte å få til det du ønsker, ettersom variablene kun er tekstverdier og variabler av ekstisterende parametere. Må enten skrives om for å lage en loop som henter hver bruker fra en csv fil, eller skrevet i et objektbasert språk som PS (som blir vanskelig på Srv2003). Endret 9. mai 2013 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Gjest medlem-296073 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 må i tillegg holde meg til oppgaven.. har gjort mer enn nødvendig, men har ikke .yst til å gjøre det via grafikk, vil heller ha cmd Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Kanskje denne kan hjelpe: http://www.techexams.net/forums/off-topic/67271-batch-file-creating-home-directories.html#post537763 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Du ønsker å bruke dsadd user og samtidig legge til hjemmebane for brukeren? Kan jo titte på: dsget user Som du kan bruke samtidig hvis du f.eks looper igjennom et excel-ark for bruke dsadd user Ta også en titt på post nummer #2 her Så da blir jo koden: dsquery users | dsmod user -hmdir \\server\users\$username$\ Da har man lært noe nytt i dag også Endret 9. mai 2013 av Gjest Lenke til kommentar
Gjest medlem-296073 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Du ønsker å bruke dsadd user og samtidig legge til hjemmebane for brukeren? Kan jo titte på: dsget user Som du kan bruke samtidig hvis du f.eks looper igjennom et excel-ark for bruke dsadd user Ta også en titt på post nummer #2 her Så da blir jo koden: dsquery users | dsmod user -hmdir \\server\users\$username$\ Da har man lært noe nytt i dag også hmmm... enklere om jeg viser koden? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Vel, ser ut om TS løste problemet med det jeg svate med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå